Tomasz Stanko Quintet - Dark Eyes (2009)

Polen
Jazz
Label: ECM

1. So Nice (5:52)
  2. Terminal 7 (5:30)
  3. The Dark Eyes of Martha Hirsch (10:03)
  4. Grand Central (6:25)
  5. Amsterdam Avenue (6:11)
  6. Samba Nova (9:23)
  7. Dirge for Europe (5:29)
  8. May Sun (2:47)
  9. Last Song (3:58)
  10. Etiuda Baletowa No. 3 (5:49)
avatar van heicro
Na de door mij gekoesterde cd "Lontano" komt Tomasz Stanko niet alleen met een nieuwe cd, maar ook met een volledig nieuwe band inclusief een geweldige gitarist.
Deze nieuwe formatie maakt nu, in tegenstelling tot hun ouder reportoire, gebruik van moderne technieken, elektronica en vervormingen. De bas en de gitaar zijn elektrisch. Het geluid van de groep is hierdoor anders.

Ik vind dit album nog sfeervoller, maar ook donkerder en melancholischer dan "Lontano".
Veel nummers zitten vol avontuur en spanning met een aantal prachtige bebop- en zelfs samba solo's en andere nummers zijn daarentegen soms lang uitgesponnen. Afwisseling genoeg dus.

Deze cd is een aanrader voor liefhebbers van het Miles Davis en Dave Brubeck genre met ook een vleugje moderne creatieve free jazz.

voltazy
ik heb dit album nog niet beluisterd, in tegenstelling tot de meeste albums van Tomasz Stanko, maar komt dit in de buurt van de laatste paar Louis Sclavis albums? tenminste daar deed het me meteen aan denken toen ik je bovenstaande stukje las.

avatar van heicro
Geen idee. Ik ken Louis Sclavis dan ook niet,
Stanko speelt trompet en de piano is nogal aanwezig. Dus vandaar mijn verwijzing naar reportoire van Miles Davis en Dave Brubeck.
Sclavis speelt volgens Wikipedia klarinet en saxofoon, dus enige gelijkenis is waarschijnlijk een beetje ver gezocht.

pretfrit
Voltazy heeft het dan ook niet over het door de bandleider bespeelde instrument , maar over overeenkomsten in totaal geluid/sfeer zoals door jou beschreven.

Ik hoor dan weer niet de door jou aangehaalde Dave Brubeck. Ik denk wel te begrijpen waarom je hem noemt Het is een bekende naam, en je wil toch wat aandacht voor de relatief onbekende (op mume) Stanko genereren...

Hij verdient namelijk absoluut een groter publiek.

Home - Tomasz Stanko Quintet - Dark Eyes - ECM 2115 - ECM Records - player.ecmrecords.com

voltazy
pretfrit schreef:

inderdaad, daar doelde ik ook op

Deze verdient inderdaad een groter publiek. Ga hem dus checken op North Sea Jazz dit jaar of ergens anders. Donker mysterieus album. Wat een geweldige muzikanten zitten er in dit quintet. Kende er behalve Tomasz Stanko geen een. Tijd om van hun allemaal meer uit te zoeken en te luisteren!

avatar van Manfield
Dit is een van mijn favoriete jazz platen. In de stijl van het ECM label. Tomasz Stanko is trompetist en startte zijn muzikale carrière in het Krzysztof Komeda quintet. En is ook te horen op dit album Krzysztof Komeda - Astigmatic. In 1970 startte hij een eigen quintet in de hoek van de freejazz. Inmiddels zo'n 30 a 40 jaar verder is die stijl dus veranderd naar het kenmerkende ECM geluid. Een echte latenight plaat voor mij, welke in vervoering brengt. Geen zwakke broeders op dit album. Wel favorieten, namelijk: "So Nice" en "Grand Central".