Sweetwater - Sweetwater (1968)

Label: Reprise

1. Motherless Child (5:04)
  2. Here We Go Again (2:32)
  3. For Pete's Sake (2:50)
  4. Come Take a Walk (3:48)
  5. What's Wrong (4:00)
  6. In a Rainbow (3:17)
  7. My Crystal Spider (3:52)
  8. Rondeau (1:15)
  9. Two Worlds (3:56)
  10. Through an Old Storybook (2:32)
  11. Why Oh Why (3:00)
uilenei
Juweeltje van een plaat.
mix van pop/psych/rock/folk. Heeft wat weg van Jefferson Airplane, maar dan meer psych en wat experimenteler, eigenlijk is insect trust een betere vergelijking.

Hebben nog op Woodstock gespeeld en zijn met the Doors op tournee geweest. Moet een mooie periode zijn geweest.

avatar van Droombolus
Het heeft een jaartje of wat geduurd maar ik heb vakantie en eindelijk eens rustig de tijd kunnen nemen om hier naar te luisteren.

Het is tiepiese West-Coast sunshine pop, minder "garage" dan Peanut Butter Conspiracy maar met meer Haight Ashbury vibes dan bijv. Fifth Dimension. De zangeres doet af en toe wat aan Grace Slick denken maar als je opzoek bent naar iets wat richting vroege Airplane gaat ben je beter gediend met Ill Wind.
Insect Trust hoor ik er niet in vrees ik, die hadden toch veel meer delta blues en jazz wortels en veel meer muzikale bagage.

Het geheel beviel me goed genoeg om een CD in te laten vliegen. Moet nog wel op de mat ploffen .......

buizen
Droombolus schreef:

Het geheel beviel me goed genoeg om een CD in te laten vliegen...
Moet nog wel op de mat ploffen .......

Band uit Los Angeles, met o.a. Fred Herrera, Alex Del Zoppo en zangeres Nancy Nevins. De groep was voorbestemd om Woodstock te openen, maar vanwege oponthoud in het verkeer schoven ze uiteindelijk een plaatsje op en werden ze op Woodstock na Richie Havens de tweede act die het podium betrad.

Zoals hierboven door anderen reeds is vermeld, is hun (overigens zeer toegankelijke) muziek moeilijk in één genre te vatten. Maar dat is ook niet zo gek voor een achtkoppige multi-culti band met een opvallende instrumentatie. Waar veel van de toenmalige bands waren opgebouwd uit 2 of 3 gitaristen, een zanger en een drummer kwam Sweetwater o.a. op de proppen met toetsen, fluit, cello en conga's.

De omschrijving (sunshine) pop, psych en rock met wat folk-invloeden dekt aardig de lading. Op 'Come take a walk' klinkt de band een beetje als The Mamas and The Papas, terwijl 'My crystal spider' een lekker psych nummer is met vocalen die inderdaad aan Grace Slick van Jefferson Airplane doen denken.
Sweetwaters versie van 'Motherless child' is wellicht hun bekendste nummer.

Terwijl de band op het punt stond om door te breken bij een groter publiek werd Nancy Nevins eind 1969 slachtoffer van een verkeersongeluk, veroorzaakt door een dronken automobilist. Nancy liep hierbij een serieuze hersenbeschadiging en permanente schade aan haar stembanden op. Dit leidde uiteindelijk tot het opheffen van de hele band.

avatar van yellowhite
robin oester schreef:

Nee hoor, ze hebben nog 2 albums gemaakt. Zeker niet zo goed als deze, maar wel oke albums. Het tweede album Just For You is meer folk pop en wat invloeden van Santana. Helaas spreekt mij voornamelijk die combi van psychedelica en folk aan, vandaar dat ik het bij dit album houd.

Yellowhite, kan het zijn dat we beiden gelijk hebben?

Dat van die hersenbeschadiging en de schade aan Nancy's stembanden klopt gewoon.
Voor zover ik weet bestaat het materiaal van de latere elpees Just For You en Melon voornamelijk uit materiaal dat al was opgenomen voor het auto-ongeluk. Daarna is de groep ontbonden (of: was de groep vele jaren niet meer actief), om pas in 1994 ter gelegenheid van Woodstock '94 weer samen te komen in een samenstelling met daarbij drie originele leden: Del Zoppo, Herrera en ook Nancy Nevins (ondanks haar vocale beperkingen).

avatar van nlkink
Het is kennelijk toch nog goedgekomen met Nancy. In 1975 heeft ze zelfs een album uitgebracht: