AFX - Smojphace EP (2003)

Electronic
Label: Men

1. The Bug & Daddy Freddy - Run the Place Red [AFX Mix] (5:06)
  2. KTPA1 (3:37)
  3. KTPA2 (7:29)
avatar van John Doe
Dit hoort zéker bij het meest experimentele werk van Richard D. James !

avatar van Onderhond
Dit EPtje op aanraden van Herman (was het bij Merzbow of bij een andere Aphex Twin release ?) maar eens geluisterd. Releasje dat aan de ene kant wat breakcore/IDM brengt, afgewisseld met noize/IDM.

"Run The Place Red" zorgt voor het breakcore achtig gedoe. Schattig trackje, doet wat denken aan een Sickboy (in iets mindere bui), wat Knifehandchop sampletjes en wat IDM invloeden van AT zelf. Is een aardige track, maar weet nergens echt uit te blinken. Op elk gebied al beter gedaan.

De KTPA tracks zijn beiden een soort van noize, maar niet pur sang. Want enkel af en toe komen er wat distorted waves piepen, verder draaien de tracks vooral op distorted samples die melodieën vormen. Schattig enzo, maar doe mij toch maar een Merzbow dan. Maakt veel meer lawaai, zoals het degelijke noize betaamt. Schiet een beetje voorbij aan de point van noize, dit.

Ben niet zo onder de indruk van dit releasje, had er eigenlijk heel wat meer van verwacht. Op zich wel geinig, en je kan het experimenteel noemen, al lijkt me zelfs dat niet geheel terecht. 2.5*

avatar van John Doe
Vooral KTPA 2 vind ik erg mooi geëxperimenteer bevatten. Heerlijk om in de trein (of een andere openbaar transportmiddel) op te zetten met veel mensen in de coupé.

avatar van Goodfella
Run the Place Red is een zeer leuk trackje met een leuk dnb/breakcore ritme en vrolijk raggae-gedoe. De B kant is echter ronduit ruk. Kan sowieso al niet zoveel met noise, maar met de light-variant is het helemaal dramatisch gesteld. Waar Merzbox tenminste týfusherrie maakt is dit ronduit saai, vervelend en irritant.

avatar van John Doe
Helemaal niet mee eens. B-kant ruk ? Voor jou dan maar. Er zitten speciale experimenten in, zoals noise dat op het schreeuwen van iemand lijkt, noise dat op een bepaald type grasmaaiers lijkt, hoe dat daarbij in de buurt komt is zo interessant. Het is voor mij niet saai en er zitten stukjes in met flink wat lijn. De A-kant is de kant die mij niet zo weet te boeien. Richard kan in volgende releases beter handelen als hij wat experimentele noise-elementen erin wil gooien.

avatar van Goodfella
Pure noize zonder context kan me sowieso maar matig boeien. Zo'n Merzbox trackje is bijvoorbeeld nog wel 's geinig, maar vergeleken met die kerel zijn deze tracks voor mij al helemaal oninteressent. Saai gepruts, niks "wtf!?", " " of " " ..

Kan het best waarderen als noize onderdeel uitmaakt van een geheel. Kan enorm krachtig zijn in dat geval, maar herrie om de herrie.. en in dit geval nog slappe herrie ook, gaat er bij mij niet in helaas. Dan gooi ik liever een wasmachine in een bouwput .

avatar van BoordAppel
Goodfella schreef:

Dan gooi ik liever een wasmachine in een bouwput .

LOL

avatar van John Doe
Wat voor jou ''niks wtf!'' is, is voor mij een combinatie van :O én 2,5 ster of lager vind ik onterecht staan hierbij.

avatar van Onderhond
Tja, 2.5* vind ik nochthans perfect passen . Ben het eens met Goodfella, brengt AFX brengt twee concepten samen die alleen maar afbreuk doen aan elkaar, waardoor er twee nogal platte trackjes overblijven.

avatar van tovenaar
Ik krijg sterk de indruk dat deze release alleen maar hoog gewaardeerd wordt door mensen die weinig echte noise gewend zijn .

avatar van John Doe
Ik hoor thuis genoeg noize uit de kamer van m'n broer komen. Maar dat is toch echt andere noize volgens mij. Dit is experimenteler denk ik, ik zou het niet eens noize willen noemen. M'n broer kent de meeste noize wel geloof ik en luisterde gefascineerd hiernaar en zei dat dit speciaal was. Ik zal die Merzbow dan maar eens checken om te zien of jullie alternatief mijn waardering totaal niet aan kan tasten.

avatar van tovenaar
Als je maar niet denkt dat ik Merzbow goed vind.

avatar van John Doe
Nee dat heb ik al gelezen bij Merzbow. Ik denk dat ik er dus achter ga komen dat hier voor mij wel degelijk iets gebeurt en dat het daar meer echte noize is (niet voor niets de noize godfather), dat shockeren daar is minder interessant voor mij denk ik. Maar ik zal open staan zoals ik altijd probeer

avatar van tovenaar
Nou, ik heb hem dan ook maar eens helemaal geluisterd (om het vaste stemmengroepje nog even in ere te houden ). De AFX remix van Run the Place Red vind ik heel erg matig. Zoiets is door veel producers al veel beter uitgevoerd... ik noem een Sickboy, een Shitmat, Snares etc. Ben er niet van onder de indruk. Mist de lolligheid waar breakcore het toch vooral van moet hebben.

Die KTPA-tracks... tja, beetje lome noize. Vooral ook weer zinloze noise eigenlijk. Een echt geheel is het niet en echt spannend is het ook niet. Dan kan ik me beter vermaken met noize waar tenminste nog wat mee gedaan is. Beetje zinloos plaatje dit . Volgens mij het minste dat ik van Aphex gehoord heb?

avatar van bas
1,0
bas
Echt, waardeloos. Het is jammer dat toch velen het kopen, alleen al omdat er weer eens iets van hem uitkomt. Ik heb het ook gekocht zonder er eerst naar te luisteren. Helaas. De KTPA-tracks zijn inderdaad een beetje zinloze geluiden (Keep-The-People-Annoyed ...) maar wie weet houden er sommige van. De mix van the bug heeft op zich aardige beats, maar de stem van the bug maakt het heel slecht. Gelukkig is de Analord reeks weer een stuk de goede kant op.

Mooie cd met zwarte voor- en achterkant

Wat de muziek betreft: de eerste track viel me eigenlijk reuze mee. 't Was even inkomen, want het is nou niet een typische AFX-track met die stem erbij... maar na een paar keer geluisterd te hebben ben ik van mening dat het een logisch opgebouwd nummer is met een goede structuur, wat knap is, aangezien het nogal op hol is geslagen (maar ik ben dan ook niet zo veel gewend). Kan me best bekoren, vooral een kwartier voordat ik naar school of werk moet

Ik weet niet wat ik moet denken over de ktpa tracks. Om te zeggen dat ik niet erg thuis ben in de wereld van noize is een understatement. Op het eerste gehoor leek vooral ktpa1 me een ongestructureerde bak herrie à la Venetian Snares (ik weet zeker dat ik hiermee een paar mensen lelijk tegen de schenen zal schoppen, maar goed) maar ik wil het best nog een paar luisterbeurten geven, en voor mezelf ontdekken of het zo willekeurig is als het lijkt. Misschien dat RDJ voor deze tracks weer eens z'n aloude schuurpapier-lp-gimmick weer eens uit de kast heeft gehaald?

avatar van Onderhond
Op het eerste gehoor leek vooral ktpa1 me een ongestructureerde bak herrie à la Venetian Snares (ik weet zeker dat ik hiermee een paar mensen lelijk tegen de schene zal schoppen, maar goed)

Vooral dan omdat Venetian Snares helemaal geen noize maakt (behalve dan Making Orange Things)

Ik zei toch al dat ik er geen verstand van heb

John Doe schreef:
2,5 ster of lager vind ik onterecht staan hierbij.

Ik kom toch echt niet boven de 2,5 uit, maarre... jijzelf ook niet meer inmiddels zie ik?

Joortje schreef:
Mooie cd met zwarte voor- en achterkant

Dat is wel gaaf inderdaad, ziet er apart uit. Heeft BOC dit ook niet ooit eens gedaan (de zwarte achterkant dan)?

Aurum schreef:

Dat komt dan door een algehele stemlijst verschuiving die ik een keer doorvoerde. Zojuist nog eens herluisterd, de b-kant blijft mooi.

tuktak
run the place red is echt een shittrack, niks boeiends aan en totaal overbodig. hoogstens leuk als toegift, maar niet als opzich staande a-kant. de b-kant is idd een beetje noizegeneuzel zonder duidelijke lijn. de geluiden opzichzelf zijn wel ok, maar nu is het een samenraapsel geworden, een mengelmoesje van ideeën. met de kwaliteiten van afx zou dit concept geniaal geweest kunnen zijn.