Death Grips - Exmilitary (2011)

Hip-Hop / Avant-Garde
Uitgebracht in eigen beheer

1. Beware (5:53)
  2. Guillotine (3:44)
  3. Spread Eagle Cross the Block (3:52)
  4. Lord of the Game (3:30)

met Mexican Girl

5. Takyon (Death Yon) (2:48)
  6. Cut Throat [Instrumental] (1:12)
  7. Klink (3:22)
  8. Culture Shock (4:21)
  9. 5D (0:43)
  10. Thru the Walls (3:56)
  11. Known for It (4:13)
  12. I Want It I Need It (Death Heated) (6:11)
  13. Blood Creepin (4:50)
Vooral niet te zacht draaien ook!

Denk aan Techno Animal, Dalek, Food for Animals en eigenlijk ook niets vergelijkbaars. Heftig spul. Een muur aan geluid dat op je afkomt, met een rapper die erover heen brult alsof zijn leven ervan afhangt.
Veel geschreuw, weinig wol, lijkt een makkelijke conclusie dan, maar maatschappijkritiek is ook niet van de lucht. Wel simpel, maar doeltreffend. Luister maar naar Guillotine, of het bizarre Culture Shock (die clip haha). Misschien iets te lang en een beetje onevenwichtig, maar wel uniek. Komt er bij dat dit een mixtape is, vol met samples uit de alternatieve muziek. Ik neem aan dat er nog wel een echt album komt.

Leuk feitje: Zach Hill (Hella) staat aan de basis van alles wat ritmisch is hier en de productie.

avatar van John Doe
Een vet energetisch album ergens tussen hiphop, electronica en rock in dat hier een beetje ondergewaardeerd wordt (op het moment van schrijven in ieder geval). Je komt niet snel zoeen sterk energiek iets als dit tegen vind ik. Productioneel is dit puik vind ik in tegenstelling tot wat sommigen -hier- zeggen. De electronica aan het einde van Guillotine is geweldig bijvoorbeeld. Culture Shock heeft ook een uitstekende productie en ik luister heel veel van dit soort electronica. Het klinkt een tikkeltje harsh en dirty, maar dit is natuurlijk de bedoeling en de balans is er wat mij betreft nog. Steekt uitstekend in elkaar.

avatar van Slowgaze
Death Grips brengt een interessante mix van Wu-Tangachtige hiphop en wat hardere electronica. In nummers als opener 'Beware' trekt MC Ride de aandacht direct naar zich toe door flink te schreeuwen als een ODB uit de hel. 's mans vocale inbreng weet vreemd genoeg wel de hele plaat te boeien.

Ook muzikaal zit het dus absoluut wel snor. Naast 'Beware' (lang uitgesmeerde gitaarviezigheid, trompet) is vooral ook 'Culture Shock' (electronica, Bowie-sample) erg sterk. De rockelementen (heerlijke sample uit 'Interstellar Overdrive') tillen 'I Want It I Need It' ook naar een hoger niveau; had ik eigenlijk niet verwacht nu ik nogal klaar ben met die eeuwige elektrische gitaar.

Toch heb ik ook wat kanttekeningen bij de plaat. Een klein beetje meer variatie bij MC Ride zou fijn zijn; featurings zouden ook wel werken (iemand van de Wu-Tang Clan wellicht?) en muzikaal is het soms net te schetsmatig uitgewerkt. De zorgvuldige uitwerking bij een aantal nummers komt bij zeker niet altijd naar voren. Desondanks maakt deze mixtape wel heel, heel benieuwd naar het album dat dit jaar uitkomt, want de belofte is er absoluut.

avatar van Koen St
Ik heb niet veel te zeggen hierover behalve dat het fantastisch is. Gewoon fantastisch.

Stand:
1. Exmilitary