menu

Pink Floyd - The Best of The Pink Floyd (1970)

Alternatieve titel: Masters of Rock

mijn stem
3,80 (25)
25 stemmen

Verenigd Koninkrijk
Rock
Label: Columbia

  1. Chapter 24 (3:36)
  2. Mathilda Mother (3:02)
  3. Arnold Layne (2:52)
  4. Candy And A Currant Bun (2:42)
  5. The Scarecrow (2:06)
  6. Apples and Oranges (3:07)
  7. It Would Be So Nice (3:43)
  8. Paintbox
  9. Julia Dream (3:26)
  10. See Emily Play (2:54)
totale tijdsduur: 27:28
zoeken in:
Kingsnake
Grappig dat ze hier door EMI, The Pink Floyd worden genoemd.

Moet dat dan niet als een alternatieve artiestennaam worden ingevoerd?

avatar van musicfriek
Lijkt me wel, het staat op de hoes.

Kingsnake
Ik heb een correctieverzoek ingediend

avatar van Lonesome Crow
Enig research levert op dat het alleen de titel is die zo heet.
De oorspronkelijke LP is al in 1970 uitgekomen onder die titel maar als artiestennaam werd gewoon Pink Floyd aangehouden.

Zie deze link: Pink Floyd discography - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org

en deze:

The Best of the Pink Floyd / Masters of Rock - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org

Kingsnake
Lonesome Crow schreef:
Enig research levert op dat het alleen de titel is die zo heet.
De oorspronkelijke LP is al in 1970 uitgekomen onder die titel maar als artiestennaam werd gewoon Pink Floyd aangehouden.

Zie deze link: Pink Floyd discography - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org

en deze:

The Best of the Pink Floyd / Masters of Rock - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org


Wikipedia is geen goede bron.
Ik had wat rond gekeken op sites, waaronder Discogs.

Eigenlijk zou iemand, die deze lp heeft eens op het label op het vinyl zelf moeten kijken. Of de zijkant van de lp-sleeve.

avatar van Lonesome Crow
Ja, de naamdiscussie had ik ook bij Wings.
Kijk maar eens bij het album "London Town".

Daar werd op een gegeven moment ook gekeken naar de vermelding van de bandnaam op hoesjes en wat de computer aangaf als je de CD erin deed.

Kingsnake
Lonesome Crow schreef:
Ja, de naamdiscussie had ik ook bij Wings.
Kijk maar eens bij het album "London Town".

Daar werd op een gegeven moment ook gekeken naar de vermelding van de bandnaam op hoesjes en wat de computer aangaf als je de CD erin deed.


Wat de pc aangeeft, zou ik niet als leidend beschouwen.
Wel leidend, is volgens mij gewoon wat op het label/sleeve van de originele persing staat.

Ik vraag me af of dat bij de Stones ook wel goed is gedaan, want die schijnen ook niet overal 'the' voor te hebben staan.
Iets soortgelijks doet zich voor bij Pineapple Thief, die in het begin van haar carriere nog The Pineapple Thief heette.
Verwarrend, hoor, allemaal

wijsneus
In den beginne van hun carriere noemden het viertal zich toch echt :

The Pink Floyd.

In het allerprilste begin was het zelfs even :

The Pink Floyd Sound.

Syd Barrett had zijn groep vernoemd naar twee van zijn idolen (zo is het verhaal, meen ik) : Pink Anderson en Floyd Council.

De titel hier is dus niets mis mee, zal wsch de originel hoes ook zijn.

Father McKenzie
wijsneus heet niet voor niets wijsneus, want het is allemaal waar.
The Pink FLoyd Sound. Machtige naam.

Bij The NIts vond ik de verandering naar Nits nog iets gewèldiger, want het zijn domoren die nu nog steeds The Nits zeggen.

nicoot
Ook wel grappig dat een aantal nummers uit het Syd Barrett tijdperk komen en dat Gilmour op de hoes staat en Barrett niet. Beter een groepsfoto van de vijf leden tezamen gezet (kort stukje van 1968?).

avatar van James Douglas
Gezien de omstandigheden waarin David Gilmour tot de band toetrad zullen dat waarschijnlijk niet overwogen hebben.

4,0
Volgens mij komt dit album in plaats van 1968 uit 1970, want op de achterzijde zijn de albums uit 1969 ook afgebeeld.
Er verschenen eind jaren 60/begin jaren 70 bij EMI nog meer albums in deze serie waaronder The Cats, Rare Earth, Roger Whittaker, Brainbox, The Nice etc.. Deze van Pink Floyd is later heruitgebracht als Masters of Rock, een serie waarin ook een compilatie van E.L.O.'s EMI/Harvest jaren zit.
Jarenlang was The best of een veelgezochte verzamelaar vanwege een aantal non album singles. Relics is ook zo'n interessant allegaartje die ook niet alles compleet heeft.
Pink Floyd blijft natuurlijk een albumgroep, maar hun experimentele singles mogen er wezen. Mijn meest favoriete single is Be careful with that axe, Eugene dat hierop helaas ontbreekt. Point me at the sky is ook gaaf.
In de sixties speelden PF meestal hun albumnummers en lieten regelmatig hun singles links liggen. Ze hadden er soms gewoon geen zin in. Voor de BBC t.v. moesten ze wel, omdat het om promotie van een single ging. Ze deden voor popprogramma's ook albumnummers zoals Astronomy domine.
Dit album bevat dromerige songs en vreemde observaties. Kevin Ayers (ex-Soft Machine) is ook goed in het maken van dat soort nummers, maar Syd Barrett ging nog een tandje verder.
Toen Syd uit de band 'gegooid' werd, hielpen ze hem nog wel bij het opnemen van zijn 2 solo albums. De band ging verder met nummers in dezelfde stijl als die van Barrett. Toch bleef men verder zoeken naar een nieuw geluid: een orkest, blazers en achtergrondzangeressen toevoegen.
Pink Floyd heeft een grote stapel interessante albums afgeleverd, maar mijn meest favo-jaren blijven toch 1967 t/m 1973.

avatar van musician
In ieder geval heeft dit album, The Best of The Pink Floyd, drie nummers die ik niet zo snel op andere compilaties (of reguliere studioalbums) kan vinden:
Candy And A Currant Bun, Apples and Oranges en It Would Be So Nice.

Pink floyd heeft meer singles gehad in 1968, nummers als Point Me at the Sky.

Dus dit album heeft op zich een belangrijke meerwaarde maar ik kan het alleen niet kopen op cd.
Alleen de box Shine on (1992) heeft een extra cd met alle singles uit de jaren '60 daar op. Maar ja, 350 pond (inmiddels) is mij ook wat overdreven. Bovendien, alle andere cd's die in die box zitten heb je natuurlijk ook allemaal al.

Iemand nog bekend met een andere uitgave met alle sixties singles van Pink floyd?

4,0
musician schreef:
In ieder geval heeft dit album, The Best of The Pink Floyd, drie nummers die ik niet zo snel op andere compilaties (of reguliere studioalbums) kan vinden:
Candy And A Currant Bun, Apples and Oranges en It Would Be So Nice.

Pink floyd heeft meer singles gehad in 1968, nummers als Point Me at the Sky.

Dus dit album heeft op zich een belangrijke meerwaarde maar ik kan het alleen niet kopen op cd.
Alleen de box Shine on (1992) heeft een extra cd met alle singles uit de jaren '60 daar op. Maar ja, 350 pond (inmiddels) is mij ook wat overdreven. Bovendien, alle andere cd's die in die box zitten heb je natuurlijk ook allemaal al.

Iemand nog bekend met een andere uitgave met alle sixties singles van Pink floyd?


De singles zijn ook een keer op het Early Years-label verschenen. Daar staat ook die teruggetrokken single op.
EMI moet gewoon al die singles een keer als losse CD uitgeven, want al die PF-CD's opnieuw als box moeten kopen is natuurlijk lullig.
Misschien is er een torrent van de Shine On-box, zodat je die extra-CD eruit kan lichten.

avatar van musician
Ja, dat zou een oplossing kunnen zijn, hoewel ik daar niet handig in ben.

Het kan volgens mij nog makkelijker. Als EMI dit album niet meer wil uitbrengen, kan natuurlijk ook worden gekozen voor een uitbreiding van Relics. Qua samenstelling leent dat album zich prima voor nog een aantal rond die tijd los uitgebrachte singles.

Een beetje complete sixties cd van Pink floyd lijkt mij, want nog niet eerder verschenen, ook commercieel gezien geen slechte zet.

avatar van Rogyros
3,5
Nu heb ik in het kader van Stanley's tip van de Shine On Box alleen de early singles bonus cd gepindakaasd, Daar de volgende nummers op:
1. Arnold Layne
2. Candy And A Currant Bun
3. See Emily Play
4. Scarecrow
5. Apples And Oranges
6. Paint Box
7. It Would Be So Nice
8. Julia Dream
9. Point Me At The Sky
10. Careful With That Axe, Eugene

Alleen Point Me At The Sky is dus eigenlijk extra (en Careful With That Axe, Eugene maar die staat al op Relics).

Als ik dat vergelijk met dit album is dus enkel extra Point Me At The Sky. Ten opzichte van dit album (Best of the floyd) mis je op de bonuscd van de shine on box de eerste twee nummers, Chapter 24 en Mathilda Mother.

Musician, als je een kopietje wil, moet je me maar even een pm sturen. Overigens is de hele box 2ehands bij Amazon voor 40 dollar te koop.

Edit: het album uit de shine on box staat hier vermeld als Early Singles (1992). Wist ik niet.

4,0
De CD van Early Years heeft de volgende tracklist:

01. Arnold Layne 2:51
02. Candy And A Current Bun 2:38
03. See Emily Play 2:54
04. Scream Thy Last Scream 4:39
05. Vegetable Man 2:36
06. Apples And Oranges 3:00
07. Paintbox 3:35
08. It Would Be So Nice 3:39
09. Julia Dream 2:35
10. Be Careful With That Axe, Eugene 5:40
11. Point Me At The Sky 3:38

de teruggetrokken single a+b: 4 en 5 zijn uit oktober 1967.

avatar van Rogyros
3,5
Stanley, dit is dus een iets ander album, dan degene die ik uit de shine on box heb geplukt (4 en 5 bij Early Years is dus kennelijk ingeruild voor 4 bij Early Singles). Is het album wat jij noemt, Early Years, nooit officieel uitgebracht? Ik ken het verhaal achter de teruggetrokken single ook niet. Kun je me wat info geven?

4,0
Wiki geeft de volgende informatie over de single Vegetable Man:

"Vegetable Man" is an unreleased song by the English psychedelic rock band Pink Floyd. The song was recorded from October 9–12, 1967, and was an attempt to record a follow-up single to "See Emily Play", as well as the beginning of sessions for the album which would eventually become A Saucerful of Secrets. Among the songs considered were "Paint Box", "Scream Thy Last Scream", "Jugband Blues" and "Apples and Oranges". The last was chosen for the single release with "Paint Box" as the B-side and "Jugband Blues" appearing on their next album A Saucerful of Secrets. The band played "Vegetable Man" live for a BBC radio broadcast on December 19, 1967.
To date, the song (along with "Scream Thy Last Scream") has not had an official release. Peter Jenner claims Syd wrote the song describing himself as he sat at Jenner's home, "He had to go and record and, because a song was needed, he just wrote a description of what he was wearing at the time..." The song also quotes the theme of the '60s sitcom Car 54, Where Are You?. Many cite it as a document of Syd's monumental breakdown as a recording artist and as a person. Jenner wanted the song to be released on the Syd Barrett rarities album Opel (1988), however the band blocked its inclusion.

De tracklist is van de CD The Early Singles uit 1989 van het label The Early Days en is is dus geen EMI-uitgave. Het wordt door veel fans een bootleg genoemd, maar ik heb in de jaren 90 ook andere uitgaven van dit label (zoals The Beatles en The Byrds) in de bakken van de 'gewone' import CD-winkels zien staan. Toch zit er volgens mij iets niet helemaal goed met de rechten van de nummers.

Geinig dit album kende ik nog niet. Ik zal 'm toevoegen op mijn website HomeOfRecords Pink Floyd

Hier verzamel ik de Pink Floyd vinyl albums en probeer ik de waarde te bepalen door eBay resultaten te vinden en op te slaan per release (best veel werk!)

Groet,

avatar van Crush
Ik vind dit album een leuke verzamelaar, als is het jammer dat 'Point me at the sky' hierop ontbreekt.

Ik ken de LP in de vorm van de heruitgave uit 1973 (of 1974?) onder de noemer 'Masters of rock'.
De CD 'Early singles' kon ik op Amazon bestellen (ofiicieel alleen uigegeven als zijnde onderdeel van de Shine on CD box).

Gast
geplaatst: vandaag om 09:28 uur

geplaatst: vandaag om 09:28 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.