Hood - Cold House (2001)

Rock / Avant-Garde
Label: Domino

1. They Removed All Trace That Anything Had Ever Happened Here (5:20)

met cLOUDDEAD

2. You Show No Emotion at All (5:13)
  3. Branches Bare (5:55)

4. Enemy of Time (3:22)
  5. The Winter Hit Hard (5:42)
  6. I Can't Find My Brittle Youth (3:11)
  7. This Is What We Do to Sell Out(s) (3:05)
  8. The River Curls Around the Town (3:23)
  9. Lines Low to Frozen Ground (5:15)
  10. You're Worth the Whole World (5:43)

met cLOUDDEAD

Hood staat op de verzamelaar 'A Declaration of Independence' van Plato Magazine met het nummer The Negatives. Is dat van hun nieuwe cd?

JonnieBrasco

JonnieBrasco schreef:

Geen idee of deze c.d. hun nieuwste is. Dit is wel hun bekendste en beste.

Oke, dan moeten we dat zeker eens effe checken .

JonnieBrasco schreef:

Geen idee of deze c.d. hun nieuwste is. Dit is wel hun bekendste en beste.

Vandaar het gemiddelde van 1,5 tot nu toe.

Waarom is deze zo goed dan?

JonnieBrasco
Ik ken het album niet behalve het nummer The Negatives. Recensies op internet geven aan dat dit het werk van Hood is.

Aha. Ik ken hun EP Home Is Where It Hurts en die is ook wel mooi. Zou dit album dan ook zeker wel 's willen horen.

Maar er is ook nog een IDM-artiest die Hood heet, volgens mij. Eigenlijk was ik daar naar op zoek. Maar daar is het wel heel moeilijk muziek van vinden, heb ik gemerkt.

Ik lag woensdagmiddag op bed met 40 graden koorts. Tussen slapen en waken in, met deze plaat aan. Het is muziek die dan toch wel heel erg tot de verbeelding spreekt. Alsof iemand naast je zit, een hand op je schouder legt, die vervolgens door je haren laat glijden en je geruststelt: 'slaap maar even, het is goed'. Geborgenheid, dat is wat deze plaat nu voor mij is.

avatar van dix
dix
wow

dat je met 40 graden koorts 'cold house' opzet ... wat een remedie...

vind dit trouwens wel een mooi miskend meesterwerkje.

avatar van The Scientist
Fantastische plaat dit ja... doet aardig aan dingen als Bark Psychosis denken, maar dan net iets toegankelijkere songstructuren. Ook wel weer een enigszins aparte stem erbij, her en der wat elektronische elementen erin (zoals beats), redelijk wat piano-werk en weet ik vefel wat nog meer eigenlijk..

Het resultaat is echt een samenhangend werkje dat er staat, ik zou me denk ik prima in herman's 40 graden-koorts berichtje van hierboven kunnen vinden, alleen heb ik nog nooit 40 graden koorts gehad sinds ik deze plaat ken..

avatar van fatima
Sommige albums vinden langzaam hun weg op Mume, gestaag loopt dan het aantal stemmen en de waardering op. Dit leek me typisch zo'n album, maar helaas... Komt misschien door z'n tegenvallende opvolger. Maar deze verdient meer aandacht. Ook fantastisch als je je kiplekker voelt, maar inderdaad, er hangt iets heerlijk mistigs en verwarmends rond deze muziek. Herfst.

avatar van Paap_Floyd
Lastig te beoordelen dit. Ik heb namelijk helemaal niks met klikjes enzo, maar tussendoor is het toch wel erg mooi.

avatar van Mjuman
Stond lang op de "te acquireren" lijst en onlangs gevonden in een platenzaak in Kopenhagen, voor een vriendenprijs. Associatie met Bark Psychosis was al gelegd en dat is begrijpelijk: zwoel, broeierig en toch redelijk laidback, drijvend op percussiie en bas, met belangrijke rol voor andere snaarinstrumenten dan gitaar.

avatar van Broem
Mjuman schreef:

Prachtige tip Mjuman. Uiterst genietbare 'dreampop' met zo'n heerlijke twist (bleep - bong geluidjes) die het album scherp en uiterst genietbaar maken. Lekkere gevarieerd en 't is voorbij voor je het in de gaten hebt

avatar van Bill Evans
Sfeervol album, wat ik meestal begin te luisteren als de schaduwen langer worden en de dagen kouder. Die sfeer roept de muziek op. Naar mijn mening Hood's beste en meest evenwichtige. Aftakkingen als The Declining Winter en Bracken zijn ook de moeite trouwens.

avatar van aerobag
Cold House schiet sterk uit de startblokken met opener They Removed All Trace That Anything Had Ever Happened Here, wat gelijk als een mooi overzicht dient voor de inhoud van dit album: Dribbelende beats die constant van vorm veranderen, rustig evoluerende melodieën, repeterende percussies en ingetogen vocalen. Het moment dat de drums zich er mee gaan bemoeien, steekt goed in elkaar. Een verfijnde, soepele transitie.

Opvallende toevoeging is de aanwezigheid van Doseone and Why?, 2 artiesten afkomstig uit hiphop collectief cLOUDDEAD, een groep die altijd al een zeer onconventionele, abstracte visie op hiphop uitoefende. cLOUDDEAD experimenterende zelf met elektronische elementen, dus de match met Hood is niet eens zo vergezocht als het klinkt. De inbreng van de groep voor dit album is niet eens zo uitgesproken en voelen meer als samples, maar op de tracks waar ze gefeatured staan, dragen ze absoluut bij aan de onwerkelijke en humeurige ambiance. De scherp gemixte vocalen van de rappers zorgen voor een levendig afwisseling met de toch iet wat grauwe vocalen van Hood zelf.

Album kent welkome variatie tussen de nummers. You Show No Emotion At All was naar voren geschoven als de promotionele single en met de toegankelijke beat en grootse melodieën is dat goed te begrijpen, maar het nummer ontwikkelt zich gaandeweg goed dankzij een rijkelijke spreiding aan instrumenten. Branches Bare begint met de ambities van een melancholische post-rocker en eindigt met een onvervalste hiphop beat. Enemy of Time verzorgt voor vermaak voor de slowcore liefhebber, terwijl I Can’t Find My Brittle Youth de indie rock verrijkt met een op hol geslagen drummachine. Lines Low To Frozen Ground heeft zelfs een dark jazz-feel.

Cold House is een album met een opmerkelijke eigen sound, vooral gekarakteriseerd door muzieklandschappen afkomstig uit de post-rock scene, maar die bewoond worden door schichtige elektronische tonen. Naast het gebruik van elektronica, voegt de band ook snufjes aan violen, trompetten en andere blazers toe, wat zorgt voor een verfijnde ‘volle’ sound. Ondanks deze unieke samensmelting van stijlen en een geslaagde ijzige ambiance, vind ik de gekozen composities bij vlagen wat dunnetjes. Dit wordt vooral duidelijk tijdens het middenstuk. Er wordt iets te veel op de repeterende percussie vertrouwd en ondanks dat de nummers genoeg ademruimte krijgen, blijven bepaalde passages relatief oppervlakkig in hun ontplooiing.

Om het album nog 2 grote complimenten te geven: You’re Worth The Whole World is een geslaagde afsluiter en wederom een bevestiging dat het een goed idee was om cLOUDDEAD te betrekken. Daarnaast zit de mixing van dit album echt superb in elkaar, ijzersterke transities en een natuurlijke samenvoeging van de verschillende elementen, die eigenlijk in schril contrast met elkaar staan.