Clouseau - Zij aan Zij (2009)

België
Label: EMI

1. De Juiste Vergissing (3:29)
  2. Leve België (3:10)
  3. Zij aan Zij (5:04)
  4. Drempelvrees (3:28)
  5. Als Er Ooit Iets Fout Zou Gaan (4:20)
  6. Doe Het (2:45)
  7. Waar op Deze Wereld (3:17)
  8. Heimwee (3:24)
  9. Niemands Vrouw (3:44)
  10. Ik Geloof (3:35)
  11. Zingen en Niet Zeuren (3:05)
  12. Zolang Ze van Me Houdt (4:09)
  13. Zonder Mij * (3:32)
avatar van Azzurro
hier ben ik zeer benieuwd naar. De nummers die ik tijdens de zomertour gehoord heb klonken echt fantastisch, met als absolute uitschieter "Zij Aan Zij". Hopelijk verliezen ze in een studio-opname niet al te veel van hun waarde...

Over "Leve België" zijn al genoeg woorden vuilgemaakt. Leuke muziek, de tekst is iets minder...

avatar van Azzurro
Eerste indruk is waaw maar niet overdonderd... Uitschieters zijn (ZEKER) Als er ooit iets fout zou gaan (met stip op nr 1, Koen zingt hier het volledige nummer in falset-stem), Zij Aan Zij en Zingen en niet zeuren... Ik heb het gevoel dat er wel 1 of 2 skipnummers tussen zitten (waar op deze wereld en heimwee) maar misschien verandert dat nog.

1e conclusie: zeer leuke cd, maar zeker niet de beste die ze gemaakt hebben.

Voorlopig 3,5*

avatar van Snakebite
eerste gevoel bij deze cd was: ja, ja, klinkt wel goed. niet zo enthousiast, maar het kan er wel mee door

na een aantal keren luisteren echter, ben ik zeer enthousiast! ik vind het een sterk album, maar verkeer nu natuurlijk ook nog een beetje in de 'nieuw-albumroes' van een echte fan

maar op deze plaat is niet veel aan te merken. Als er ooit iets fout zou gaan vind ik een goed nummer, maar je bent er voor of niet. veel valt daar niet aan te doen.

de eerste drie nummers vind ik voorlopig het best.
vooral zij aan zij. wekt véél gevoel op.

felicitaties voor Koen en Kris!

CHIEP schreef:
]Dit nummer heb ik onlangs gehoord en het nut van die falsetstem ontging en ontgaat mij volledig. Iemand?

Ten eerste: waarom moet het nuttig zijn om een nummer op een andere manier te zingen?
Ten tweede: een reden waarom hij dit zo zingt, is omdat hij het wil zingen alsof iemand anders het zong, omdat hij de tekst zo erg vond.

Azzurro schreef:

persoonlijk vind ik het een zeer geslaagd nummer, vooral omdat hij de falseset stem goed begeerd.
Maar volgens mij zingt hij het helemaal niet zo omdat de tekst zo erg is, maar om de tekst schrijnender en pakkender te maken (geciteerd van de clouseau-site)

Azzurro schreef:
Het ging mij dus om de reden .

Snakebite schreef:

raar, want in interviews vertelt hij telkens dat hij wil dat het nummer zo ver mogelijk van zichzelf staat omdat hij er zich niet in kan terugvinden...

CHIEP (crew)
In dat laatste geval vraag ik mij af waarom ze het dan überhaupt op de cd hebben gezet (of waarom Kris het dan niet zingt, aangezien hij het mee heeft geschreven). Heeft Koen daar zo weinig over te zeggen?

Azzurro schreef:

ah, dat heb ik dan nog niet gehoord, maar omdat ik het clouseaunieuws meestal op de voet volg, en dat ook op de site zag staan dacht ik van het even te zeggen
het kan natuurlijk ook zijn dat het om alletwee die redenen gaat hopelijk voor zijn vrouw natuurlijk

Father McKenzie
Ik heb al een paar albums geleden geheel afgehaakt. Daar waar de band vroeger met prima cd's afkwam.... is het een echte singles band geworden.
Rete-commercieel en ik vind dat je dat eraan hoort; Hun singles kunnen me tegenwoordig ook niet veel meer doen, alles lijkt een pure formule geworden; En dat past prima in de formats van de radiostations waar ze op gericht zijn.
Pure consumptie-pop zonder enige diepgang. Fastfood for the ears, zo je wil.

Ik laat deze kelk aan me voorbijgaan, for what it's worth.

1,0
Zij aan zij heb ik niet meer gekocht. Ik heb de meeste nummers gehoord en ik zou het niet moeten hebben.
Het is een feit dat Clouseau alles nog wat ze kunnen van geld bijkrijgen dit nu nog proberen te verzilveren.
Zij aan zij is daar het voorbeeld van.
Vroeger was de muziek raak tot op het bot (Louise, Anne, Ik wil niet dat je weggaat, Oker, Regenlied,...) nu zijn het voorspelbare nummers, veelal met dezelfde structuur en tekst.

Spijtig dat zo'n band toch voor het geld kiest wanneer ze zeker, na een iets langere tijd, een veel beter album zouden kunnen uitbrengen.

Als er ooit iets fout zou gaan is dan het betere nummer erop.

Ik vergelijk ze misschien teveel met hun oude werk maar dat is maar logisch ook als je weet dat ze juweeltjes als Oker, Hoezo en Doorgaan hebben gemaakt. Waar is die kracht van vroeger?

Spijtig... Het krijgt van mij een 3. De nummers zitten natuurlijk altijd muzikaal wel goed (Clouseau is dan ook meer een muziekmachine geworden...) maar het gevoel mis ik.

avatar van Azzurro

Hier ga ik helemaal mee akkoord...
In het begin was ik zeer te spreken over dit album. Goeie nummers, ok, maar na een jaar mis ik echt een ziel in dit album.

Als je dan ziet met welk nummer ze het voorlopige Clouseau-hoofdstuk afsluiten (Gek op jou, soundtrack van Zot Van A), dan geef je hen groot gelijk dat ze een pauze inlassen...

Azzurro schreef:

Hier ga ik helemaal mee akkoord...

kan het zijn dat je moeite hebt met de ziel te zoeken in het album omdat er zo'n verscheidenheid aan genres te vinden is op het album?

de stijl van clouseau is door de jaren inderdaad mainstream geworden, maar voor mij blijven ze nog steeds op hun eigen manier even goed.

avatar van Wyverex
Zo! Na lang gewacht te hebben dan toch een reactie op dit Clouseau album. Zelf ken ik niet alle studio albums in z'n geheel, maar de bekende nummers zijn me niet vreemd.

Uiteraard kende ik voor het luisteren van dit album al Leve België en Zij aan Zij. Dan meen ik me ook nog te herrineren dat ze heel wat in de 'boekskes' hebben gestaan met de ode aan België, en met het feit dat hij een nummer in falset stem zong. Dus op de een of andere manier is de nieuwsgierigheid dan toch weer geprikkeld. Ook een van de originele covers van Clouseau, nu ik ze eens allemaal vergeleken heb.

Het album opent met een aanstekelijke opener, en een hele goeie reden om het album na de eerste luisterbeurt weer meteen een tweede kans te geven. Het zet de deuren wagewijd open en nodigen uit om mee te brullen.

Leve België is een nummer dat naar mijn smaak volledig uit de boot en stijl van dit album valt. Daar Clouseau meestal liefdes- en heartbreakliedjes zingt, is dat dan vooral ook de rode draad door de albums heen. Het is wel een catchy single, maar het had gerust een bonustrack mogen zijn.

Zij aan Zij, de grote single van het album is dan wel weer prachtig, maar het heeft me pas helemaal kunnen overtuigen op het concert in het najaar van 2010. Simpel refrein en de titel vat het nummer goed samen.

Drempelvrees is weer een middelmatig nummer. Deze skip ik ook meestal. Behalve als ik eens zin heb om goed te lachen met de grappige rijmpjes. Instrumentaal ook niet zo interressant.

Maar dan komt de falsetteau Clouso! Eerst had ik er mijn bedenkingen bij, maar zowel zang als sobere instrumentale uitvoering hangen heel goed samen en grijpen je meteen naar de keel. Hopelijk kan ik dit pareltje eens instrumentaal horen. Heerlijke sobere, rustige muziek.

Doe Het vind ik ook een ietwat minder nummer. Wel weer typisch Clouseau, dus niet teleurstellend, maar het overtuigd niet.

Maar dan begint het goede nieuws! Vanaf Waar op Deze Wereld is het uphill met dit album! Waar op deze wereld is een prachtig nummer. Ik luister het misschien iets te weinig. Maar het is opnieuw sober, en van deze keer zijn de rijmpjes niet pijnlijk meer. Juist zeer goed gevonden en heel passend.

Hierna komt mijn favoriet naar boven: Heimwee. Vanaf de eerste noten tot de laatste laat het nummer me niet los. Ik zie me dan ook echt liggen in het zand met die comfortabele gedachte naar voorbije jaren. En nu ik erover nadenk, klinkt heimwee niet zo slecht als titel van dit album. Had het zelfs niet beter gepast? Kris en Koen die op een oude (hun lievelings misschien?) auto zitten te praten op een strand, kijkend naar de horizon. Maar we dwalen af .

Niemands Vrouw blinkt vooral uit in de zang. Leuke en catchy zanglijn. Het is dan ook dat dat me vooral bijblijft van dit nummer.

Bij Ik Geloof heb ik een ietwat dubbel gevoel. Heel mooi doel, en prachtig gezongen. Maar hier gaat Koen zo de hoogte in met zijn stem! Hij kan het bijna niet meer aan. Maar niettemin, het blijft een leuk nummer.

Zingen en Niet Zeuren doet me denken aan Vanavond Ga Ik Uit. Dezelfde postieve vibe en net zoals in Vanavond Ga Ik Uit zingen ze samen, en wellicht nog met andere stemmen, na het titelzinnetje nog iets extra. Opnieuw typerend aan Clouseau.

Zolang Ze van Me Houdt lijkt voor mij nu nog veraf, tekstueel dan. Maar op zich is het wel een leuk nummer! Humoristisch en een hele leuke afsluiter (aangezien ik de bonustrack niet heb).

Conclusie: vrij goed album met een aantal mindere nummers. Maar het smaakt wel naar meer! Dus ik ben heel benieuwd naar de opvolger.