Elton John - Captain Fantastic and the Brown Dirt Cowboy (1975)

Label: Rocket

1. Captain Fantastic and the Brown Dirt Cowboy (5:46)
  2. Tower of Babel (5:29)
  3. Bitter Fingers (4:34)
  4. Tell Me When the Whistle Blows (4:21)
  5. Someone Saved My Life Tonight (6:46)
  6. (Gotta Get a) Meal Ticket (4:01)
  7. Better Off Dead (2:37)
  8. Writing (3:41)
  9. We All Fall in Love Sometimes (4:12)
  10. Curtains (6:40)
  11. Lucy in the Sky with Diamonds * (6:19)
  12. One Day at a Time * (3:50)
  13. Philadelphia Freedom * (5:22)
  14. House of Cards * (3:12)
  15. Captain Fantastic and the Brown Dirt Cowboy [Live] * (7:02)
  16. Tower of Babel [Live] * (4:38)
  17. Bitter Fingers [Live] * (5:06)
  18. Tell Me When the Whistle Blows [Live] * (4:39)
  19. Someone Saved My Life Tonight [Live] * (7:18)
  20. (Gotta Get a) Meal Ticket [Live] * (7:19)
  21. Better Off Dead [Live] * (3:02)
  22. Writing [Live] * (5:31)
  23. We All Fall in Love Sometimes [Live] * (3:57)
  24. Curtains [Live] * (8:48)
  25. Pinball Wizard [Live] * (6:31)
  26. Saturday Night's Alright for Fighting [Live] * (7:40)
avatar van ChrisX
Door alle buitenissige uitdossingen, extravagante levensstijl en ook een paar muzikale gedrochten zou je bijna vergeten dat deze man wel degelijk een paar kwaliteitsalbums heeft afgeleverd.

Dit album is vreemd genoeg altijd al een beetje ondergewaardeerd volgens mij. Het hele album is een muzikale biografie van het duo Elton John / Bernie Taupin (de eerste schreef alle muziek, de andere alle teksten) over de periode voorafgaand aan het verschijnen van het eerste EJ album.

Er word fantastisch gespeeld op dit album (met name de achtergrondvocalen zijn opvallend mooi), de productie van Gus Dudgeon is om door een ringetje te halen en van nummers als Someone Saved My Life Tonight en het duo We All Fall In Love Sometimes / Curtains zijn wat mij betreft de prijsnummers.

avatar van musicboy
Dit album wordt een beetje als zijn onbekende meesterwerk beschouwd, zoals 'Goodbye Yellow Brick Road' zijn bekende meesterwerk is. Ik plaats beide albums op dezelfde hoogte. Het openingsnummer, nr5 en beide slotnummers zijn de kroon op het werk.

EVANSHEWSON
Akkoord met musicboy, ik vind die Beatlescover ook erg sterk, en zeker ook het meesterlijke Someone Saved My Life Tonight. We all Fall in Love Sometimes is zo'n lovesong die enkel uit Bernie's pen kan komen, héérlijk.
Mooie plaat die iets meer bekendheid verdient, maar zo zijn er méér uit Elton's beste periode, toch ?

****

avatar van Song4Guy
Dit album was het eerste album dat vanuit niets direct op 1 binnen kwam in de US billboard top100, dit herhaalde heer John nog een keer met het overigens veel mindere volgende album Rock of The Westies ook uit 1975. In 2005 kwam het Captain Fantastic and the Brown Dirt Cowboy (de luxe album) uit waar ook het album op cd 2 in zijn geheel live gebracht wordt. Een must voor alle Elton fans.

avatar van romadogixaju
Dacht altijd wat een pracht CD, maar na (weer) een aantal keren luisteren komt die gedachte eigenlijk alleen door de pareltjes Someone Saved my Life Tonight en de twee slotnummers. De andere nummers kunnen mij een stuk minder bekoren. De twijfel tussen 3,5 of 4 sterren slaat dan toch naar boven toe vanwege de eerder genoemde pareltjes.

Dit album is weer een grote stap opwaarts na het wat mindere vorige reguliere album.
Het is niet zo'n plaat waarvan je zomaar een nummer eruit pikt, je moet het gewoon in zijn geheel beluisteren.
Met de beste nummers van de albums Caribou en Rock of the Westies valt op CD-R een redelijk Elton John-album te maken.