Millipede - All My Best Intentions (2009)

Electronic
Label: Hymen

1. Endless (4:18)
  2. Gentle Devils (4:56)
  3. Recesses (6:17)
  4. Diplopoda Crawl (4:50)
  5. Conceivor (4:11)
  6. Coming Storm (4:21)
  7. Reoccurring Themes in the Artist's Work (4:55)
  8. Wonder & Spirals (5:37)
  9. 30,000 (4:16)
  10. Waiting (5:01)
  11. Snow Crystals (4:56)
  12. Deepest Peace (4:41)
  13. Deepest Peace [Disturbed as Hecq Remix] (3:08)
avatar van orbit
Hymen een briljant label? Ja, dacht het wel!! Nog een meesterwerkje van deze stal, die voor electronic begrippen natuurlijk al sinds de prehistorie meedraait en steeds weer oog heeft voor buitengewoon getalenteerde electronic acts. Dit Millipede is weer geen uitzondering! Komt traag en slingerend op gang zoals de arthropode waar de act naar vernoemd is ook doet. Maar al naar gelang komen er lichtjes aan de horizon, wordt de boel sneller en krakender. Donker blijft het door de hele plaat heen, maar niet op verstikkende manier. Geen enkel nummer is zwak, zelfs zo erg niet zwak dat meneer Orbit ernstig aan de maximale score zat te denken bij de derde keer luisteren.. maar ik houdt nog even een halfje in reserve. Maar t kan best zijn dat ik als roepende in deze electronic-loze woestijn die musicmeter heet terugkom om hier gewoon pats boem een volle 5***** aan te geven! En god mag weten dat deze act dat veel meer verdient dan menig aanpielend suf rockbandje (waar al sinds de vorige eeuw niets meer gebeurt).

avatar van Chameleon Day
Kun je nog wat meer sfeerbeelden geven voordat ik op onderzoek uitga? Het artwork roept atmosferische associaties op, van de kille afstandelijke soort.

avatar van bas
bas
klinkt gaaf! Ik zou gewoon even gaan luisteren op de site van Hymen, Chameleon Day

Chameleon Day schreef:

Valt wel mee, het eerste nummer bevat warme, bijna DCD achtige vocale samples. Het is geen zonnig salsaplaatje, maar toch zeker ook geen gebeuk op roestige buizen in de krochten der industrieel landschap. Maar check idd even op Hymen! Ik heb mijn half extra er inmiddels bijgedaan, luister hem 4x per week en het blijft heerlijk luisteren! Misschien niet extreem vernieuwend, maar dat is zoveel niet vandaag de dag. Dit is gewoon excellent gedaan in zijn soort!

Deze zit al een tijdje in m'n autoradio en het klinkt inderdaad allemaal erg sfeervol en uitgebalanceerd, maar het echte 'wow'-gevoel wil me maar niet raken. Nu denk ik dat dat ook goed aan de omstandigheden (de auto dus) kan liggen waarin ik het luister.

Waarschijnlijk komt deze plaat 's avonds in een halfdonkere kamer (al dan niet op koptelefoon) beter tot z'n recht. Dat gaan we dus binnenkort maar eens proberen.

Toch heb ik hem nu al op 4* staan, want kwaliteitselectronica is het zeker. Maar ik heb het gevoel dat er dus nog meer in moet zitten. We zullen zien, we zullen zien.

avatar van orbit
Met headphones is dit beslist de betere shit ja!

tuktak
die remix van hecq is echt totaal misplaatst, ook het doel ontgaat me er een beetje van...

avatar van orbit
Sowieso zijn de laatste tracks niet de beste op de plaat, incluis de Hecq track, toch maakt dat de kracht van de eerste 10 tracks niet ongedaan.

avatar van bas
bas
Met koptelefoon is het inderdaad gaver, vooral in het donker. Gewoon nergens aan denken en lekker hard luisteren. Erg gaaf. Maar nummers als Diplopoda Crawl en Coming Storm verpesten mijn luisterpret wel deels.

avatar van Onderhond
Recesses doet mij sterk denken aan het betere werk van Lapsed. Klinkt best goed allemaal, al meet het zich wmb nog niet helemaal met de besten uit het genre.

Starten met een brave 4*, die waarschijnlijk enkel naar boven bijgesteld zullen/kunnen worden.

avatar van leatherhead123
Diplopoda Crawl is één van de meest heerlijke nummers die ik in tijden hoorde. Geweldig hoe die track steeds plotseling helemaal losbarst.

avatar van popstranger
Een van de betere albums uit het genre die ik de laatste tijd mocht aanhoren. Genoeg tegendraadse beats gecombineerd met toch heerlijke ritmes (of is het toch omgekeerd?). Het maakt niet uit, liefhebbers van het betere werk weten genoeg.