Soundgarden - Superunknown (1994)

Label: A&M

1. Let Me Drown (3:51)
  2. My Wave (5:12)
  3. Fell on Black Days (4:42)
  4. Mailman (4:25)
  5. Superunknown (5:06)
  6. Head Down (6:08)
  7. Black Hole Sun (5:18)
  8. Spoonman (4:06)
  9. Limo Wreck (5:47)
  10. The Day I Tried to Live (5:19)
  11. Kickstand (1:34)
  12. Fresh Tendrils (4:16)
  13. 4th of July (5:08)
  14. Half (2:14)
  15. Like Suicide (7:01)
  16. She Likes Surprises * (3:16)
  17. Let Me Drown [Demo Version] * (4:11)
  18. Black Hole Sun [Demo Version] * (5:39)
  19. Half [Demo Version] * (1:38)
  20. Head Down {Rehearsal Version] * (5:27)
  21. Limo Wreck [Rehearsal Version] * (5:43)
  22. The Day I Tried to Live [Rehearsal Version] * (6:03)
  23. Like Suicide [Acoustic Version] * (6:13)
  24. Black Days III * (4:03)
  25. Birth Ritual [Original Demo Version] * (5:51)
  26. Exit Stonehenge * (1:22)
  27. Kyle Petty, Son of Richard * (4:07)
  28. Jerry Garcia's Finger * (3:25)
  29. Spoonman [Alternate Steve Fisk Remix] * (5:21)
  30. The Day I Tried to Live [Alternate Mix] * (5:27)
  31. 4th of July [Instrumental] * (5:13)
  32. Superunknown [Instrumental] * (5:09)
totale tijdsduur: 1:10:07 (2:28:15)
avatar van Soledad
Wat een strot heeft Chris Cornell toch

avatar van blondegod
Een geweldig album! Is trouwens wel een hele poos geleden dat ik deze beluisterd heb (word weer 'ns tijd!) Was er destijds erg van onder de indruk, album met veel goede nummers.

Cured
Ja, met name (voor mij) de eerste 8. Van de 2e helft programmer ik er een stuk of 3 waarvan de laatste (like Suicide) zeker !

avatar van JVT
JVT
Door het album Drenge - Undertow (2015) ben ik mijn oude 'grunge' albums weer eens aan op beluisteren. Ben begonnen met In Utero van Nirvana en Dirt van Alice in Chains.
Nu is deze van Soundgarden aan de beurt, en wat blijft dit een bruut van een album.
De logge zware gitaarriffs in combinatie met de geweldige zang van Chris Cornell maken dit album tot een ware klassieker. Staat werkelijk geen slecht nummer op. Zelfs Black Hole Sun weet ik ondertussen te waarderen... terwijl ik dit altijd het zwakste nummer vd plaat vond, hoe raar dat ook klikt voor de meesten onder jullie
Top 10 materiaal deze plaat! (als ik nog een plaatsje weet vrij te maken tenminste)

avatar van Soledad
Nou Black Hole Sun is zeker niet de zwakste voor mij maar inderdaad ook niet de beste.

avatar van Cor
Cor
Magnum opus van Soundgarden. Alles valt samen: variatie, melodie, sfeer. Bijna alle nummers hebben iets bijzonders. Met een bijna tintelend, bijna accoustisch geluid. Mooi gedaan.

avatar van P8371G
Pas weer eens beluisterd ,blijft een TOP album
wat maakte soundgarden toen goede muziek in die tijd,Chris Cornell in Topvorm
jammer dat soundgarden eigenlijk maar een paar albums heeft gemaakt , best zonde voor zo een goede band.
met een gemiddelde hier van 3.93 ,zegt eigenlijk alles over de kwaliteit van deze CD ,een MUST have voor iedere rockliefhebber eigenlijk.
hopelijk komen ze ooit nog eens met een nieuw album ....

avatar van james_cameron
Het commerciële en artistieke hoogtepunt van de band, dat helaas niet meer overtroffen zou worden. Vrijwel uitsluitend ijzersterke songs, uiteenlopend van toegankelijke, hitgevoelige tracks als Fell On Black Days en Black Hole Sun, tot loodzware, slepende nummers als Limo Wreck en 4th Of July. Voor een ieder wat wils dus, tot in de puntjes verzorgd en met overgave gebracht. Chris Cornell is hier ook uitzonderlijk goed bij stem. Met vijftien tracks en een speelduur van ruim zeventig minuten een hele kluif, maar het album boeit moeiteloos van begin tot eind.

avatar van spoon
Natuurlijk suf dat ik op naar aanleiding van het verschrikkelijke nieuws van vandaag een aantal albums van Soungarden heb beluisterd. Ik heb ze zeker 15 jaar niet meer gehoord terwijl ze toch onderdeel uitmaken van de soundtrack van mijn jeugd.Ik heb deze albums nog op cassette gehad en heb vele uren (zeg maar gerust dagen) Soundgarden op mijn walkman geluisterd

Klinkt nu weer beter als dat ik mij herinnerde. Fell on Black Days, The Day i Tried to Live hebben niets van hun kracht verloren. Toch maar eens op vinyl aanschaffen.

Bedankt Chris dat je jouw geweldige en machtige stem met ons hebt gedeeld

avatar van JVT
JVT
Die stem blijft geweldig, alsook de muziek. Cornell is/was toch wel een muzikale held van mij. Was geschokt door het nieuws. Ik ben ook al de hele dag soundgarden/audioslave/templenof the dog aan het luisteren

avatar van Stickman10
JVT schreef:

Ik sluit me aan bij jouw verhaal. Ik kon het bijna niet geloven toen ik het hoorde van een kennis vandaag..
Bizar zeg nu al drie van de vier grote grunge zangers niet meer onder ons..
R.I.P. Chris Cornell

Stickman10 schreef:
Bizar zeg nu al drie van de vier grote grunge zangers niet meer onder ons..
R.I.P. Chris Cornell

En ook dit keer, net als Kurt Cobain, zelfmoord...

Is dat een soort handelsmerk van de grunge-scene??

Ik heb Superunknown vroeger grijs gedraaid op mijn Walkman (de enige echte Sony). Naast Black Hole Sun vond ik eigenlijk het nummer er net vóór, Head Down, echt geweldig. De rest kon mij destijds minder boeien, maar dat kwam waarschijnlijk door mijn adoratie voor Nirvana...

Desalniettemin heb ik dit album erg vaak afgedraaid, vooral tijdens trips met de bus. Het gaf destijds een meer ruimtelijke visie, naast het introverte geklaag van Nirvana.

avatar van Bill Evans
Soundgarden is nooit een van mijn favoriete bands geweest. Destijds (rond '91/'92) luisterde ik naar Nirvana, Pearl Jam, Temple of the Dog, RHCP. Alice in Chains heb ik pas veel later ontdekt.
De stem van Chris Cornell op TotD vond ik goed, maar het heeft er niet toe geleid me in z'n andere band(s) te verdiepen. Er was ook nog genoeg andere muziek te ontdekken..

Wat Superunknown betreft, er staan een paar hele fijne nummers op, zoals Fell on Black Days, The Day I Tried to Live en Like Suicide. Gaandeweg verlies ik echter mijn interesse. Tussen de nummers die me aanspreken, zitten er teveel die me weinig doen. Ik denk ook dat ik mede daardoor het album gewoon net iets te lang vind. Het had veel meer impact gehad als er een stuk of 10 nummers op hadden gestaan.
Deze staat wel al een tijdje op mijn verlanglijst en ik ga hem ook zeker nog een keer aanschaffen. Wie weet, als ik dit album een paar keer via mijn installatie heb gehoord, i.p.v. de speakers die op mijn laptop zijn aangesloten, dat mijn mening nog wijzigt.

avatar van Faalhaas
Bill Evans schreef:
Het had veel meer impact gehad als er een stuk of 10 nummers op hadden gestaan.

Dat denk ik ook.

avatar van ArthurDZ
ArthurDZ (moderator)
Berichten verplaatst naar Muziek > Nieuws > R.I.P.

Vrij duister album, alleen zag ik dat in die tijd anders.
Op Pinkpop keek ik van gepaste afstand toe naar wat er op het podium plaats vond, durfde eigenlijk niet dichterbij te komen.
Het zware geluid werd nogmaals ondersteund door de weergoden; regen, donder en bliksem tot gevolg.
Mijn eerste ervaring met Badmotorfinger was de live uitvoering.
Spoonman was de eerste single, en niet representatief voor de rest van Superunknown.
Chris Cornell oogt zelfverzekerd, en meer met de voeten op aarde dan Kurt Cobain.
Totdat een paar weken geleden mij pijnlijk duidelijk werd dat ook hij worstelde met het leven.
Of zijn zelfdoding een gevolg was door het verkeerd gebruik van anti depressiva, of een bewuste keuze was, doet er niet toe.
De schrik was minder groot dan bij het overlijden van Corbain; het onbegrip des te groter.
Soundgarden die de zware grunge periode overleefde, en voor mij overkwam als een sterke stabiele factor.
Superunknown is zwarter dan de nacht, maar daar legde je dan bij neer.
Seattle is een van de meest treurige steden van de wereld; met het meest deprimerende klimaat; een hoog zelfdodingspercentage, en bekend met een hoog drug gebruik.
In een band spelen is niet een soort van escapesisme, maar het uitstellen van een uitzichtloos bestaan.
Soundgarden hield zich samen met Pearl Jam staande.
Temple Of The Dog was een ode, een samenwerking om een soort van verbond te sluiten.
Wat Andrew Wood is overkomen zal ons niet gebeuren; gearmd zullen wij dit bestrijden, om dit op deze manier nooit te vergeten.
Zo kwam het tot mij over….
Maar als je reëel bent dan hoor je in Fell on Black Days, The Day I Tried to Live en zeker ook Black Hole Sun hetzelfde trieste sfeertje terug als in Heart Shape Box van Nirvana.
Alleen wilde ik dat toen niet zien.
Ademde het album van Temple Of The Dog nog een sprankje hoop uit, op Superunknown is dit ver te zoeken.
De versnellingsbak van Badmotorfinger is totaal naar de vernieling geholpen, met de handrem er op baant Superunknown een weg door de Dirt, waar ook Alice In Chains in is weggezakt.
Helaas is het mij tijdens het leven van Chris Cornell niet gelukt om dit album een waardige plek te geven, maar nu valt alles pas samen.

avatar van matthijs
Mooi gezegd Deric, je woorden raken me door herkenbaarheid.

avatar van matthijs
(ik was trouwens toen ook op Pinkpop... een wilde boel)

Mooi Pinkpop jaar ☺️

Ik had destijds moeite met de opvolgers van Ten (Pearl Jam) en Badmotorfinger. Beide albums zijn zo goed dat ik bij pogingen om de nieuwere albums van deze bands te luisteren toch steeds terug greep naar deze albums tot ik ze volledig grijs had gedraaid en daarna geen serieuze poging meer ondernam om bijvoorbeeld Superunknown tot me te nemen. Nu na ruim 20 jaar later dan toch maar weer een poging. Ik moet zeggen dat het heerlijk is om die stem en dat geluid weer te horen. Het smaakt als een koud glas bier op een dorstige dag. Maar als de eerste dorst is gelest moet ik bekennen dat ik pas een klik voelde vanaf Mailman. Head Down is een lekker nummer. Spoonman kende ik natuurlijk al en blijft voor mij de topper van dit album. Misschien omdat dit nummer het meest in het verlengde van het BMF ligt. Black Hole Sun is weliswaar hun grootste hit maar toch wel het saaiste nummer op dit album. Superunknown is zeker een goed album maar kan wat mij betreft niet tippen aan BMF. Ik zal het zeker nog vaker beluisteren en misschien koop is zelfs de 20th anniversary LP reissue

avatar van Bill Evans
Dit blijft een heel goed album, maar ik vind hem nog steeds te lang. Nummers 11 t/m 14 hadden er wat mij betreft niet op gehoeven. Dan zou je een album over hebben gehouden, wat van begin tot eind zou boeien. Denk ik.

avatar van Ernie
Bill Evans schreef:

Geen 4th of July? Ondenkbaar voor mij

En dus ook geen Like Suicide ? .........ook ondenkbaar

avatar van Ernie
blondegod schreef:
En dus ook geen Like Suicide ? .........ook ondenkbaar

Hij praat over nummers 11 tot 14
Like suicide wordt er dus nog bijgerekend

Scherp!

avatar van berwt
En ook geen Half? Laat ons het dan houden op nummers 11 tot 12, goed?