Mineral - The Power of Failing (1997)

Label: Sou

1. Five, Eight and Ten (5:28)
  2. Gloria (3:44)
  3. Slower (5:48)
  4. Dolorosa (5:11)
  5. 80-37 (4:35)
  6. If I Could (6:01)
  7. July (4:26)
  8. Silver (6:58)
  9. Take the Picture Now (3:17)
  10. Parking Lot (3:53)
Dit The Power Of Falling is evengoed als Diary van Sunnydale Rale Estate. Zet de 2 vooral niet naast elkaar in de kast (of juist wel), want de kans is groot dat het verschil tussen de 2 ontgaat.

Hard-zacht dynamiek: check, een niet al te gladde productie: check:, gitaren die afwisselen tussen melodie en rocken: check, een zanger die zowel schreeuwt als fluistert: check, (te) emotionele lyrics: check.
Tot zover geen verschil te bespeuren tussen Diary en dit album.
Dat verschil zit in de kleine details. De productie is nog wat rauwer bijvoorbeeld. Echter het belangrijkste verschil zijn denk ik de gitaren, die er op deze plaat meer in knallen en vaak zwaar out of tune uit de hoek komen. De zanger is niet bepaald zuiver altijd. Toch weet hij genoeg emotie over te brengen en past t goed bij de muziek. Het geeft dat iets ruwere radje een boost mee.

Tof bandje, dat ondanks de SDRE gelijkenis makkelijk op zichzelf kan staan.

Fuck die remaster trouwens, het origineel is beter

avatar van Gajarigon
Je zou het haast vergeten, maar in de tweede helft van de jaren 90 was dit wat werd bedoeld met emo; stevige indierock met centraal een soort valse zang en gitaarwerk dat wisselt tussen fijn getokkel en gruizelige distortion. Mineral behoort tot dit genre, en is er zelfs een klassieker in. Ik ben geen toegewijde fan van het genre, en dit album vind ik ook niet superspeciaal, maar het is toch wel allemaal erg degelijk gebracht. Neem nu Slower, dat eindigt met twee minuten instrumentale rockmuziek. Matig tempo, lekker baslijntje, beetje piepende gitaar eroverheen, niets uitzonderlijks maar het blijft toch goed hangen. Speciale vermelding trouwens voor de bas, die meer dan de drums hier voor de drive zorgt.

De zang van Chris Simpson is een ander pluspunt, hij heeft een leuk wanhopig stemgeluid en maakt bij momenten erg mooie teksten. Zoals op een andere favoriete track: Gloria
A brave morning
Thoughts flap their wings and fly
And I can still taste
Defeat on my lips

Het is me allemaal iets te gemoedig qua tempo - het had iets gewaagder en harder gemogen naar mijn smaak - maar toch een fijne plaat.

avatar van Raconteur
een stuk beter dan zijn opvolger in ieder geval

avatar van Chungking
De beschrijvingen die hierboven worden gegeven zijn zeer accuraat: muzikaal niet zo bijzonder, maar wel efficient en en vaak charmant in zijn rommeligheid en hard-zacht dynamiek. Het is vooral de overtuiging die de plaat iets extra geeft (doet beetje denken aan Sebadoh op die manier, al is dit iets steviger en ook meer emo).

Gloria, Slower en (favoriet) Parking Lot zijn echte indie-toppertjes!

Nihilisme
"When I'm finally naked and standing in the sunlight
I'll look back at all of this selfishness and foolish pride
and laugh at myself"

Absoluut één van mijn favoriete emo-platen allertijden.

bennerd
Als iemand weet of er ooit een band een album heeft gecreëerd vol met nummers in de stijl van Gloria, houd ik me aanbevolen. Wat een gortig goed nummer

Gloria is toch niet van een veel hoger niveau dan de rest? Misschien wat meer catchy, maar dat is juist een nadeel haha. Vanwaar de gematigde score? Ik vind enkel Dolorosa een skipnummer. July en Silver de prijsnummers denk ik. Maar het ontloopt elkaar echt niet veel.

Maar eh, Sunny Day Real Estate (natuurlijk),Cap'n Jazz,Braid, Boys Life, The Promise Ring ,Native Nod ,Texas is the Reason , Jawbreaker , Christie Front Drive . Ik verzin maar wat, zo moet je een eind komen. hahaha.

bennerd
Gloria ligt me veel meer omdat daar zo'n geniale drive in zit, die ik wat mis in veel andere nummers. Misschien moet ik dan ook meer naar post-hardcore kijken in plaats van dit soort emo, maar je weet nooit.

Ik heb je tips in elk geval klaargezet in den Spotifylijst en al eens vluchtig doorgenomen. Vooral Sunny Day Real Estate, The Promise Ring, Texas Is the Reason en Jawbreaker lijken me goed te liggen, maar ga alles eens een kans geven. Thanks!