Santana - Shaman (2002)

Label: Arista

1. Adouma (4:16)
  2. Nothing at All (4:29)

met Musiq

3. The Game of Love (4:14)

met Michelle Branch

4. You Are My Kind (4:20)

met Seal

8. America (4:37)

met P.O.D.

9. Sideways (4:37)

met Citizen Cope

10. Why Don't You and I (4:34)

met Chad Kroeger

11. Feels Like Fire (4:40)

met Dido

12. Let Me Love You Tonight (5:36)
  13. Aye Aye Aye (4:46)
  14. Hoy Es Adios (4:36)

met Alejandro Lerner

15. One of Those Days (5:52)

met Ozomatli

16. Novus (4:10)

met Placido Domingo

avatar van Ronald5150
Na het overweldigende succes van ”Supernatural” komt Santana met ”Shaman”. Een plaat die qua aanpak vrijwel identiek is aan het eerder genoemde ”Supernatural”. Die comeback was dermate geslaagd dat Santana moet hebben gedacht op dat concept voort te borduren. Waar ik ”Supernatural” erg geslaagd vind, heb ik dat met ”Shaman toch niet. Allereerst spreken de gastmuzikanten me een stuk minder aan. Ik heb bijvoorbeeld helemaal niets met een Michelle Branch, Dido, Musiq of Chad Kroeger. De liedjes hebben op mij dan ook nauwelijks effect. Aan de kwaliteiten van Santana zal ik geen moment tornen, maar ”Shaman” klinkt wat te gemakzuchtig en is te opzichtig op zoek naar een herhaling van succes. Dat neem ik Santana niet kwalijk, maar ik ga er niet in mee. Daarnaast vind ik dat er in sommige liedjes iets teveel wordt toegewerkt naar een hitnotering. Dat heeft Santana mijn inziens niet nodig. Hij heeft voldoende kwaliteiten om muziekliefhebbers aan te spreken. ”Shaman” vind ik zeker niet slecht, maar ik luister veel liever naar ”Supernatural”.