Hole - Live Through This (1994)

Label: Geffen

1. Violet (3:24)
  2. Miss World (2:58)
  3. Plump (2:34)
  4. Asking for It (3:29)
  5. Jennifer's Body (3:40)
  6. Doll Parts (3:31)
  7. Credit in the Straight World (3:10)
  8. Softer, Softest (3:20)
  9. She Walks on Me (3:24)
  10. I Think That I Would Die (3:36)
  11. Gutless (2:15)
  12. Rock Star (2:42)
avatar van Ducoz
Germ schreef:

Wat is er gebeurd in Paradiso?

Ze begonnen een uur te laat en nadat iemand een bekertje naar haar toe gooide stopte ze met spelen na 6 nummers..

avatar van Film Pegasus
Courtney Love wordt al snel genoemd als 'de vrouw van Kurt Cobain', wat gezien de bekendheid van de Nirvanazanger niet onverwacht is. Maar dat wil niet zeggen dat Hole maar een hobby was van Courtney Love. Het album Live Through This is een stevig rockalbum dat harder en beter klinkt dan veel andere grungebands. De band houdt zich niet aan de lijnen van de grunge, maar brengt gewoon goeie rockmuziek.

Het album kreeg toen wat tegenwind met het verwijt dat Cobain een deel van de nummers had geschreven, of toch mee had gewerkt. Het zegt veel over hoe er toen gekeken werd naar de muziek van Hole. Bovendien wordt het album dan nog eens uitgebracht een week na de dood van Cobain en sterft 2 maand later Hole bassiste Kristen Pfaff. Daardoor zou je wel eens vergeten dat dit gewoon een sterk album is, dat in andere omstandigheden meer aandacht had gekregen. Gelukkig waren de kritieken over het album wel wat positief.

avatar van Funky Bookie
Verrassend leuk album. steekt muzikaal goed in elkaar en heeft meer variatie dan verwacht. Courtney zingt ook erg lekker.

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Hole - Live Through This (1994) - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Hole - Live Through This (1994)
Courtney Love werd in de jaren 90 vooral verguisd en weggezet als talentloze aandachtstrekker, maar op Live Through This, het tweede album van haar band Hole, hoor je dat ze wel degelijk bulkte van het talent

Live Through This van Hole verscheen een paar dagen na de trieste dood van Kurt Cobain en kreeg hierdoor niet de ontvangst die het album had verdiend. Met de kennis van nu is het tweede album van de band rond Courtney Love een van de beste vrouwelijke rockalbums uit de jaren 90. Hole maakt vrij ruwe gitaarmuziek met vooral invloeden uit de grunge en indierock, maar Courtney Love heeft ook een goed gevoel voor aanstekelijke popsongs. Het zijn songs die ze met heel veel vuur en gevoeg vertolkt, wat de urgentie van haar songs verder vergroot. Hole werd nooit echt serieus genomen, maar op Live Through This hoor je dat het een geweldige band was, met in ieder geval deze klassieker op haar naam.

Courtney Love kon in de jaren 90 op heel weinig sympathie rekenen. Haar huwelijk met Kurt Cobain leek de Nirvana zanger eerder te vergiftigen dan goed te doen, wat vooral Courtney Love werd aangerekend, en haar band Hole werd gezien als een hopeloze poging van de talentloze Courtney Love om zelf als muzikant aan de weg te timmeren.

In werkelijkheid lag het toch wat anders. Kurt Cobain liet de drugs juist even staan na zijn huwelijk met Courtney Love en de geboorte van hun dochter Frances Bean en Hole debuteerde al in het jaar dat Nirvana haar album Nevermind uitbracht, en voordat Courtney Love Kurt Cobain tegen het lijf liep, met het rauwe en wat fragmentarische, maar ook zeker veelbelovende Pretty On The Inside.

Het debuutalbum zou in 1994 gevolgd worden door Live Through This. Het is een album dat een paar dagen na de zelfmoord van Kurt Cobain verscheen, waardoor Courtney Love onmiddellijk werd beschuldigd van het profiteren van de trieste dood van haar echtgenoot. In werkelijkheid lag de releasedatum van het album al lang vast en was er een paar dagen voor de release niet meer zoveel aan te veranderen.

Ik was in 1994 nieuwsgierig genoeg om het album aan te schaffen en werd, ondanks mijn negatieve beeld van Courtney Love, verrast door de hoge kwaliteit van het album. Wanneer ik nu, onbevooroordeeld, luister naar Live Through This hoor ik een nog veel beter album. Hole kon zich nooit kunnen ontworstelen aan alle negatieve emotie rond de band, maar zou in 1998 nog een prima album (Celebrity Skin) afleveren. De stuiptrekkingen van de band in het huidige millennium zijn een stuk minder interessant, waardoor Live Through This onovertroffen blijft.

Terug naar het tweede album van Hole. Het is een album waarvoor, mede dankzij de bekendheid van Courtney Love, een flink budget beschikbaar was en dat hoor je. Het album klinkt verrassend goed, zeker vergeleken met veel andere albums uit deze periode. Courtney Love laat op Live Through This echter vooral horen dat ze wel degelijk beschikt over talent.

Live Through This bevat een serie verrassend sterke songs, die citeren uit de grunge, indierock en Riot Grrrl van dat moment. De songs van de band klinken ruw en rauw, maar Courtney Love beschikt ook over het vermogen om rauwe songs toegankelijk en zelfs aanstekelijk te laten klinken, net als Nirvana dat zo goed kon op Nevermind. Live Through This bevat minstens een handvol memorabele songs en de andere songs op het album doen er niet al te veel voor onder.

Courtney Love is verder een prima zangeres, die de persoonlijke teksten over haar huwelijk met Kurt Cobain en alles hier omheen, met veel passie en gevoel vertolkt. De Amerikaanse muzikante had flink wat voor haar kiezen gekregen en dat hoor je. Live Through This is meer dan eens een schreeuw om hulp van een vrouw vol pijn. Het voorziet de songs op Live Through This van een bijzondere lading, die destijds misschien niet altijd gevoeld werd, maar wat is Live Through This een intens album wanneer je er zonder vooroordelen naar luistert.

Twee maanden na de release van Live Through This kreeg Courtney Love een volgende klap te verwerken, toen Hole bassiste Kristen Pfaff overleed aan een overdosis heroïne. Het voegt een extra zwarte rand toe aan dit aardedonkere maar met grote regelmaat ook fantastische album, dat echt veel meer waardering verdient dan het destijds kreeg. Erwin Zijleman