Autechre - Basscad EP (1994)

Electronic
Label: Warp

1. Basscadet (Bcdtmx) (6:49)
  2. Basscadet (Beaumonthannanttwomx) (8:14)
  3. Basscadet (Seefeelmx) (6:51)
  4. Basscadet (Tazmx) (6:54)
  5. Basscadet (Basscadubmx) (9:37)
avatar van Onderhond
En voor er iemand wat over zegt, er staat duidelijk EP op de cover

avatar van BoordAppel
Jaja, dat kan ik er zelfs nog achter photoshoppen .

avatar van Onderhond
Shhh, verpest het nu niet! En voor de ongelovigen, die mogen nog steeds een kijkje gaan nemen op discogs . In ieder geval, vijf mixen van Basscad, al zou je het er amper aan zeggen. Niet zomaar wat Radio edits en extended versions, maar echt mixes.

"Bcdtmx" is wel een zeer herkenbare mix. Klinkt wat donkerder en minder speels als het origineel, maar het typische melodietje en wave zijn makkelijk herkenbaar. De "Beaumonthannanttwomx" is wat mij betreft het hoogtepunt van de mixen. Melodisch zeer sterk, wat opgewekter met prachtige waves als basis en warme ritmes. Prachtige wegdromer, en stevige 5* track. De "Seefeelmx" is wat je zou verwachten van een Seefeel mix. Wat meer aan de ambient kant, ietwat gedistorte waves die het voortouw nemen, ritmes wat naar de achtergrond en langzaam voortborduren. Leuke mix, maar een echte Seefeel fan ben ik nog steeds niet. De "Tazmx" is een wel zeer aparte, wat groovier, en er valt nog maar weinig van het origineel in te herkennen. Weerhoudt het nummer er uiteraard niet van om ook mooi te klinken, al vraag ik me wel af waar en waarom dit nu net een Basscadet mix is . De "Basscadubmx" is weer een stukje conventioneler, maar wel de minste van de hoop vind ik. Klinkt net iets te plat en te cheesy, al is het maar een beetje. Zo'n wegdroomtrack die net niet geslaagd is voor mij, al zitten er wel enkele mooie passages in.

"Beaumonthannanttwomx" is hier duidelijk de uitschieter wat mij betreft, de "Seefeelmx" en "Tazmx" zeer knappe remixes, de andere twee een beetje overbodig misschien. Brengt het totaalcijfer op 3.5*. Boeiend EPtje, maar had toch wat meer in gezeten.

avatar van John Doe
Duidelijk de beste die ''Beaumonth'' track idd Wat een prachtige opbouw met die belletjes op 'spread'-stand.

avatar van Leonard91
Staan best wat leuke mixes op, vooral Beau.. inderdaad maar ik krijg soms het gevoel dat de kracht achter de nummers nog steeds het (fantastische) orgineel is en dat sommige remixes niet al te veel toevoegen. 3*

avatar van John Doe
Vol punt erbij wat mij betreft. De Dubmix is heerlijk, een beetje zoals Windwind. De Bcdtmx vind ik onderhand een geweldige dansbare versie van Basscadet en de Tazmix doet wat denken aan iets als ''Second Scout'' van de Anvil Vapre EP. Overigens zijn al deze drie mixen van Autechre zelf. De mix van Seefeel is mooi sfeervol. Een soort industriële shoegazer. De Beaumont Hannant mix blijft uiteindelijk nog steeds wel het speciaalst, hoort zeker bij z'n beste werk.

avatar van RogerV
Voor mij nog steeds het beste nummer van Autechre. Heerlijk dat slijpende geluid met op de achtergrond die bonzende synths en stemsamples. Alsof je in een hele spannende filmscene zit.

avatar van UK-Choonz
Bass Cadett is wle het beste nummer maar helaas is de albumversie niet aanwezig op deze EP. En dat vind ik toch veruit de beste versie.

avatar van RogerV
Het ontbreken van de sublieme albumversie zorgt bij mij ook voor de afwaardering van een halve ster

Misterfool
Donker en filmisch. Grappig om te zien hoe veel er uit een compositie wordt gehaald. Net als bij incunabula vind ik het prettig dat ik hier geen moeite hoef te doen om de muziek te begrijpen. Lekker achterover hangen en wegdromen.