Freddie Hubbard - Open Sesame (1960)

Jazz
Label: Blue Note

1. Open Sesame (7:11)
  2. But Beautiful (6:26)
  3. Gypsy Blue (6:28)
  4. All Or Nothing at All (5:36)
  5. One Mint Julep (6:04)
  6. Hub's Nub (6:51)
  7. Open Sesame [Alternate Take] * (7:16)
  8. Gypsy Blue [Alternate Take] * (7:35)
avatar van Metalhead99
Gewoonweg weer één van de vele klassiekers van het Blue Note label. Jazz met hier en daar wat subtiele Zuid-Amerikaanse invloeden erin verweven. Hier en daar heerlijk rustgevend en soms licht swingend. Gewoon een heerlijk album. Ik verbaas me erover dat er nog niet gereageerd was op dit juweeltje.

avatar van IllumSphere
Ik vind dit een stuk lichtere jazz dan wat ik al heb gehoord (vooral John Coltrane). Hoe sneller we het einde bereiken, hoe swingender het wordt. Alweer een jazz plaat die ik absoluut niet slecht vind. Maar om de één of andere reden geef ik toch de voorkeur aan de wat zwaardere jazz waardoor ik me bij een vier beter voel dan bij een vier en een half.

Wat een heerlijke bezetting heeft Open Sesame!

Hubbard stijgt meer en meer op mijn favorieten lijstje met releases als deze.

avatar van Mssr Renard
Misschien niet de bekendste line-up (op Tyner na), maar toevallig vind ik Sam Jones en Tina Brooks fantastisch. Vooral Tina Brooks is een saxofonist die op weinig platen heeft meegespeeld en ook maar een handjevol platen als leider heeft gemaakt. Gelukkig horen we hem hier naast de nog jonge Hubbard.
Hij heeft ook twee songs bijgedragen (Open Sesame en Gypsy Blue), en dat zijn ook gelijk heerlijke songs. Vooral Gypsy Blue is een gave crossover-song.

Hubbard zelf was hier pas 22 jaar oud, en dit debuut is echt waanzinnig te noemen. In de ballad But Beautiful hoor je al gelijk waarom Hubbard wordt gezien als de beste ballad-trompettist. Maar ook Tina heeft een heerlijke softe touch.

avatar van madmadder
madmadders (her)ontdekkingsreis door de sixties en seventies #10: Freddie Hubbard – Open Sesame

Ha, Freddie Hubbard, de trompettist, die kwamen we al eerder tegen bij True Blue van labelgenoot Tina Brooks, waarop hij meespeelt (en dat zes dagen later werd opgenomen dan dit Open Sesame). Op dit album speelt Brooks dan weer mee, op tenorsaxofoon. Bovendien horen we met het titelnummer en 'Gypsy Blue' twee nummers van de hand van Brooks. Hubbard wordt verder bijgestaan door McCoy Tyner (piano), Sam Jones (bas) en Clifford Jarvis (drums). Het album werd op 19 juni 1960 opgenomen en Hubbard was nog maar 22 toen dit album later datzelfde jaar uitkwam.

Vergeleken met andere jazz-albums uit 1960 (Giant Steps van Coltrane en Change of the Century van Coleman de meest in het oog springende) is dit allemaal wat makkelijker behapbaar en verteerbaar. Open Sesame is een toegankelijk hard bop album dat alle voetjes van de vloer kan krijgen. Af en toe is er een moment van rust, maar voor het overgrote deel bestaat dit sprankelende debuut uit swingende ritmes en zomerse melodieën. Er lijken ook wat Zuid-Amerikaanse invloeden aanwezig die het zonnige karakter van deze plaat alleen maar bekrachtigen.

Het was dan ook een uitermate goed idee dat ik deze jazzplaat uitkoos om me te vergezellen bij mijn vakantie-bezigheden van de afgelopen weken. Open Sesame werd de soundtrack voor verschillende tripjes naar musea en deed ook bevredigend dienst tijdens het biertjes drinken in de zon. Ik had een veel slechtere keuze kunnen maken.

Voor mij is 'Open Sesame' één van de hoogtepunten van dit album. Heerlijk hoe iedere muzikant afwisselend de leiding neemt en je telkens vol ontzag bent over wat ze ogenschijnlijk moeiteloos uit hun instrument laten stromen. Dan geef je als bandleider op je 22e toch even een mooi visitekaartje af met zo'n openingsnummer. 'All Or Nothing At All' is bij mij het andere nummer dat hoge ogen gooit. Een heerlijk energiek nummer met een begin dat je even op het verkeerde been zet. Mooi hoe trompet, saxofoon en drums hier om elkaar heen cirkelen.

Na deze plaat zou Hubbard een meer avontuurlijke route volgen. Zo speelde hij eind 1960 mee op Ornette Colemans Free Jazz (hoewel hij het genre nooit helemaal zou omarmen) en daarna deed hij mee op enkele opnames van John Coltrane. Pas halverwege de jaren zestig begon Hubbard zijn eigen stem te vinden en op Open Sesame horen we misschien daarom nog niet een Hubbard die helemaal tot wasdom is gekomen, maar wat maakt het ook uit. Dit is een verdomd fijn debuut en een van de albums die voor mij onlosmakelijk verbonden zullen zijn aan de hete zomer van 2022.

Next stop: Roy Orbison - Lonely and Blue

Freddie Hubbard - Open Sesame (1960)

avatar van AOVV
madmadder schreef:
Na deze plaat zou Hubbard een meer avontuurlijke route volgen.

Absoluut! Vergeet zeker ook zijn plaat met de Turkse componist İlhan Mimaroğlu niet - geweldig! Begin jaren '70 was Hubbard geweldig op dreef.