Jamie Cullum - The Pursuit (2009)

Jazz / Pop

13. I Love This *
  14. Gran Torino *
  15. The Move on Song *
Zeertjuh
I'm all over It, klinkt wel lekker

Als alles ongeveer als "I'm all over it" is zou het een goede plaat zijn!
[dit noemt men een potentialis]

avatar van j0ey-
Klinkt weer heerlijk! vooral de cover van don't stop the music is verassend goed.

avatar van barrett
Deze jonge gast heeft heel wat in zijn mars, maar kan hij echt een mijlpaal maken dat nog steeds de vraag. Kan hij een plaat maken die hem boven de rest laat uitsteken... Ik hoop het want, zoals al eerder gezegd, deze jongen heeft wel heel wat in zijn mars...

BSound
Die single is zo slecht

avatar van klaezman
Getalenteerde jongen, leuke covers, maar: Kan iemand hem misschien vragen of-ie ajb niet zelf zijn nummers in wil zingen?

AC1
Fantastische muzikant. Plezante plaat. De song 'Don't Stop The Music' krijgt in de handen van Cullum en groep een hele andere dimensie.

avatar van james_cameron
Music Is Through is een bijzonder fijn nummer- de beste song op een niet bijster interessant album.

avatar van VanDeGriend
Troll bericht verwijderd

Het begint helaas een beetje te veel een formule te worden: 3 albums lang jazzy pop; zet ze op de shuffle stand en je weet bijna niet meer om welk album het gaat. Okay, de pop-invloeden worden misschien iets groter maar ook niet van een dusdanig niveau dat je kunt spreken van onderling erg verschillende albums.
Op zich is daar niks mis mee (bij een band als Kings of Convenience zou ik zelfs niet graag veranderingen willen horen), maar het begint hier allemaal wat voorspelbaar te worden en juist bij de muziek die Cullum aflevert toch een beetje een gevaar. Ik had dat ook met Norah Jones op een gegeven moment.
Uiteraard is dat een persoonlijk iets, want waarom van de ene artiest wel makkelijk accepteren en dan de ander wat minder?!
Misschien toch omdat Jamie Cullum niet echt spannende of bijzondere dingen aflevert in mijn oren. Het is lekker luisterbaar en je kunt het opzetten in elk gezelschap (een aantal jaar geleden heb ik zelfs in een huurauto in de VS flink genoten van zijn debuut), maar er treedt wel wat verzadiging op. Ik kan immers kiezen uit meerdere albums.
Slecht album? Nee hoor. Net zo lekker als de vorige alleen ga ik nu toch een halfje lager zitten omdat de formule wat sleets begint te worden. Tijd voor wat nieuws Jamie want Music Is Through kan dat niet in z'n eentje doen voor een heel album.

avatar van Rottingdale
Ben het wel met bovenstaand commentaar eens. Ga zelf alleen toch nog voor de 3.5, heb al lang niks meer van 'm gehoord dus het verveelt mij vooralsnog niet.

'Don't Stop the Music' vind ik overigens niet echt geslaagd, gemiste kans denk ik.

avatar van revadebe
Dit album kent een paar goeie uitschieters, waaronder Don't Stop The Music. Het origineel vond ik al een lekker nummertje, maar deze jazz-versie vind ik best geniaal gevonden. Heel anders, maar toch duidelijk hetzelfde nummer.

Lekkere plaat. Dont Stop the Music en You and Me are Gone zijn de uitschieters.

avatar van heicro
Afwisselend, boeiend en zijn beste album tot nu toe.

avatar van Carolaah
Hmm volgens is het een beetje 'it's all been said before' en voor deze plaat 'it's all been done before'. Niet slecht of iets dergelijks, het is tegenwoordig ook moeilijk om iets nieuws te doen en ook vaak niet nodig, zolang het maar in de smaak valt.

Desalniettemin, wel een relaxte plaat, wel wat sufjes/saai, maar prima aan te horen..

Vind die Rihanna-cover trouwens wel érg goed, vooral omdat Cullum hiermee laat zien hoe je van een commerciële pophit die een gelikt vestje heeft een versie maakt waarin lyrics ineens heel anders naar voren komen en de muziek meteen een stuk serieuzer en enorm anders klinkt.. petje af.

Ik reken mezelf niet tot de muziekkenners, noch tot de Jamie Cullum-kenners, maar misschien juist wel daardoor (als ik de kritieken zo lees) vind ik dit een heel goed album! Een lekkere, swingende mix van pop en jazz die voor mij genoeg afwisseling en originaliteit biedt. De rustmomenten in het album vind ik nergens saai worden. Don't Stop The Music vind ik erg goed gelukt als cover, maar ik ben dan ook geen fan van het origineel. Kortom, zeker een CD om vaker te draaien!

tuktak
deze plaat is echt substantieel anders als zijn voorgangers, veel meer pop en veel minder jazz. die richting staat jamie cullum wat mij betreft goed. wellicht dat dit hem ook wat uit de greep van de jazz houdt, wat dan op een volgend album een nog veelzijdiger cullum op moet kunnen leveren.

Dit album vond ik steeds mooier worden en ik heb er ondertussen dan ook 4.5 van gemaakt.
Vooral de eerste 7 à 8 nummers kunnen me enorm bekoren.
Met If I Ruled The World als hoogtepunt, schitterend! Prachtige pianosolo ook overigens.

avatar van revadebe
Echt een lekker album. Met veel uitschieters naar boven.

Een toegankelijk jazz-album waar Jamie Cullum toch zeer zeker bewijst een zeer goed jazz-pianist te zijn.

Father McKenzie
Ik heb een paar nummers hiervan op de radio gehoord die zo slap zijn... dat mijn interesse voor deze artiest een beetje over is.
Het is pure pop geworden, en ik hoor hem liever wat jazzy, er mag wat meer poeier in, het mag wat zenuwachtiger klinken en niet zo soft; Tenminste als die paar songs die ik hoorde representatief zijn voor de rest van de plaat;
Zijn debuut was heerlijk, de opvolger al iets minder en ik denk dat ik het daarbij wel zal houden.

AC1
Hmm, Father McKenzie, ik denk dat deze nochtans zijn meest krachtige album is. Waarschijnlijk draaide de radio net de twee 'softste' slows van het album. Hij werkt wel met nieuwe muzikanten die meer pop-georiënteerd zijn maar de jazz invloeden zijn er nog steeds, zelfs wanneer Jamie de danstoer op gaat (Music Is Through).

avatar van heicro
heicro schreef:
Afwisselend, boeiend en zijn beste album tot nu toe.

Even een monoloogje met mezelf.
Afwisselend is het nog steeds, zijn beste album misschien, maar boeiend vind ik dit niet meer.
Ik kom op mijn eerste indruk terug, de houdbaarheidsdatum is minder lang dat ik dacht.

avatar van koel
Sterk nieuw album. Wel herkenbaar, maar het staat als een huis.
Het openingsnummer is ook een knaller, zodra het orkest erbij komt. Goede mix tussen jazz en pop.

Wat mij betreft één van de beste platen van 2009.
Elk nummer is sterk en het geheel is gevarieerd en boeiend.

En dan toch zo'n relatief laag gemiddelde, onbegrijpelijk.

avatar van Gloeilamp
Don't Stop the Music is een fantastische cover. Niet verwacht dat er zo'n goed nummer kon ontstaan uit de vreselijke uitvoering van Rihanna. I'm All Over It en Music Through zijn ook erg fijne nummers.