Carpenters - Love Songs (1998)

Label: PolyGram

1. I Need to Be in Love (3:51)
  2. Solitaire (4:42)
  3. We've Only Just Begun (3:06)
  4. This Masquerade (4:53)
  5. You're the One (4:15)
  6. Superstar (3:50)
  7. Rainy Days and Mondays (3:36)
  8. Top of the World (3:00)
  9. Make Believe It's Your First Time (4:10)
  10. I Just Fall in Love Again (4:04)
  11. (They Long to Be) Close to You (3:42)
  12. For All We Know (2:34)
  13. Where Do I Go from Here? (4:25)
  14. Only Yesterday (3:59)
  15. All You Get from Love Is a Love Song (3:49)
  16. When I Fall in Love (3:09)
  17. Hurting Each Other (2:47)
  18. I Won't Last a Day Without You (3:55)
  19. A Song for You (4:39)
  20. Goodbye to Love (3:57)
Bijna alle albums van The Carpenters heb ik op vinyl. Ik heb deze compilatie aangeschaft als een soort poging om de beste nummers op CD te hebben. Karen en Richard Carpenter schreven zelf songs, maar deden vaak een beroep op het werk van anderen. Deze formule werd steeds maar weer herhaald en het grote publiek had daar in het begin geen probleem mee, want de singles en albums verkochten heel goed. De latere jaren ging het wat minder en leek het alsof de consument deze truc door gekregen had. Een artiest zoals Rod Stewart paste ook jarenlang dezelfde formule van covers en eigen nummers toe.
Alles dat door Karen gezongen wordt vind ik prachtig. En dan die magische klik als Richard's stem erbij komt.
De naam van deze CD is wel erg merkwaardig, omdat ik maar weinig songs van The Carpenters ken die geen love songs zijn.
Er zijn inmiddels al vele compilaties van dit duo bij A&M verschenen en toch was dit in 1998 opnieuw een manier om deze prachtige songs onder onze aandacht te brengen. Hits zoals bv. Ticket To Ride, Sing (met dat kinderkoor), Jambalaya, Please Mr. Postman en Sweet Sweet Smile ontbreken hier.
Op mijn versie staat in plaats van Make Believe It's Your First Time de hit Yesterday Once More.
Ik ga alle reguliere albums van The Carpenters niet meer opnieuw als CD kopen. Deze verzamelaar vind ik wel voldoende.

avatar van Yield
Vandaag meegenomen voor slechts een paar euro, zo goed als nieuw.
In mijn schooltijd werden de Carpenters als superkitsch en te soft weggezet, als middelbare scholier luisterde je naar Slade, Deep Purple en Black Sabbath. Carpenters was foute muziek.
Pas later leerde ik de muziek waarderen en vandaag is Karen Carpenter een van mijn favoriete zangeressen, haar warme stem is er een uit duizenden. Helaas veel te vroeg overleden.
Er staan uiteraard veel bekende nummers op dit compilatiealbum, maar alles voelt aan als een warm bad. Prachtige muziek.