Alberta Cross - Broken Side of Time (2009)

Blues / Rock
Label: Ark

1. Song Three Blues (3:18)
  2. ATX (4:45)
  3. Taking Control (4:22)
  4. Old Man Chicago (3:08)
  5. Broken Side of Time (5:15)
  6. Rise from the Shadows (6:50)
  7. City Walls (3:37)
  8. The Thief & the Heartbreaker (4:41)
  9. Leave Us and Forgive Us (3:22)
  10. Ghost of City Life (5:19)
waarom heeft dit album veel nummers van het vorige album??

avatar van Sunderland
Het gaat maar om 2 nummers van hun vorige album, wat een EP was.

Ik kijk erg uit naar deze release. Hun optreden op Lowlands klonk erg goed. De bluesrock en folkrock die ze spelen past goed in mijn straatje.

Ik vond de Ep al een prachtding, en na Lowlands hebben ze een torenhoge verwachting bij me in te lossen. Ik ben benieuwd!

Erg fraai, is mijn eerste indruk. Heeft nog wel meer luisterbeurten nodig voor een definitief oordeel, maar ik zet hoog in.

(verwijderd)
Stem lijkt af en toe op die van Ozark Henry! Heerlijke plaat, welke bij mij zeker zou kunnen gaan score in een eindejaarslijstje

Ik zet vast een halfje bij. Ik vind dit echt een van de hoogtepunten dit jaar.

avatar van Woutout
Het valt mij op dat er toch weinig berichten staan bij dit geweldige album. Prachtige sound heeft deze plaat en met een aantal uitschieters als ATX, Broken Side Of Time en City Walls zou dit album en deze band toch echt wat meer aandacht verdienen.

heb de plaat nu een week of 3 en vind em na elke draaibeurt beter worden. Ik hoop alleen dat ik dat over 3 weken nog steeds zeg, ik merk bij mezelf dat de verveling er al een héél klein beetje insluipt. Maar voorlopig een van de beste platen van het jaar. Vooralsnog 4,5*

avatar van Kokuil
(verwijderd) schreef:

Stem doet mij veel meer denken aan die meneer van Band Of Horses.

Mooie plaat. Had trouwens op basis van artiestennaam een stevige soulzangeres verwacht

avatar van Sunderland
De release van dit album is in America uitgesteld tot 19 januari 2010. Dus let even op bij online bestellen. Voor je het weet moet je nog een paar maanden wachten, daar waar deze in Europa breed verkrijgbaar is.

avatar van Davidmaas
Toen ik de cover van deze plaat zag had ik eigenlijk al het gevoel dat het een vette plaat zou zijn. Het begin akkoord van Song Three Blues klonk al meteen zo heerlijk dramatisch en zwaar. Toen de zang na 15 seconden in kwam zetten was ik verkocht. Het klinkt geweldig! Ik sta vrijdag vooraan bij London Calling in Paradiso!

avatar van Thomzic
Debuut om je vingers bij af te likken. Het schiet alle kanten op, van blues tot indie, van folk tot catchy songs en wat al niet meer. Met de EP The Thief and the Heartbreaker hadden ze hun visitekaartje al afgegeven, maar met deze plaat zetten ze zich definitief op de kaart. Logischerwijs bevat dit album enkele nummers (oa het geweldige The Thief & the Heartbreaker) van de EP.

Enkele hoogtepunten zijn zoals gezegd The Thief, Rise From Shadows en zeker niet te vergeten Ghost of City Life, wat de veelzijdigheid laat zien van Alberta Cross.

Een voortreffelijk debuut om in de toekomst hoge ogen te gaan gooien.

avatar van Mctijn
Inderdaad een leuke hearalike (?) van Band of Horses. Vooral Song Three Blues en Old Man Chicago zijn goede nummers. Weinig/geen skippers op dit album. Helaas is het niet al te origineel, zodat de lol er bij mij snel af zal gaan verwacht ik. 3,5*

Een heerlijk debuut met alle muzieksoorten waarvan ik hou, het wordt met elke luisterbeurt beter. Lekker stevig aangezette gitaarmuren!

avatar van otherfool
De eerste nummers konden me niet zo boeien, toch de hele plaat eens een kans gegeven en blij toe; Broken Side of Time en met name Rise from the Shadows zijn toch wel machtige nummers hoor!

3* voorlopig.

avatar van handeman
klasseplaat!

heb er toch maar 4* van gemaakt. maar wel een heerlijke plaat

avatar van robbrouwer58
Geweldig zeg! Een voltreffer!

avatar van blonde redhead
Ik heb op mijn ipod een afspeellijst gemaakt waar deze plaat tussen zit en onder andere ook die van Sivert Hoyem. Ik dacht bij het horen van de gitaar in Song Three Blues te maken te hebbe met Madrugada en om die reden met Sivert. Maar het bleek deze te zijn. Geen slecht begin dus.

Heb hier een zwaar Because of the Times (Kings of Leon) gevoel bij.

Helemaal top dus!

Echt een van de hoogtepunten van 2009. live ook. In Nijmegen en op Lowlands maakten ze waar echt een band voor de toekomst te zijn. Ik voorspel kings of leon taferelen. Niet eens omdat het op elkaar lijkt maar omdat het eigenzinnige pop-rocksongs zijn die doorleefd en pakkend tegelijk klinken. Top in de dop.

rico24
Wereldplaat. eindelijk weer eens een lekkere plaat die je 10 nummers lang mee neemt langs een mooi ingetogen en dan weer wilder landschap. In a broken side of town. Inderdaad.5sterren, ik dacht het wel!

Thomzic schreef:
Debuut om je vingers bij af te likken.Vanaf het begin valt de schelle, dromerige stem van Petter Shakee op. Mede hierdoor en in combinatie met de gitaren, meerstemmige zang en afwisseling is het een plaat die maar in je hoofd blijft rondhangen.

Mooi gezegd. Ik zou de geweldige sfeer die op het hele album rondwaart, mede door die stevig galmende gitaren en stem, ook willen noemen. Hun debuut EP was prima, maar dit is echt een fantastische cd geworden. Een aangename verrassing mag je wel zeggen. Niet te missen als je van wat steviger indierock houdt. (...en wie doet dat nou niet? )

Dit is zo goed: ik blijf het opzetten. Echt een super sfeervol super rock album. Ik verhoog 'm naar de ultieme 5,0*

Als je Alberta Cross live wilt zien: 2 maart in Tivoli (de Helling) Utrecht. Ik ben erbij (natuurlijk).

avatar van Thomzic
Ik probeer er bij te zijn!

En wat blijft het toch een verslavend plaatje he! Hup, een half sterretje omhoog, omdat het kan.

avatar van Lepel
Deze band klinkt mij in de oren zoals ik het voetbal in de Italiaanse competitie beschouw: degelijk, maar saai. En, zoals hier al eerder is opgemerkt, de originaliteitsprijs zal deze band niet in de wacht slepen. Ik mis durf. Mij kan het weinig boeien.
Vooruit, ik wil niet de grote kniesoor uithangen: het einde van ´Broken Side of Time´, waar het ietwat los gaat, vond ik aardig. En de onderliggende, donkere tonen in ´Rise from the shadows´ is ook lang niet gek. Niet voldoende voor een voldoende.
Sorry West, hier moet je zonder mij naartoe.

Oei Lepel. Naast jouw wat negatievere kijk op dit album, wat zeker moet kunnen natuurlijk, schoffel jij de Italiaanse competitie onderuit. En juist van de Serie A kan je veel zeggen, maar saai is het regelmatig niet. Veel passie en grote inzet vind je daar in veel wedstrijden, net als op veel nummers van dit Broken Side of Time van Alberta Cross. Bij hun komt het soms ook uit de kleine teen: rauwe, eerlijke en pure muziek wat mij betreft..

avatar van ShakmUWontBreakm
Het gevoel het allemaal al een keer eerder gehoord te hebben heeft mij dit album in eerste instantie 3,5* doen geven. Maar de gedreven (blues)rock werkt blijkbaar dusdanig verslavend dat ik hem regelmatig blijf luisteren en daarom sterk geneigd ben om mijn stem toch maar te verhogen. Dus mogen zij mij op 2 maart ook live kunnen overtuigen dan kunnen van mij dat (0,5) sterretje erbij krijgen.

avatar van Boris1
In 2009 is dit album door ondergetekende schandalig over het hoofd gezien. Wat is Rise of the Shadows toch een geweldig nummer. Misschien heeft de band een weinig origineel geluid (wil nog wel even Embrace noemen als 1 van de referenties), maar in dit geval boeit mij dit niets. Ik heb zo'n gevoel dat dit live helemaal geweldig is, ook ik zal er dus zijn in de Helling.