The Charlie Mingus Jazz Workshop - Pithecanthropus Erectus (1956)

Jazz
Label: Atlantic

1. Pithecanthropus Erectus (10:36)
  2. A Foggy Day (7:50)
  3. Profile of Jackie (3:11)
  4. Love Chant (14:59)
Pithecanthropus Erectus & Love Chant zijn geweldig fraaie lange songs met mooie solo's erin. A Foggy Day van Gershwin is grappig met de toeters en tekent goed de mistige dag. Profile of Jackie is een mooie opener van kant 2 van de LP. De muzikanten spelen stuk voor stuk uitstekend en het plezier spat van het album af.

Wat een goede plaat is dit zeg. Met 3,94 zelfs wat laag gewaardeerd hier op Musicmeter.

avatar van Mssr Renard
Eigenlijk is Mingus hier zijn tijd al ver vooruit, want de klok sloeg in 1956 hardbop of cooljazz, maar Mingus experimenteerd hieral met verschillende maatsoorten en versnelling en vertragingen in zijn composities, getuige het fantastische titelstuk, een tonepoem, waarbij de muziek het verhaal verteld. Dat is hoe ik muziek graag ervaar; verhalend. Mingus 'dwong' de solisten om vanuit hun gevoel te spelen en niet vanuit techniek. Er staan wat mooie solo's op van zowel McClean als Monterose.

Het stuk van Gershwin vind ik flauw. En ook al snap ik precies het doel van het nummer en de geluidjes, is het al heel snel erg irritant en de moeite van het luisteren niet meer waard.

Kant 2 is wat conventioneler, al vind ik Love Chant wel echt erg gaaf met extra percussielijnen over de drumshuffles heen. Dat nummer swingt heerlijk. En kent bovendien een heerlijke bassolo van Mingus. De zweverige pianoriff van Waldron is ook heerlijk. Het geeft het nummer echt een wals-gevoel mee, dat in het midden wat verdwijnt, maar tegen het eind weer terugkomt.

Ik zou deze plaat hoger moeten waarderen omdat het historisch gezien een belangrijke plaat is. Een baken in de reis door de jazz heen, maar ik kan niet van de hele plaat met volle teugen genieten, en daar beoordeel ik de plaat ook op. Toch een ruime voldoende en misschien kan ik A Foggy Day ooit wat meer op waarde schatten en erom lachen en dansen. Of misschien word ik zelf al horendol van verkeersgeluiden en de totale waanzin van de Randstad, dat ik dat niet wil terughoren in de muziek.