Bread - Manna (1971)

Label: Elektra

1. Let Your Love Go (2:25)
  2. Take Comfort (3:33)
  3. Too Much Love (2:46)
  4. If (2:36)
  5. Be Kind to Me (3:04)
  6. He's a Good Lad (2:59)
  7. She Was My Lady (2:51)
  8. Live on Your Love (2:46)
  9. What a Change (3:40)
  10. I Say Again (2:52)
  11. Come Again (4:03)
  12. Truckin' (2:32)
Pieter Paal
Dit is mijn meest favoriete Bread-album.
Het is heel moeilijk om 3 favoriete tracks aan te vinken, want iedere track is hier o.k.
Dit album is zeer gevarieerd en heeft een goede balans tussen ballads en up-tempo songs. 'Let your love go' werd ook hier begin 1971 op single uitgebracht, maar behaalde slechts een tipnotering.
Ze scoorden later dat jaar hier hun eerste hit met 'If' dat vooral te danken was aan Radio Veronica waar het Alarmschijf was.
Tot op de dag van vandaag wordt deze ballad nog op de radio gedraaid. Het is dus echt een evergreen.
Het jaar daarop zouden ze nog een keer de hitparade bereiken met het even zo klassieke 'The guitar man'.

MentalTheo58
Slechts 9 stemmen met een gemiddelde van 3,11!!! Schande. Het is zeker niet hip om dit mooi te vinden

avatar van Metalhead99
Ik ken alleen nog maar hun debuut, maar ik heb deze vandaag aangeschaft. Van het weekend heb ik weer beschikking over mijn platenspeler, dus dan kan ik hem eens beluisteren, ik ben zeer benieuwd.

avatar van Metalhead99
Lekkere '70's rock. Een leuk plaatje voor de liefhebbers.

avatar van kort0235
Een heel behoorlijk album!
Ik dacht dat Bread alleen maar zoetsappige en kleffe muziek maakte,maar dat is een misvatting.
dit album Manna bevat ook een aantal up-tempo nummers, die aardig in elkaar zitten.
Een 3.5* is toch een mooi resultaat?

avatar van Madjack71
Een prettig album om naar te luisteren. Waar Gates meer de violen in de strijd gooit samen met zijn zoetgevooisde stem. Brengen de composities van Griffin & Royer wat meer met zich mee. Die combinatie zorgt er dan ook voor dat dit Manna blijft boeien. If is van dit album de evergreen, wat een zoet nummer is, maar niet te lang om te gaan storen en het basis arrangement is simpel maar doeltreffend. Let Your Love Go en Truckin' zijn de andere 2 bekendere nummers. Gates zou later solo meer zijn eigen ding gaan doen, met het prachtige Clouds als gevolg, maar ook wel heel erg de lijn door trekken naar Sky Radio achtige wolkjes. Prima plaatje.

Hendrick99
Achteraf gezien misschien wel het beste album van de groep. Er zit geen enkele zwakke broeder tussen de twaalf nummers.
De LP begint met het nummer "Let Your Love Go" (ook op single uitgebracht). Een stevige popsong waarin af en toe een sprankelende klavecimbel te horen is. Het zoete "If" werd vervolgens als tweede single uitgebracht en zorgde voor een wereldwijde doorbraak van de band. Het nummer zou later nog door tientallen zangers en zangeressen gecoverd worden.
De andere bandleden droegen tevens de nodige composities aan. Mede hierdoor is de balans van het album nagenoeg perfect. De twee singles waren echter van de hand van leider David Gates. Dit voorkeursbeleid van de platenmaatschappij zou later nog tot de nodige problemen en spanningen leiden.