Billie Holiday - Lady in Satin (1958)

Jazz
Label: Columbia

1. I'm a Fool to Want You (3:23)
  2. For Heaven's Sake (3:26)
  3. You Don't Know What Love Is (3:48)
  4. I Get Along Without You Very Well (2:59)
  5. For All We Know (2:53)
  6. Violets for Your Furs (3:24)
  7. You've Changed (3:17)
  8. It's Easy to Remember (4:01)
  9. But Beautiful (4:29)
  10. Glad to Be Unhappy (4:07)
  11. I'll Be Around (3:23)
  12. The End of a Love Affair (4:46)
  13. I'm a Fool to Want You [Take 3] * (3:24)
  14. I'm a Fool to Want You [Take 2 - Alternate Take] * (3:23)
  15. The End of a Love Affair: The Audio Story * (9:49)
  16. The End of a Love Affair [Stereo] * (4:46)
  17. Pause Track * (0:06)
avatar van kemm
Strings moest ze hebben. En Lady Day kreeg strings. Was het een beetje grootheidswaanzin, zo’n heel orkest achter je voorzien? Of gewoon de werkwijze van de tijd, bigbands op overschot? Of toch om haar gebroken stem wat op te honingen? Haar stem leek naar het einde toe als kalksteen af te brokkelen, en aan de grove happen te horen zat ze hier tegen het einde aan...

Gorgelend, spuwend en naar adem happend over de meest feeërieke symfonieën, Billie over deze bigband is een enorme mismatch. Lady doet sophisticated, maar da’s met reden nooit echt haar titel geweest. De werelden tussen hoofdpersonage en decor liggen zo extreem ver uiteen dat het ergens wel intrige opwekt. Was het een beetje grootheidswaanzin, of gewoon de werkwijze van de tijd, of toch om haar gebroken stem wat op te honingen?

Haar schurende stem scheurt het satijnen laken aan flarden, terwijl verheven strijkers haar extramenselijk stemgeluid op een surrealistisch voetstuk heffen. Het klopt niet. Als een coupe champagne met een scheutje cassis. Je kapt het gemakkelijk naar binnen tijdens die sombere feestdagen, maar het prikkelt lang niet zoals het pure goedje.

Lady in Satin is nooit wie Billie Holiday is geweest. Ze was altijd meer Lady die de Blues zong en dat zal ze ook voornamelijk blijven!

avatar van Vinokourov
De eerste seconden van I'm a Fool to Want you doen het hem al! Meteen was mijn aandacht getrokken door dit nummer. Billie Holiday's rauwe stem is uiteraard opmerkelijk. Het klinkt net alsof de kaasschaaf over haar stembanden is gegaan. Het lijkt me ook een typisch love-it-or-hate-it-geluid, waarbij ik mezelf dan toch in de eerste categorie wil scharen. Want ook al klinkt het niet heel mooi, heeft ze vreemde uithalen, Holiday's performance komt op mij heel oprecht over.

Zoals vaker, las ik me weer een beetje in het leven van deze artiest. En Billie Holiday's geschiedenis is nogal een trieste: verwaarloosd in haar jeugd, jong ook de prostitutie in en later verslaafd aan de heroïne. Dat verdrietige is ook te horen op Lady in Satin, want oef oef oef, wat veel liefdesellende bezingt ze Niet te mals! Hoe dan ook, dit is een mooie indrukwekkende plaat geworden: 4 sterren ervoor !

avatar van Ronald5150
Wat een mooi gezongen album van Billy Holiday is "Lady in Satin". De muziek is orkestraal, maar heel jazzy. De stem van Billy Holiday daarentegen is gewoon de blues. Met volle emotie en intensiteit bezingt ze het leven. Zoals het de blues betaamt zijn dit met name de donkere kanten van het bestaan. Maar dit draagt bij aan de beleving van "Lady in Satin". Hier hoef ik niet veel woorden aan vuil te maken. Kortom: hartverscheurend mooi!