Niet voor niets luidt een bekend Nederlands gezegde:
achteraf kan je een koe in de kont kijken en dat is precies wat Bob Last hier doet: achteraf het slimme jongetje uithangen die het allemaal wel doorhad.
Wilson was idd op zoek naar een distributiepartner en het feit dat Fast de hoog genoteerde Human League had weten te scoren maakte indruk op Wilson - die toen gewoon in loondienst was bij de tv en de middelen niet had om Joy Division (een voorschot) te betalen (= to put them on a retainer); sterker nog: de eerste jaren van Factory was er zelden meer geld in huis dan benodigd voor een uiterst beperkte eerste persing van 500 - 1000 exemplaren. De manager van Joy Division, Rob Gretton zette echter veel druk achter een en ander. Toen de band zich niet echt happy voelde bij RCA (zeg maar de Warsaw-sessie) kocht Gretton de opnamen terug van de engineer.
Op de YouTube clip kan je duidelijk duidelijk de vermelding zien van de opnamedatum, april 1979 (Strawberry Studios), zoals ik al zei ook de sessie voor Unknown Pleasures, dat uitkwam in juni 1979.
Helemaal grappig wordt het als je kijkt naar de andere tracks op Earcom2, m.n. die van Basczax; die zijn namelijk gemaakt in juni 1979, terwijl Unknown Pleasures in de UK uitkwam in juni 1979. Dan kan je imo niet meer spreken van "eerder op Fast" dan op Factory; en zoals ik al zei maakten beide labels gebruik van materiaal van dezelfde opnamesessie van april 1979 - opnames gemaakt in de Strawberry Studio, eigendom van 10CC
Het was trouwens de vrouw van Bob Last die niet dol was het beeld materiaal dat Joy Division eerdere gebruikte - voor An Ideal for Living en The Ideal Beginning. Het grootste deel is te vinden in het boek van James Nice, en ook op div wiki's.
Imo is dit BBC verhaal dus weinig meer dan een opgeklopte hoax. In NL zou de perceptie kunnen zijn dat Unknown Pleasures later was dan Earcom2, omdat - zoals aangegeven door de beperkte eerste persing - het album pas in augustus te verkrijgen was.
dazzler kan jij dit evt aanvullen?