Golden Earring - Together (1972)

Label: Polydor

1. All Day Watcher (4:49)
  2. Avalanche of Love (4:14)
  3. Cruisin' Southern Germany (3:00)
  4. Brother Wind (7:54)
  5. Buddy Joe (3:48)
  6. Jangalene (5:08)
  7. From Heaven from Hell (6:06)
  8. Thousand Feet Below You (4:11)
avatar van musician
Wederom een prima, stevige cd van de Golden earring. Rechtstreeks uit hun beste periode. Alleen Jangalene krijgt van mij geen (ruime) voldoende.

Over de hele linie beschouwd vind ik Together wel iets minder dan de voorgangers Golden earring en Seven tears maar er staan wel een aantal prima nummers op, From heaven from hell en natuurlijk de enige single die er van is getrokken, Buddy Joe.

Terwijl uiteraard het nummer Stand by me als gapend gat op Together ontbreekt. Maar zelfs in de herkansing en een geremasterde cd weigert Red Bullet de single als extra track toe te voegen; het is nu alleen op verzamelaars van de Golden earring te vinden

From heaven from hell heb ik, als bijzonder fenomeen, overigens als b-kantje op de single Instant poetry van anderhalf jaar later.

Het ontbreekt op Together aan echt heel bijzondere nummers die andere earring-cd's uit die tijd wel kenmerken (zoals opvolger Moontan die heeft) en dat maakt dit album meer recht-toe-recht-aan maar nogmaals, verder van een prima niveau.

Together is voor mij de meest onderschatte plaat van Golden Earring. Ik vind alle nummers top en dan vooral het vreemde Cruising' Southern Germany. Als totale plaat veel beter dan Seven, House of Dolls of Moontain.