Gustavo Santaolalla - Diarios de Motocicleta (2004)

Alternatieve titel: The Motorcycle Diaries

Argentiniƫ
Score
Label: Deutsche Grammophon

1. Apertura
  2. Lago Frias
  3. Chichina
  4. Chipi Chipi

met Maria Esther Zamora, "Polito" Gonzalez, Jorge Lobos, Cuti Aste en Roberto Lindl

5. Montana

22. Revolucion Caliente
  23. Al Otro Lado del Rio

met Jorge Drexler

neo
Ik heb trouwens het land van de componist even naar Argentinie gewijzigd aangezien het op land van herkomst hoort eigenlijk. En ja ik weet dat een heleboel dus nog verkeerd staat

Mooie filmscore. Die Gustavo kan er wat van. Goeie film ook overigens, ga dat zien!

neo
walter Salles heeft oog voor score in zijn films. Na wat samenwerkingen met Pinto met als hoogtepunt de Abril Despedacado, nu Santaolalla voor meest recente. De score is een mix volksmuziek, jazz, rock, Zuid-Amerikaans, met als de spaanse gitaar als hoofd instrument. Het stukje rock wat zo hier en daar er door heen zit doet erg aan wat pop die hij in de jaren 70 en 80 maakte. Hiermee lijkt hij een zelfde lijn als Bregovic te volgen. 4.5 sterren

Dus totaal verschillend van 21 Grams?

neo
Op elke manier die jou maar zou willen...

Hoewel de muziek hier inderdaad veel toegankelijker is, is de 21 Grams-stijl nooit ver weg, en komt hier en daar zelfs duidelijk om de hoek kijken. Veel truukjes, met name het plingelen van de gitaar en ambiance-achtige momenten, zijn hier in de basis van de score ook terug te vinden. Ook een zekere experimentele stijl past Gustavo ook hier weer toe.

Toch zal deze muziek meer mensen aanspreken dan zijn vorige project, door de cultuur die erin is gelegd, met vooral de gitaar en ook enkele typische songs tussendoor. De instrumentatie is hierdoor veel meer voor de hand liggend, het tempo ligt wat hoger en opzwepender.

The Motorcycle Diaries is uiteindelijk een mooie score, met een sterk hoofdthema (of iig wat daar het dichtst bij in de buurt komt) in meteen de eerste track al, maar ik vind het helaas toch iets minder dan zijn geweldige 21 Grams. Misschien juist omdat TMD minder apart is, minder langzaam, en (daardoor) ook minder gevoelig

neo
Inderdaad meer conventioneel. Nu maar uitkijken naar minder conventionele die ik persoonlijk wel goed zal vinden

Het laatste nummer van deze soundtrack heeft de Oscar gewonnen voor Originele Song.

Welk nummer vinden jullie het beste, ik ga voor De Usuahia a La Quiaca, dat is echt pure schoonheid

neo
Geen specifieke voorkeur eigenlijk.

avatar van sq
sq
Gisteren op TV gezien en metéén een notitie gemaakt. Toch wel fijn dat dat kan met een enkel klikje ´toevoegen aan mijn albums´omdat al die scores ook op MuMe staan. Ik heb al even gekeken of hier gemakkelijk is aan te komen want ik wil dit wel hebben. Erg mooi dit.

avatar van thomzi50
Eens me Nydiol: De Usuahia a La Quiaca is briljant.