Aviv Geffen - Aviv Geffen (2009)

Israƫl
Label: Rough Trade

1. It Was Meant to Be a Lovesong (4:05)
  2. Black + White (4:29)
  3. It's Cloudy Now (3:05)
  4. It's Alright (2:55)
  5. Berlin (5:23)
  6. Silence * (3:27)
  7. Heroes (2:09)
  8. The One (3:38)
  9. Forest in My Heart (4:03)
  10. Now Or Never (3:28)
  11. October (3:34)
  12. It's Alright [Time Waits for No One Edit] * (3:07)

met Thrillers

avatar van vigil
vrijdag in de winkels! Ik kijk er naar uit!

Zijn eerste solo-album in het engels (na ik meen 12 in het hebreeuws).
Ik ben ook benieuwd.

avatar van vigil
Schijnt wel een erg pop album te worden, kan ook niet anders met Trevor Horn achter de knoppen

avatar van snarf349
Tijdje geleden een promo met 3 nummers gehoord, lekkere sound, ietwat kitch, maar dat past wel bij hem.
Ben ook benieuwd of het nummer "It`s Cloudy Now" een cover van zichzelf (Blackfield) is.

Ik gok eerder op een remake van zijn eigen nummer Achshav Meunan van zijn gelijknamige soloplaat uit 1993.

edit: net even het nummer op myspace beluisterd en daarna het nummer uit 1993. Het is inderdaad een remake en nu dus gezongen in het engels. Maar het is ook het nummer van Blackfield. Blijkbaar heeft Geffen voor Blackfield al zijn oude nummer opgepoetst. De versie van Blackfield ken ik het langst en de hebreeuwse versie eigenlijk nog niet zo heel erg lang. Het koste even moeite het te herkennen.
Dan kan ik gelijk de conclusie trekken dat dit helemaal niet zo'n origineel album is........

avatar van vigil
Ons aller vriend Steven Wilson is op minstens de helft van de nummers aanwezig alszijnde gitarist en achtergrondzanger!

Ben hem nu aan het beluisteren (is dus al verkrijgbaar)!

Richard-x
Goede plaat. Niets meer, niets minder .

Even aan iedereen die nu misschien wild enthousiast word van deze artiest:

Hou het (asjeblieft!) gewoon bij deze plaat, want live wil je hem absoluut niet horen zingen. Tenzij je naar Blackfield gaat, dan is Steven Wilson toch degene die het niveau qua zang ruimschoots aanvult.

Dank u vriendelijk.

Richard-x schreef:

Dit is misschien wat overdreven...Ten 1ste omdat ik dat zelf heb ondervonden en ten 2de als je in eigen land net zo bekend ben als bv. Madonna en George Michael zal je er vast wel iets van kunnen..

avatar van vigil
Zeer behoorlijke plaat van Aviv. Ik denk dat als je als liefhebber van Blackfield je geen buil valt aan deze plaat. Wellicht iets meer poppy maar genoeg raakvlakken. Kan ook niet anders gezien de ruime aanwezigheid van Wilson himself.

Ik weet het nog niet: ik ben erg huiverig voor de engelse versies.
Neem zo'n nummer als Black + White dat klinkt in het hebreeuws vele malen malen mooier dan in het engels waar het accent me echt een beetje stoort.
Ik twijfel nog even door of ik dit wel of niet ga aanschaffen.

Richard-x
Black & White is inderdaad mooier op de Hebreeuwse versie. Ik begrijp best dat iedereen zijn stem mooi vind omdat het vooral bij de rustige nummers iets ''breekbaars'' heeft, maar hij kan soms een argwanend accent hebben inderdaad. De vergelijking met ''schaapachtig'' zingen snap ik ook wel als ik anderen zijn muziek laat horen. Dat is de storende factor bij Aviv gewoon.

Wat ik trouwens helemaal niet snap is dat de heer Geffen gekozen heeft voor de gemixte versie van ''Love Song''. Die gewone versie was gewoon vele malen mooier dan deze. Melancholieker en Blackfield achtiger. Voor de mensen die niet weten over welke ik het heb:

Aviv Geffen - Love Song / MP3 & Music Blog Song / The Hype Machine - hypem.com

En de uiteindelijke versie:

Aviv Geffen - Love Song on Vimeo

Meer mensen die dit toevallig ook vreemd vinden?

het zal me trouwens benieuwen wat voor Commerciële impact die deze plaat in dit landje zal hebben .

avatar van dynamo d
Ik vind het een lekker album. Vooral Black + White echt een steengoed nummer. Tot dusverre beste song van 2009 wat mij betreft.
Je hoort nu ook duidelijk waarom Blackfield niet alleen Steven Wilson is maar welke invloed Aviv Geffen heeft. Hij is de meer poppy kant van Blackfield en op dit solo album kan hij dat uiten.
It was Meant to Be a love song, It's alright, Now or Never, The One en A Forest in my Heart zijn goede songs, die ook lekker mee te zingen zijn.

Nog steeds de grote twijfelplaat voor mij: dit heeft al een paar keer in een koopmandje gelegen om er vervolgens toch weer uitgehaald te worden.
Ik ben zo bang dat het accent me tegenstaat (wat ik hoor op de snippets) en dat ik de versies in het hebreeuws zo veel mooier ga vinden.
Lees ik dan weer dit soort berichten dan twijfel ik weer flink verder.... misschien maar eens een pindakaasversie opzoeken en dan beslissen.

Richard-x
Bij mij is de extra track trouwens 'Follow Me (Bonus Track)' in plaats van 'Silence'!
Wel een steengoed nummer, misschien beter dan dat nummer!

Na lang twijfelen toch maar aan begonnen en waar ik bang voor was klopt wel een beetje: doe mij de versies in het hebreeuws maar.
Toch viel het nog enigszins mee: het was minder erg dan de snippets deden vermoeden.
Verder is het gewoon een plezierig album met nummers die gewoon goed in elkaar zitten, dat ik dan liever de eigen taal hoor is een ander ding, ik snap dat dit geschikter is om de internationale markt te veroveren.
Iets meer poppy dan Blackfield en dat is zo erg nog niet.

Richard-x schreef:
Wel een steengoed nummer, misschien beter dan dat nummer!

Wow... een extra track, wat een verwennerij en dat terwijl het hele album maar liefst 36 minuten duurt. Waar voor je geld.

snarf349 schreef:

ah, u gaat ioor kwantiteit ipv kwaliteit?

vigil schreef:

ah, u gaat ioor kwantiteit ipv kwaliteit?

Zo bijzonder is dit album niet, het zijn niet eens allemaal nieuwe nummers en dan maar 36 minuten. En dan nog niet gesproken over de vreselijke vibratie(zangstem) in sommige nummers (in "The One" lijkt hij wel een geit), Ilse Delange is er nog heilig bij.
Tegenvaller.

aERodynamIC schreef:
doe mij de versies in het hebreeuws maar.

Ik heb ooit al die albums in het hebreeuws eens achter elkaar beluisterd, en was het toch wel redelijk snel zat. Hoe goed de nummers ook zijn, een paar nummetjes klinkt het leuk dat hebreeuws, maar een heel album, nou nee.
Dit bevalt me beter, al zijn de nummers niet allemaal even sterk en "The One" is ronduit irritant. Pluspunt is de lengte. Lekker kort (voor mij hoeft een album echt geen 80 minuten te duren).

Als ik al die albums achter elkaar had gehoord gezongen in het engels was ik het ook snel beu hoor
Daar vind ik de muziek van Geffen ook niet geschikt voor (bij andere artiesten kan ik dat beter behappen).

avatar van divart
Je hebt helemaal gelijk. Ik wilde een soort van compilatie (wat is gelukt) maken, want 8 albums Geffen leek me ook iets teveel van het goede.
It's alright is trouwens wel een lekker popnummer.

Richard-x schreef:

Meer mensen die dit toevallig ook vreemd vinden?

Vind het niet vreemd maar wel een beetje zonde. Die mix klinkt wel heel erg Depeche Mode, ook leuk want het is een van de betere nummers van het album. Maar mijn voorkeur gaat toch ook wel uit naar die eerste versie.

avatar van james_cameron
Ik luister liever naar het meer melancholische (en betere) Blackfield, maar ook deze poppy soloplaat van meneer Geffen is best fraai. Qua uitspraak zit hij er wel wat meer naast, iets dat me bij Blackfield eigenlijk nooit opvalt, maar verder is het een prettig album dat gelukkig nergens al te vrolijk wordt. Het nummer The One zou niet misstaan op een Blackfield-album.

avatar van bonothecat
Toch alweer een tijdje geleden dat ik dit album geluisterd heb. Maar eigenlijk is het best een erg geslaagd album. Wat mij tot nu toe weerhouden heeft van 4,0* is het nummer it's cloudy now, wat tot vervelens toe op albums van Aviv verschijnt, en zijn houding tijdens optredens van Blackfield, maar als ik deze twee puntjes overboord gooi blijft er een mooi en intens album over.