Joe Strummer - Walker (1987)

Score

4. Machete (3:06)
  5. Viperland (2:42)
  6. Nica Libre (3:17)
  7. Latin Romance (3:54)
  8. The Unknown Immortal (3:47)
  9. Musket Waltz (2:40)
  10. The Brooding Side of Madness (3:04)
  11. Tennessee Rain (2:55)
  12. Smash Everything (3:21)
  13. Tropic of No Return (3:07)
  14. Tropic of Pico (4:29)
  15. Straight Shooter * (1:45)
  16. Brooding Six * (5:17)
  17. Filibustero [Freestyle Mix] * (4:43)
avatar van E-Clect-Eddy
Nooit geweten dat Joe Strummer ook aan een score had gewerkt en dan ook nog eentje met veel Latin invloeden. Om eerlijk te zijn moest ik eerder aan Joe Jackson denken bij diverse nummers. Zelf zou hij vooral als producer, arrangeur (koperwerk en strijkers) en schrijver bij dit album betrokken zijn maar niet als muzikant. Niet vreemd dus dat alleen op de nummers waarop hij zingt het duidelijk is dat dit album van hem is. Dan doet het weer denken aan zijn periode in de The Clash ttv Sandanista! Helemaal niks mis met dit album alleen jammer dat Joe Strummer zo weinig zijn stempel hierop heeft kunnen drukken.

Zelf zingt hij op een drietal nummers: The Unknown Immortal, Tennessee Rain en Tropic of No Return. Naast wat soundeffect kreten op de achtergrond in bijvoorbeeld Sandstorm. Muzikaal heeft de akoestische gitaar een hoofdrol naast de gedempte tonen van een piano en veel (Latin) percussie. Het is dus een a-typische score, tenminste van degenen die ik ken, en ook klinkt er wat 80s productie in door. De meeste nummers zijn Downtempo.

Omotepe Latin Jazz, heeft een Lounge vibe
Nica Libre klinkt als iets wat ook Santana had kunnen maken in de 70s, maar zonder elektrische gitaar.
The Brooding Side of Madness spelen met effect op de hoge noten van de piano, dit is het minst Latin-klinkende nummer op het album. Er zit wel een thema in die Strummer 'geleend' heeft van zijn oude band.

The Unknown Immortal / Tennessee Rain - gelaagde stemmen van Strummer doen denken zijn dagen in The Clash. Dit is ook iets meer Country Rock / Tex-Mex.

bonustracks
Straight Shooter is heeft veel Boogie invloeden. Brooding Six is een versie van The Brooding Side of Madness. Filibustero [Freestyle Mix] nog meer Latin / Merengue in deze versie.

De film gaat over het leven van een huurling die uiteindelijk bijna een jaar de 'president' van Nicaragua zou worden. Naast 'president' voor een klein half jaar van de Mexicaanse staat Sonora en een paar maanden 'president' van Lower California. Dit alles tussen 1853 en 1857.