Motorpsycho - Lobotomizer (1991)

Noorwegen
Label: Vow

1. Lobotomizer (1:02)
  2. Grinder (3:41)
  3. Hogwash (8:20)
  4. Home of the Brave (6:42)
  5. Frances (3:39)
  6. Wasted (3:58)
  7. Eternity (2:08)
  8. Tfc (11:52)
avatar van lennert
Motorpsycho. Ik weet er daadwerkelijk niets van, behalve dat oa jurado, GrafGantz en Kronos er een verzoek van hebben gemaakt om deze Noorse band voor een volgende marathon eens te doen. 24 studioalbums en erg veel ep's, dus het wordt om het een beetje overzichtelijk te houden alleen de studioalbums. En nu maar hopen dat het bevalt, anders word ik nog eens gedwongen om een ABBA-marathon te doen...

Goed, dat ik helemaal niets van de band weet behalve dat ze veel albums hebben (en kennelijk ieder half jaar in de Vera/Groningen staat) en Noors zijn en dat de sound divers is. Op het debuut hoor ik zompige jaren '70 rock (dikke Black Sabbath-vibe op Hogwash), een beetje grunge en wat psychedelica/stoner. Maar vooral een flinke, grote bak met herrie. Schreeuwerige zang, een garage-productie zonder teveel franje en vooral raggen. Ik ben dan ook blij als Eternity inzet omdat er dan eindelijk een rustpuntje op het album is. Afsluiter Tfc is ook een psychedelisch stonerspektakel te noemen waar de band alles opengooit.

Fijn om naar te luisteren is het met deze productie echter allemaal ook weer niet. Te snerpend, teveel herrie en nog wat ongenuanceerd. Wel enthousiast en dat telt ook ergens voor. Zodoende een dikke 3 sterren en de hoop dat de band nog iets gestroomlijnder gaat klinken.

avatar van RuudC
Zo, de kop is eraf. In de laatste dagen dit album op mijn bluetooth koptelefoon beluisterd op de fiets en thuis wat fragmenten. Vanmorgen is het album integraal thuis afgespeeld. Mijn dochters hebben het zonder klachten verdragen. Dat is een goed teken. Als ik mijn score vergelijk met anderen hier, dan zou ik kunnen zeggen dat het begin hoopvol is.

Van dit album ben ik in elk geval niet onder de indruk. Ik waardeer ergens het geluid wel en misschien wel meer het progressieve karakter van dit album, maar tegelijkertijd klinkt de muziek vaak vals en ongestructureerd. Ik vermoed dat het meer met onkunde dan onwil te maken heeft. Van dat valse geschreeuw hoop ik in elk geval dat het beter gaat worden op de komende albums.

Genres worden hier in een blender gegooid. Het geluid zit tussen rock en metal in, maar ik hoor ook duidelijk wat vroege grunge erin terug, evenals psychedelica en stoner. Hogwash is hier duidelijk de favoriet. Voor de rest doet het me weinig.