AFX - Analogue Bubblebath (1991)

Electronic
Label: Mighty Force

1. Analogue Bubblebath (4:46)
  2. Isopropophlex (6:23)
  3. Entrance to Exit (4:22)

met Schizophrenia

4. AFX 2 (5:25)

met Schizophrenia

Kan mee op het niveau van de ''On EP'', dus ook maar verhoogt naar 4,5*

avatar van John Doe
Dit zouden wat meer mensen moeten beluisteren, goede tip voor Onderhond bijvoorbeeld.

Even een beschrijving: ''Analogue Bubblebath'' is een baanbrekende eerste release van Richard James. Eéntje die Aphex Twin waardig is en meekan met de later gemaakte ''On EP'' of ''Xylem Tube EP''.

Het openingsnummer is de rustigste. Mooie doffe basses vormen een intro voor een betoverende melodie die plotseling erin ploft, betoverend mooi, mede door het ijle hoge geluid wat er direct in komt glijden. Hierdoor is het wel één van mijn Aphex favorieten geworden. Er is zelf een eigen nummer in proces genaamd ''Digital Bubblebath''

Van nu af aan is het veel donkerder en vooral harder op deze EP. ''Isopropophlex'' schiet er heerlijk stevig in met een hard breakbeat ritme, hardcore basses die in die tijd echt nog niet bestonden zijn gebruikt Prachtige duistere kleine melodietjes zitten er tegen het eind komt de voice sample The flowers that bloom in the warmth of the sun are there to be loved by everyone welke later in de ''Come To Daddy''-clip is gebruikt.

''Entrance To Exit'' (mooie titel) is de derde killertrack op rij. Een rustig maar volgepropt ritme hoor je heel even alleen waarna een prachtige wilde sample er keihard in komt vallen. Deze wordt geloopt met een erbij geplaatste sirene en een prachtig op en neer dijnend ritme. Er komt een onverstaanbare maar wel speciaal klinkende sample bij. Daarna sluit het nummer af met hetzelfde experimentele geluid als waarmee werd geopend, getuige de titel.

''A F X 2'' begint met hetzelfde breakbeat ritme als ''Isopropophlex'', maar een andere klankleur. Een mooie superkorte piep springt in het ritme gevolgd door een wat donkere mystieke melodie met nog een tweede aanhanger een stuk later. Niet erg vrolijk, wel extreem ritmisch met een speciale mystieke sfeer.

4 knallers van tracks, 4,5*

avatar van John Doe
Aan het einde van ''Analogue Bubblebath'' hoor je de beginseconde van een geweldige, revolutionaire, electronische track uit 1987: Fallout - The Morning After. Zit er zodanig in verwerkt dat het me nooit opgevallen was, maar nu ''The Morning After'' een favoriet van mij geworden is schrok ik er van dit te herkennen. Dit is tevens één van Autechre's favoriete tracks ten tijde van deze EP, en terecht.

avatar van brooklyn
Verhoogt naar 4. Het titelnummer behoort tot Aphex Twin's beste...

De track Analogue Bubblebath was midden jaren 90 mijn eerste introductie tot Aphex Twin (stond op een of andere verzamelaar) en dit maakte mij toch wel erg nieuwsgierig naar andere muziek van de man.
Hier begon eigenlijk mijn ontdekkingstocht naar andere interessante en experimentele electronica. Tot die tijd had ik mij maar beholpen met 'Turn up the bass' verzamelaars e.d.

En ook nu nog vind ik AB een geweldige track, heeft in die ruim tien jaar eigenlijk niks aan kracht verloren. De andere 3 nummers op deze plaat zijn wat minder 'vriendelijk' misschien, maar wel erg sterk allemaal hoor.

4 sterren voor deze.

avatar van Lexicon Devil
Een genie van een artiest en een dijk van een plaat.....wat moet dit een bron van inspiratie zijn (geweest) voor electro/techno artiesten.

avatar van Leonard91
Nummertje één steekt hier voor mij torenhoog bovenuit, ik ben niet zo van zijn iets hardere werk. Een 3*

avatar van Maiky
Richard D. James heeft vele gezichten. Dat uit zich in zowel zijn pseudoniemen als zijn diverse electronicageluiden. Op Analogue Bubblebath hoor ik over het algemeen twee gezichten, en degene die mij het meest aanspreekt is het titelnummer. Ik ben gelukkig niet de enige. Hoewel Aphex Twin wordt aanbeden door vele (electronica)liefhebbers, sijpelt de briljantheid van de man nog niet echt tot me door bij deze 12 inch.

Het titelnummer, met die aardige melodie, geeft voor mij het echte "zwembad"gevoel, en dat is de kant van Aphex Twin wat me op dit moment nog het meest aanspreekt. Ik had dat gevoel ook al op Xtal. Die echo, die zachte klank, het geeft me een geborgen en zelfs nostalgisch gevoel, al kan ik dat laatste niet echt plaatsen omdat ik 'm pas een week ken. Het is echter iets dat ik meer in zijn werk heb gehoord; ik benieuwd wat ik nog allemaal tegenkom.

De overige nummers doen me weinig; wellicht dat die wat interessanter zijn als je ze op een enorm goede geluidsinstallatie hoort. Desalniettemin zal het ook dan waarschijnlijk leuk zijn om te horen, maar meer ook niet. De 8bit-achtige geluidjes ten spijt (ik krijg er bijna een Nintendo-gevoel bij), blijft deze dus steken op de niet geheel overtuigende en saaie drie sterren.

avatar van UK-Choonz
Klassiekertje

Analogue bubbebath heeft zo'n heerlijke melodie. Genieten gewoon

De rest is agressiever en donkerder. Heerlijke elektronische horrormuziek. ook leuk dat die sample uit Come to daddy al in track 2 zit.

avatar van RogerV
Het begin van een hele mooie carriere. En dan met name om de titeltrack. De rest is ook wel goed trouwens.

avatar van adri1982
'Analogue Bubblebath' is zeker een prachtig stukje muziek. Een gouden ontdekking als je die hoort. Het klinkt zo mooi, dat het als een verslaving op mij kan uitwerken. Het zou zelfs als achtergrondmuziek kunnen dienen voor een korte spannende film over een strijd in een (zware berg)etappe uit een grote wielerronde (zoals de Tour de France).
Met 'Isopropophlex' laat Aphex Twin horen dat hij een groot dance-act als The Prodigy al voor was. Vele stukken uit dat nummer hebben die stijl, wat in 'Entrance to Exit' geheel te horen is.

avatar van shimahero
De eerste twee tracks van deze EP vind ik top.

avatar van jassn
Isopropophlex

Veruit het beste nummer op deze EP, wat een lekker agressief nummer. Zou wel eens kunnen uitgroeien tot 1 van mijn favoriete nummers van Richard, maar ik had juist het idee om mij meer te verdiepen in Richard muziek, want wat ik al ken vind ik wel meestal heel goed (ook al zit er soms iets tenenkrommends tussen).
Begonnen met deze EP en ik beklaag mij zeker niet, hopelijk nog veel moois te ontdekken.

avatar van Barney Rubble
Prettige EP van Aphex Twin. Het eerste nummer brengt de Ambient techno in het geheugen die op Selected Ambient Works 85-92 zo veel indruk zou maken. De andere nummers zijn echter dreigender, agressiever en chaotischer van natuur. Het is een kant van deze elektronicagigant die mij ligt, maar die niet mijn voorkeur heeft.

avatar van trebremmit
Waanzinnig goede EP, helemaal als je bedenkt dat dit toen een unieke sound was. Misschien Orbital uit het zelfde jaar met Belfast, maar dat is lang niet zo rauw en duister als dit. Alhoewel Underground Resistance kwam toen ook met The Final Frontier, dat is nog net wat dieper en beter dan dit.
Maar goed, er gebeurde toen veel tofs op electronic gebied waaronder deze van Aphex Twin.

Analogue Bubblebath is al maanden mijn wekker-tune waar ik 's morgens mee wakker wordt. Ik kan het iedereen aanraden, komt mooi rustig op gang en krijgt daarna precies genoeg 'punch' om je wakker te maken.

(we zouden daar eigenlijk eens een forum topic aan moeten wijden: wat is jouw wekker tune? )