The Philosophy of Sound and Machine (1992)

Electronic
Label: ART

1. Future/Past - Nebula Variation (5:50)
  2. Q-Chastic - CAT 002 (3:58)
  3. Soit-P.P. - n.IASP (5:03)
  4. Redcell - Bio-Dimension (5:54)
  5. Neuropolitique - Artemis [Mayday Mix] (5:54)
  6. The Kosmik Kommando - Remember the Feeling (6:25)
  7. Cmetric - Debris (8:40)
  8. Balil - The Whirling of Spirits (5:52)
  9. Esoterik - Pursuit (5:08)
  10. Future/Past - T.R.Y. 2004 Funk (5:20)
  11. Twelve Days of Night - Trance (6:08)
  12. Balil - Small Energies (6:08)
  13. Blue Calx - Blue Calx (7:15)
avatar van John Doe
Op de één of andere manier moet ik dit album te pakken zien te krijgen. Dit schijnt echt geweldig te zijn. Er staan nummers op onder drie van Aphex Twin meest vage aliasen, die niet op andere albums staan: Blue Calx, Q-Chastic en Soit-P.P.

avatar van John Doe
Gisteren had ik 'm al en het viel meteen geweldig. Één groot festijn van heerlijke luister-nummers, rustige elektronica met veel bliepjes Mooi voor de achtergrond of om aandachtig te beluisteren. Ik geef nu al 4,5* Die nummers onder de Aphex Twin namen zijn weer erg mooi. Later zal dit misschien naar 5* stijgen, dit is niet zo gek want deze rating zie je ook niet vaak met zoveel stemmen.

avatar van John Doe
Deze vandaag weer eens geluisterd en het blijft erg mooi ook al hou ik het maar op 4*. Voor die tijd wel één van de beste experimentele techno CD's.

De muziekstijl is ambient/idm met een grote detroit (lees B12) feel. Soit-P.P - n.IASP is mijn favoriet hier. Blue Calx hebben veel mensen waarschijnlijk al op de later uitgekomen Selected Ambient Works II gehoord, maar de twee andere RDJ-nummers hierop zijn ook zeer de moeite waard.

avatar van T.O.
Knap staaltje werk van o.a. Aphex Twin, B12, As One en The Black Dog, om de meest bekende pseudoniemen van de verschillende artiesten maar eens te benoenem.

Zij bewijzen hier eens te meer dat goede electronica niet per se volgens de meest moderne maatstaven geproduceerd hoeft te worden om te bekoren.

De nummers van RDJ zijn zeker de moeite waard, vooral het jazzy-achtige Soit.PP-nummer inderdaad. Ook "Debris" van Cmetric is erg mooi.

Maar mijn voorkeur gaat uit naar de nummers van Balil. Ik was eigenlijk al een grote fan van dit alias van Ed Handley en deze twee tracks zijn wederom van een enorme schoonheid.

p.s. Wel een heel foute cover trouwens

avatar van John Doe
Onschuldige, speelse cover juist T.O. of wat zie jij er allemaal in? past bij de muziek, tenminste, n.IASP die ik net weer zit te luisteren past er leuk bij. Wat een heerlijk orgeltje zit daarin. Knap ook hoe ermee in de laatste seconden nog gepiekt wordt bedenk ik me. Vrij ingenieus nummer.

Heel mooi hoe sommige van deze nummers kunnen blijven staan als een huis.

avatar van T.O.
Halfje omhoog maar hier. Tijdloze muziek en waarschijnlijk wel mijn favoriete periode voor wat betreft de IDM/luisterelektronica (zie ook The Black Dog en Carl Craig uit dezelfde tijd)

John Doe schreef:
Op de één of andere manier moet ik dit album te pakken zien te krijgen.
John Doe schreef:
Gisteren had ik 'm al en het viel meteen geweldig.

Niet origineel op CD neem ik aan? Anders heb je waarschijnlijk wel een flinke zak geld meegebracht.
Ik zie momenteel een paar exemplaren te koop staan op Discogs voor prijzen van €90 tot €165 ($240) en heb ze op Ebay voor nog hogere bedragen zien gaan.

Wel een bijzondere release inderdaad, echt goeie ouwe (ik zou bijna zeggen: nostalgische) IDM die een fijn sfeertje neerzet.

avatar van John Doe
Zeker nostalgisch, niet dat ik er toen naar luisterde maar had ik graag gedaan!
Aurum schreef:

Nee inderdaad, dan kan ik wel wat beters met m'n geld doen, ik had toen een flac-versie gevonden. Kreeg trouwens destijds meteen een pm van iemand die hiernaar op zoek was en zich speciaal ervoor op Mume had aangemeld om een aardig bedrag te bieden voor de cd. Die had ik toen ook de flac versie gegeven.