Bryan Ferry - Taxi (1993)

Label: Warner Bros.

1. I Put a Spell on You (5:27)
  2. Will You Love Me Tomorrow (4:16)
  3. Answer Me (2:46)
  4. Just One Look (3:32)
  5. Rescue Me (3:40)
  6. All Tomorrow's Parties (5:32)
  7. Girl of My Best Friend (3:24)
  8. Amazing Grace (4:01)
  9. Taxi (5:30)
  10. Because You're Mine (1:45)
avatar van Roxy6
Er zit vijf jaar tussen het vorige Album: Bete Noir van Ferry (met voornamelijk eigen werk) en Taxi.
Ferry was al een tijd bezig met Mamouna maar zat volgens eigen zeggen volledig "vast".
Aangezien de platenmaatschappij toch ook andere belangen heeft dan enkel creatieve output werd besloten de tijd tot de release van Mamouna te overbruggen met een coveralbum.

Dit heeft Ferry duidelijk weer de goede weg op geholpen, want Mamouna kwam niet veel later alsnog uit.
Ook werd gemeld dat Ferry met plezier aan Taxi heeft gewerkt, nou zijn covers bij hem altijd in goede handen is al eerder gebleken.

De keuze van de nummers is heel divers, toch weet Ferry er volledig zijn eigen geëngageerde stempel op te drukken. De opener "I'll put a spell on you is" is vooral groot geworden in de rauwe -en voortreffelijke- versie van Creedence Clearwater Revival. Maar deze nieuwe versie van Ferry heeft mij zeer aangenaam verrast. Luister er vooral een keer naar met een goede koptelefoon op (en ga dan vooral het hele album door en je hoort veel meer diversiteit).

Maar er staat nog veel meer moois op dit album. Al de covers hebben het onmiskenbare stempel gekregen waarvan Ferry ook zijn eigen nummers voorziet. Op die manier trekt hij deze songs ook zijn eigen oeuvre in.
Het album is weel een groeibriljant, pas na meerdere keren draaien vallen meer details op.

Taxi, de titeltrack is een fraaie jazzy ballad, waarvan de sfeer goed aansluit bij de prachtige hoesfoto.

Als "tussendoortje" voldoet dit album zeker aan de kwaliteitsnormen, een fijne late-evening of zondagochtend album....