4 hero - Two Pages (1998)

Electronic / Jazz
Label: Talkin' Loud

1. Loveless (5:54)

met Ursula Rucker

2. Golden Age of Life (6:00)
  3. Planetaria (A Theme from a Dream) (6:04)
  4. Third Stream (6:03)
  5. Escape That (5:23)
  6. Cosmic Tree (5:37)
  7. Spirits in Transit (5:27)
  8. The Action (3:17)

met Ish AKA Butterfly

9. Star Chasers (4:53)
  10. Wishful Thinking (5:21)
  11. Universal Reprise (5:26)
  12. Holograms [Japanese Edition Bonus Track] * (5:38)

met Azymuth

13. Ebisu Gardens [Japanese Edition Bonus Track] * (6:05)
  14. We Who Are Not as Others (10:15)
  15. Humans (3:32)
  16. In the Shadows (6:23)
  17. Mathematical Probability (6:25)
  18. Greys (2:09)
  19. Pegasus 51 (6:49)
  20. Worlds End (8:06)
  21. Wormholes (0:40)
  22. Dauntless (2:49)
totale tijdsduur: 1:46:33 (1:58:16)
avatar van ChrisX
Hoe zit het eigenlijk met deze plaat: ik heb een enkele EN een 2CD versie in de winkel zien liggen. Als ik er naar luister heb ik het idee dat de meer uitgesproken drum&bass nummers dan op de tweede cd staan terwijl ze op de enkel-cd versie er tussendoor staan (maar niet allemaal zo te zien).

Kortom, wat is de ultieme versie van dit album?

avatar van T.O.
Ik heb de enkele cd en daar staan de d&b-nummers aan het eind van het album, zoals in de tracklist die hierboven staat.

Zal eens kijken of ik deze tracklist kan aanpassen.

avatar van Koekebakker
Ik heb de dubbelaar met inderdaad een andere tracklisting. Niet alleen staan er meer nummers op, maar ook deels in een andere volgorde. De minimalere d&b-nummers (op cd2) zijn dan inderdaad gescheiden van rijker gearrangeerde nummers (op cd1).

Hoe willen jullie dat vermeld hebben op deze site, crew? Bij mijn weten was de dubbelaar trouwens de eerste release.

Ik zal in ieder geval eens kijken of ik op freedb de tracklisting van de dubbelaar kan vinden.

avatar van Koekebakker
Gevonden, al vond ik hem op freedb alleen als 'losse' Page One en 'losse' Page Two, en dan weer alleen met 1 of 2 extra tracks... Zijn die ook los uitgebracht, dan?

Nu ja, mijn dubbelaar (die ik op de dag van de Nederlandse release heb gekocht) heeft in ieder geval de volgende tracklisting:

Page One:

1. 5:53 Loveless featuring Ursula Rucker

2. 6:02 Golden Age Of Life

3. 6:03 Planeteria (A Theme From A Dream)

4. 6:04 Third Stream

7. 8:06 3005

8. 0:40 Wormholes

9. 5:19 Doubtless

Koekebakker schreef:

Ja, een land als Japan schijnt weer een aparte release te hebben gekend, dat was met bijvoorbeeld New Forms van Roni Size ook het geval.

Inderdaad een goeie vraag: hoe lossen we dit op?

avatar van John Doe
Wat een mooi album is dit. Vooral page one. 4 Hero weet z'n nummers met gevoel te overspoelen en een prachtige uitbalancering te maken tussen (mooie) partijen van instrumenten, synths, vocalen en drums.

Het verrukkelijke nummer Cosmic Tree wordt trouwens wel stevig gemist op die enkele CD als je het mij vraagt. Doe dan liever de minder tussenpassende en slechtere The Action eraf.

avatar van T.O.
Je hebt gelijk v.w.b. Cosmic Tree, maar ik vind The Action wel een lekker nummer hoor

Vind het sowieso toch een beetje jammer dat ik de 1-CD-versie heb, ook de langere versie van We Who Are Not As Others mis ik en da's echt een tour de force

avatar van orbit
Dit heb ik ook nog wel eens gehad.. was wel lekker urban muziek, beetje D&B, beetje soul, beetje triphop.. mooie stem van de zangeres

Ik zag het nr Star Chasers een keer op tv na een avondje stevig stappen
Ging gelijk met een relaxt gevoel me bed in dus hier moest ik meer van horen!

Page One is echt geweldig met nrs als Third Stream en Cosmic Tree. Maar ik vind eigenlijk bijna elk nr even mooi op dit album. Sterke beats met relaxte bass + vocalen. Dit in combinatie met wat violen en keyboard maakt het steeds weer lekker om naar te luisteren.

Ik luister dit album zeker een paar keer per week

avatar van FunkStar
Heerlijk die violen op Star Chasers! Volgens mij was dit ook de single van het album..?

avatar van T.O.
Ja, Escape That en Loveless ook.

avatar van FunkStar
Ook Spirits In Transit vind ik een erg relaxt nummertje!

Kingsnake
ChrisX schreef:

Kortom, wat is de ultieme versie van dit album?

De ultime versie is de dubbelceedee.
Er staan meer tracks op, en de titel is niet voor niets Two Pages.

Ceedee 1 is organischer, met drums en standing bass etc.
Ceedee 2 is puur elektronisch.

De enkele ceedee gooit deze tracklist door elkaar en heeft zelfs minder nummers.

avatar van Mindshifter
Uitgebalanceerde, sterke plaat. Hij zou zo maar eens naar een 5* kunnen uitschieten.
Alleen van het nummers Greys kan ik wel huilen. Die had er na het prachtige Spirits In Transit niet opgehoeven.

avatar van John Doe
Die staat bij mij op Page Two, die als geheel sowieso had mogen worden weggelaten van mij.

avatar van RogerV
Geweldig mooie plaat waar Marc en Dego het beste uit zichzelf hebben weten te halen. Dit is warm en mooi. Maar ook futuristisch.

Heb hem destijds voor het eerst bij een vriend gehoord. Vond er toen niet veel aan. Maar later probeerde ik het nog maar eens en klikte het.

avatar van orbit
We Who Are Not as Others

avatar van UK-Choonz
Machtig mooi album. 4 hero 4 ever

avatar van Shelter
ik kan 4hero nooit een heel album luisteren, ik vind losse tracks altijd erg mooi maar een gros nummers achter elkaar nogal saai. Dit album weer hetzelfde, staat veel moois op maar niet achtereen.

Ozric Spacefolk
IJzersterke plaat, welke eigenlijk een dubbelcd is.

Cd 1 is dan meer de Marc Mac-georienteerde sound, dus meer een organisch, bijna LTJ Bukem-aandoende 70's funk/fusion geheel

Cd 2 is de danc-georienteerde plaat en bevat experimentele, electronische jungle/d&b.

Op de 1-disc versie missen een aantal nummers, en staan de nummer kris-kras door elkaar, wat de intentie van de dubbel-cd een beetje tenietdoet.

De plaat heet ook Two Pages, en heeft dus een Page One (cd-1) en Page Two (cd-2).

avatar van Mssr Renard
Tijdloze plaat. Prachtige mix van jazz, soul, drum&bass, future jazz, fusion, r&b etc.
Deze plaat heeft ook een grammy gewonnen als ik me niet vergis, en zou eigenlijk veel bekender op deze site moeten zijn. Maar helaas. Het is wat het is.

Deze plaat is als 2CD oorspronkelijk uitgegeven op het Talkin' Loud-label. Heb deze gegevens gewijzigd, want nu staat de 1cd versie hier als Mercury-release.

CD1 is van Marc Mac, hij arrangeerde zijn muziek voor ene volledige band met strijkers, drums, contrabas en blazers. Prachtige pianospel is van hem zelf.

CD2 is van Dego en hij gooide het meer over de electronische jungle/d&b boeg.

avatar van Mssr Renard
Eigenlijk 5* voor cd1 en 4* voor cd2, dan zou het uitkomen op een 4,5*, maar cd1 is zo tijdloos en briljant, dat de hele plaat gewoon de volle mep krijgt.