Earcom 2 (1979)

1. Thursdays - Perfection
  2. Basczax - Celluloid Love
  3. Basczax - Karleearn Photography
  4. Joy Division - Autosuggestion
  5. Joy Division - From Safety to Where...?
  6. Thursdays - (Sittin' on) the Dock of the Bay
avatar van Mjuman
Dit album staat nu op dit topic in the spotlight.

Tomio
Onderstaande website van BBC bevat een fragment uit de documentaire "Big Gold Dream", waarin uit de doeken gedaan wordt, hoe de medewerking van Joy Division aan deze 2e editie van Earcom tot stand gekomen is, nog voordat de band bij Factory terecht kwam.

BBC Two - Big Gold Dream, How Joy Division appeared on a Scottish record label before Factory - bbc.co.uk

Bob Last, grondlegger van Fast Product en zijn partner Hilary Morrison waren grote fans van Warsaw en hadden de kans deze band te contracteren. Echter, de verandering van de groepsnaam in Joy Division, een aan het nazi tijdperk gerelateerde collectieve term voor vrouwelijke gevangenen, die gedwongen werden te prostitueren voor hoge officieren, schrok hen af. Vooral Hilary vond het nogal provocerend. En zo greep Tony Wilson zijn kans de band te binden aan zijn Factory label.

Maar ach, wat maakte het uit! Beide labels hadden vergelijkbare ideeën. Bob Last en Fast Product waren tenslotte Wilson's inspiratiebron en steun voor het Factory label.
Op het eind van dit filmfragment zegt Bob, dat hij zelf Factory zag als het nooit meer verschenen catalogus nummer FAST13, oftewel Wilson's label was ook een Fast Product - product!

avatar van Mjuman
Het ligt wel ff complexer: Wilson zag Fast (Bob Last) als een mogelijk interessante distributeur. Hij had al gesproken met Geoff Travis (Rough Trade). Opvallende genoeg deed dat label wel de distributie voor Factory in Duitsland: Bij Duitse exemplaren van bijv Unknown Pleasures staat op het label ook altijd Rough Trade weergegeven.

De Joy Division 'content' van Earcomm 2 is afkomstig van dezelfde studiosessie als het materiaal van Unknown Pleasures, wat eens te meer aantoont dat de policy van Factory tav rechten op opnames nogal een soepele was - welk label zou tolereren dat materiaal van één sessie door twee labels wordt gebruikt?

Eea is overigens simpel te verifiëren in James Nice - Shadowplayers, The Rise and Fall of Factory Records, voor elke 80s muziekliefhebber een page-turner.

Factory stond al eerder bekend om de brede opvatting van releasenrs: daaronder vielen naast vele promo-items ook bijv de Haciënda, een tandartsrekening van Rob Gretton (manager van Joy Division, FAC 99) en de kist van Tony Wilson (FAC 501).

Tomio
Het onderwerp van mijn post van gisteren is niet zozeer Factory, maar de medewerking van Joy Division aan Fast Product’s Earcom 2, zoals ook het filmfragment dat toegevoegd is. Het boek “Shadowplayers” heb ik ook (2011, paperback). Het is meerdere jaren geleden, dat ik het gelezen heb en gebruik daarom nu de index voor informatie over dit onderwerp met als trefwoorden “Fast Product” en “Robert (Bob) Last”. Dit levert in totaal 4 pagina’s op met korte zinnetjes, die ik hier weer kan geven:

Pag 30: naast wat info over de 1e release van Fast Product (FAST 1, The Mekons) ook dit: “Tellingly, Tony Wilson would judge Fast (Product (Tomio)) far more interesting than New Hormones, Rabid or Rough Trade, not on the basis of any music delivered, but because Last came first in playing “a lot of art games”.

Pag 35: “According to Bob Last, this early flirtation with “fascist iconography” also saw Fast Product lose interest in recording the group (Joy Division (Tomio)) several months later.

Pag 44: “Applying praxis to Abraxas, Wilson took a supererogatory decision to set up his own label: Factory Records. “I realized that Tosh Ryan, Bob Last and the Stiff people had proved you could do it, it wasn’t all that difficult”.

Pag 57: “… Factory was unable to put Joy Division on any kind of retainer, and so the idea of recording an album for the new label was on hold. Gretton instead talked to other interested parties, including Fast Product and Genetic, ….

Ik heb ook nog gezocht bij het trefwoord “Earcom” en “Ear Communication”, maar die staan niet genoemd in de index. Wellicht heb ik iets gemist of misschien is de index niet volledig, maar mijn eerste indruk is dat het boek “Shadowplayers” niet veel meer info geeft over het onderwerp Earcom 2.

Natuurlijk, het zal allemaal veel complexer zijn geweest, maar ik heb in de laatste alinea van mijn post van gisteren de verhouding tussen Fast Product (Last) en Factory (Wilson) heel bondig beschreven om slechts context te geven aan de (n.n.m. opmerkelijke) uitspraak van Bob Last aan het eind van het filmfragment: “FAST 13, that was Factory. That’s my view. I just never told them that they had a catologue number….until now!

avatar van Mjuman
Niet voor niets luidt een bekend Nederlands gezegde: achteraf kan je een koe in de kont kijken en dat is precies wat Bob Last hier doet: achteraf het slimme jongetje uithangen die het allemaal wel doorhad.

Wilson was idd op zoek naar een distributiepartner en het feit dat Fast de hoog genoteerde Human League had weten te scoren maakte indruk op Wilson - die toen gewoon in loondienst was bij de tv en de middelen niet had om Joy Division (een voorschot) te betalen (= to put them on a retainer); sterker nog: de eerste jaren van Factory was er zelden meer geld in huis dan benodigd voor een uiterst beperkte eerste persing van 500 - 1000 exemplaren. De manager van Joy Division, Rob Gretton zette echter veel druk achter een en ander. Toen de band zich niet echt happy voelde bij RCA (zeg maar de Warsaw-sessie) kocht Gretton de opnamen terug van de engineer.

Op de YouTube clip kan je duidelijk duidelijk de vermelding zien van de opnamedatum, april 1979 (Strawberry Studios), zoals ik al zei ook de sessie voor Unknown Pleasures, dat uitkwam in juni 1979.

Helemaal grappig wordt het als je kijkt naar de andere tracks op Earcom2, m.n. die van Basczax; die zijn namelijk gemaakt in juni 1979, terwijl Unknown Pleasures in de UK uitkwam in juni 1979. Dan kan je imo niet meer spreken van "eerder op Fast" dan op Factory; en zoals ik al zei maakten beide labels gebruik van materiaal van dezelfde opnamesessie van april 1979 - opnames gemaakt in de Strawberry Studio, eigendom van 10CC

Het was trouwens de vrouw van Bob Last die niet dol was het beeld materiaal dat Joy Division eerdere gebruikte - voor An Ideal for Living en The Ideal Beginning. Het grootste deel is te vinden in het boek van James Nice, en ook op div wiki's.

Imo is dit BBC verhaal dus weinig meer dan een opgeklopte hoax. In NL zou de perceptie kunnen zijn dat Unknown Pleasures later was dan Earcom2, omdat - zoals aangegeven door de beperkte eerste persing - het album pas in augustus te verkrijgen was. dazzler kan jij dit evt aanvullen?

avatar van dazzler
Ik begrijp uit dit alles dat Fast Products graag met Joy Division wilde werken.
Maar aangezien Digital en Glass in 1978 al op een Factory sampler (12/1978) verschenen waren,
kan je moeilijk beweren dat Earcom 2 (10/1979) aan de eerste Factory release vooraf zou zijn gegaan.

Zowel Unknown Pleasures (06/1979) als Trasmission (10/1979) gaan Earcom 2 vooraf.
Meer nog: Fast Products brengt later dat jaar nog oa The DIgnity of Labour van The Human League uit.
Hun nooit verschenen Fast 13 zou zich chronologisch in januari 1980 moeten hebben situeren.

Het verhaal over de naamsverandering als argument lijkt me erg onwaarschijnlijk.
Die ging volgens mij al in vlak voor het ter persen gaan van de An Ideal for Living EP (06/1978).
Op dat moment was Fast Products aan zijn vierde release toe (aka Being Boiled van The Human League).

Vijf maanden later brengen ze alsnog Earcom 2 met beide leftovers van de UP sessies uit.

Misschien als een soort troostprijs voor een grotere deal die er uiteindelijk nooit kwam.
Maar dan moet die deal zich al in de eerste maanden van 1978 hebben afgespeeld.
Toen Warsaw Joy Division ging heten en Fast Products amper platen uit had.

avatar van dazzler
dazzler schreef:

Zeventien maanden na de naamsverandering, als ik nog eens wat beter tel.