Soundgarden - Superunknown (1994)

Label: A&M

1. Let Me Drown (3:51)
  2. My Wave (5:12)
  3. Fell on Black Days (4:42)
  4. Mailman (4:25)
  5. Superunknown (5:06)
  6. Head Down (6:08)
  7. Black Hole Sun (5:18)
  8. Spoonman (4:06)
  9. Limo Wreck (5:47)
  10. The Day I Tried to Live (5:19)
  11. Kickstand (1:34)
  12. Fresh Tendrils (4:16)
  13. 4th of July (5:08)
  14. Half (2:14)
  15. Like Suicide (7:01)
  16. She Likes Surprises * (3:16)
  17. Let Me Drown [Demo Version] * (4:11)
  18. Black Hole Sun [Demo Version] * (5:39)
  19. Half [Demo Version] * (1:38)
  20. Head Down {Rehearsal Version] * (5:27)
  21. Limo Wreck [Rehearsal Version] * (5:43)
  22. The Day I Tried to Live [Rehearsal Version] * (6:03)
  23. Like Suicide [Acoustic Version] * (6:13)
  24. Black Days III * (4:03)
  25. Birth Ritual [Original Demo Version] * (5:51)
  26. Exit Stonehenge * (1:22)
  27. Kyle Petty, Son of Richard * (4:07)
  28. Jerry Garcia's Finger * (3:25)
  29. Spoonman [Alternate Steve Fisk Remix] * (5:21)
  30. The Day I Tried to Live [Alternate Mix] * (5:27)
  31. 4th of July [Instrumental] * (5:13)
  32. Superunknown [Instrumental] * (5:09)
totale tijdsduur: 1:10:07 (2:28:15)
avatar van milesdavisjr
Superunknown is best een redelijk plaat maar de superstatus die door velen aan deze plaat wordt meegegeven is mij soms een raadsel. Wat Edwynn hierboven erover opmerkt kan ik alleen maar beamen. De gekte is weg, de loodzware riffs - voorheen het kenmerk van de band - blijven grotendeels achterwege, de sound wordt in een mainstream kader geplaatst. Daar is niks mis mee, maar met 70 minuten aan midtempo songmateriaal waarbij de heren keurig binnen de lijntjes kleuren vliegt de tijd bepaald niet om. Er staan zeker een aantal prima songs op de schijf en het wordt nergens onvoldoende maar geef mij veel liever Badmotorfinger of het heerlijke logge en gruizige Gun, zo hoor ik Soundgarden het liefst. Superunknown heeft bij mij wat aan glans verloren.

avatar van trebremmit
Ik vind deze afwisselender dan de vorige albums, minder hard en rauw maar wel veel donkerder van sfeer met betere nummers.

avatar van ZAP!
Ik doe ook een duit in 't zakje. I.p.v. trebremmits 'afwisselender' zou ik zeggen 'wisselvalliger'. Eigenlijk ken ik alleen deze en 'Badmotorf...er' erg goed, en deze nog iets minder goed dan 'B...'.

Single en doodgedraaide track + videoclip 'Blackholesun' is een kleine smet op deze plaat inmiddels (grappig? genoeg is dit de meest ge-favoriete track van de plaat hier op MuMe). Vond 'm er vroeger wel gewoon bij horen. '4th of July', 'Fell on Black Days' en 'My Wave' (Soundgarden doet AC/DC) zijn (in die volgorde) uit m'n hoofd de nummers die de plaat 5 sterren bezorgd zouden hebben.

'Superunknown', 'Head Down' (wie dit een mooi nummer vindt, moet Hater eens checken, ook met leden van Soundgarden), 'Limo Wreck' (die kan eigenlijk wel bij de 5* lijst), 'Fresh Tendrils', 'Half' en 'Like Suicide' toch ook wel, behoren tot de 4 à 4,5* nummers.

'The Day I Tried...' vind ik een twijfelgevalletje en zo staan er nog meer wel gewoon heel leuke nummers op. 'Kickstand' is dan ook wel leuk, maar misstaat hier toch een beetje.

Ergo vier sterren.

avatar van Ernie
Als je Badmotorfinger en Superunknown naast elkaar legt, en zeker als je Badmotorfinger als eerste hebt gehoord begrijp ik perfect wat users Edwynn en milesdavisjr bedoelen maar met een uitspraak als 70 min midtempo materiaal ben je mij kwijt. Superunknown verdient beter dan dat

Er staan hier ook loodzware Riffs op.
De gekte is hier experimenteerdrift geworden.
Een song als Head Down hadden ze ten tijde van Louder than love en Badmotorfinger nooit gemaakt.
Cornell zingt hier even goed en soms zelfs nog beter dan op voorgaande platen.
Slaves and Bulldozers en Superunknown (song zelf) zijn beide even sterke staalkaarten van de man zijn vocale kunst.
Het klinkt verfijnder maar alle elementen die Soundgarden tot een fantastische band maakt zijn hier ook aanwezig.
En op 15 nummers staan er 13 heel goede tot legendarische. Superunknown is terecht een jaren 90 monument en kan de concurrentie zeker aan en zelfs winnen van de even bejubelde voorganger die ikzelf, om het duidelijk te maken, ook even goed vind.
Maar deze was eerst bij mij dus zal mijn beleving anders zijn. Daar ben ik blij om want nu heb ik meer nummers die ik apprecieer

Ernie schreef:
...en kan (...) zelfs winnen van de even bejubelde voorganger die ikzelf, om het duidelijk te maken, ook even goed vind...
Zo zijn we niet getrouwd, Ernie, "winnen van" en "even goed", dat gaat niet, het is kiezen of delen.

Ik kies 'B-mofo'.

Ik wil niet
Er staan berichten van me bij Badmofo van jaren geleden waar ik al niet kan kiezen.
Vind het wel goed zo. Op Graspop was ik gelukkig met elk nummer dat ze speelden. Het leven kan mooi zijn zo.

avatar van ZAP!
Niet kunnen kiezen is natuurlijk geen probleem. Even goed is even goed. En dagelijks wisselen tussen favorieten evenzo. Ik moet nog es graven of ik Soundgarden live heb gezien, dat moet toch haast wel...

avatar van milesdavisjr

Maar het songmateriaal bestaat toch overwegend uit midtempo nummers. Superunknown staat toch niet bekend om zijn vele tempowisselingen of nummers waarbij het gaspedaal wordt ingedrukt. Daarnaast is het ook niet direct een enorm inventieve plaat of een album vol met spitsvondigheden. Een plaat als Louder Than Love is beter aan mij besteed. Wat niet wil zeggen dat Superunknown een slecht album is integendeel maar als geheel duurt het mij te lang en mis ik het vuige geluid van weleer.

avatar van Ernie
Minder vuig, meer gepolijst is absoluut waar. Maar ik vind deze plaat gewoon enorm goed.
Het toont meer dan de eerdere albums wat een veelzijdige groep ze eigenlijk zijn.

En met Fresh Tendrils en Head Down vind ik ze hier best inventief. My Wave, Mailman en Superunknown vind ik best wel tempowisselingen/breakdowns bevatten. Mischien niet zo in het oor springend als op Badmotorfinger maar het is er wel. Er is duidelijk een breuk in het geluidspallet na Badmotorfinger maar ik vind deze Superunknown uitdagender voor de luisteraar. Black Hole Sun is natuurlijk een toegankelijkere single dan pakweg Jesus Christ pose en Rusty Cage. Spoonman had op Badmotorfinger kunnen staan.

Het zijn 2 schitterende albums en door deze hele discussie ga ik ze vanavond beide nog eens opleggen. Wel eerst de nieuwe Deftones