Ellen ten Damme - Durf Jij? (2009)

Label: 99 (II)

1. Durf Jij? (3:42)
  2. Ik Hoop Dat het Slecht Met Je Gaat (3:23)
  3. Koningin van Frankrijk (2:28)
  4. Vaag Liedje (4:13)
  5. Dit Lied Gaat over Jou (2:37)
  6. Dief in de Nacht (2:39)
  7. Ik Moet Nog Zoveel Leren (3:24)
  8. Feestje (2:12)
  9. Dag van Niks (4:37)
  10. Misschien (3:40)
  11. Bang Om Rijk Te Worden (3:01)
  12. Daar Waar Jij Wil Zijn (1:21)
Ik heb niet zo veel met Ellen ten Damme maar een nederlandstalig album weet mijn aandacht wel te trekken. Dit wil ik graag horen en ik zal er zeker achteraan gaan.

aERodynamIC schreef:

Nu dat gedaan is kan ik gaan beoordelen

Zoals gezegd is Ellen ten Damme voor mij niet veel meer dan een bekende nederlander en daarnaast vind ik het wel een mooie vrouw.
Punt.
Ik ken niks van haar werk, ik heb haar nooit op zien treden en aangezien ik zelden tv kijk heb ik haar daar ook niet iets zien doen dat mijn aandacht heeft weten te trekken. En toch kom je haar op de een of andere manier continue tegen.
Toen ik zag dat ze een nederlandstalig album zou uitbrengen werd ik wakker en besloot ik single, tevens titelsong Durf Jij? te beluisteren en laat dat liedje me nu heel erg weten te pakken.
Zoals misschien bekend ben ik een groot liefhebber van Frédérique Spigt en die weet mijn hart te raken met haar nederlandstalige liedjes (gek genoeg minder met haar engelstalige) en toen ik de single van Ellen hoorde deed het me een beetje aan Fré denken.
Ik was er helemaal klaar voor. Ja, ik durfde!

Nu ik het album gehoord heb weet ik wie Ellen ten Damme is (of misschien ook wel niet). Ik hoor een zangeres met een mooie stem maar die me op den duur een beetje gaat irriteren omdat het soms zo verdomde kinderlijk overkomt. Geen idee of dat komt omdat ze in het nederlands zingt, maar naarmate het album vordert vind ik het soms een beetje een jengelend kind worden. Het kan ook zijn dat ik haar accent maar zo zo vind (doe mij Rotterdamse Fré dan maar).
De liedjes zelfs switchen een beetje tussen cabaret en luisterpop. Het komt niet altijd oprecht op me over: te gekunsteld. Ook de teksten weten me gek genoeg totaal niet te raken; die komen soms zo naïef op me over.
Dat is een hoop negatieve kritiek zal iedereen zeggen en dat strookt niet helemaal met de beoordeling.
Nee, dat is ook zo. Ik keek heel erg naar dit album uit en het valt me gebaseerd op de single misschien iets te veel tegen waardoor ik wat zurig van toon ben, want probeer ik die toon wat naar achteren te drukken dan blijft er toch best een mooi album van eigen bodem over. Dat kinderlijke is iets waar ik aan kan gaan wennen want als ik zelfs Roosbeef na verloop van tijd goed kon pruimen dan moet ten Damme dat ook wel lukken mag ik aannemen.
Op de composities an sich valt ook niet veel aan te merken: uitstekende nummers die niet allemaal in mijn straatje vallen misschien maar die wel degelijk goed te noemen zijn en gelukkig hebben we met de titelsong een klassiekertje in eigen taal te pakken wat mij betreft, want die torent er heel hoog bovenuit.
Ik hink daardoor heel erg op twee benen over wat ik er nu echt van moet vinden. Laat ik in elk geval maar eens wat meer gaan beluisteren van deze bijzondere artiest want ondanks dat ik iets meer verwacht had van Durf Jij? denk ik wel dat er misschien wel eens een album tussen zit dat me meer aanspreekt en zo niet dan durf ik verder niet meer naar Ellen te luisteren en zal ze 'misschien een draakje voor me slachten' (Misschien)

BSound

BSound schreef:
Hahahahaha die titels

Je moet voor de gein eens de titels vertalen van de nummers van je favoriete albums
Maar in het nederlands valt het inderdaad wel meer op.

avatar van bonothecat
Ik kan me de woorden van Aero goed voorstellen. Als je plompverloren naar deze cd gaat luisteren komt het wat simpel over. Maar ik heb de show van Ellen "toevallig" gezien in de kleine komedie. En dan vallen de nummers daarna waarschijnlijk iets beter.

avatar van kaztor
BSound schreef:
Hahahahaha die titels

Weer eens wat anders dan 'Ik Blijf Je Altijd Trouw', 'Ik Vlieg Voor Jou In Een Luchtballon' en 'Ik Wil Bij Je Zijn'.

avatar van L_T_B
"Durf Jij?" ken ik van De Avond van het Liefdeslied en vond ik een erg mooi nummer. De tekst is overigens van dichter Ilja Leonard Pfeijffer. Ik ben benieuwd naar de rest van het album.

Durf Jij? vind ik echt een juweeltje. Had het hele album er mee vol gestaan dan was ik op slag fan geworden. Nu hou ik het wel bij Frédérique

aERodynamIC schreef:
Nu hou ik het wel bij Frédérique
Frédérique . Wie is dat nou weer

avatar van Arrie

Arrie schreef:
Ik denk dat hij Frédérique Spigt bedoelt.
Dan hoor en zie ik toch liever Ellen . "Durf Jij? (2009)" staat inmiddels op mijn Sinterklaas verlanglijst .

Arrie schreef:
Ik denk dat hij Frédérique Spigt bedoelt.

Als meneer een beetje beter leest in de stukken ervoor had ie dat zelf ook wel kunnen weten

avatar van pejo
Durf jij was een hoogtepunt op 'de avond van het liefdeslied' en ik was dan ook best benieuwd naar dit album. Het begint dus sterk met het genoemde nummer en het 2e nummer is ook nog wel in orde, maar wat we hierna te horen krijgen dat is echt ongelofelijk slecht. Het zijn allemaal opgejaagde nummers met teksten die beter geschikt zouden zijn voor Kinderen voor Kinderen. Het zal wel poëzie zijn, maar ik krijg er kromme tenen van ('de klok is stout' of 'ik met zonder vrienden').
Ellen klinkt in het Engels zeker niet verkeerd, maar in het Hollands zingen kan ze dus echt niet. Ze zingt met een onvergelijkt pruillipje. En dan ook nog eens allemaal die op hol geslagen nummers, bah.
Ik zet maar weer snel Wende op, maar dat is misschien geen eerlijke vergelijking...

pejo schreef:
Wende Wende wie Ik durf het wel aan met Ellen ten Damme

avatar van pejo
Hans Brouwer schreef:
Wende Wende wie Ik durf het wel aan met Ellen ten Damme

Wende Snijders - Nº9 dus...
Maar ieder zijn smaak.

Nieuwstad
wel aardig dit, maar soms vliegt ze wat uit de bocht en dan komen we automatisch bij een soort kinderen voor kinderen achtig gebeuren uit, lijkt me niet de bedoeling.. soms doet het me ook wat aan Boudewijn de Groot denken en dat is dan wel weer een compliment, weet eigenlijk dus niet wat ik er mee aan moet, naja 3* dan maar

avatar van MusicFreak
Ik vind de titeltrack helemaal geweldig!! vooral de live-versie.

avatar van Fairy Feller
Lekker album. Door de nederlandse teksten wordt je meer naar de inhoud getrokken. Vind de kinder voor kinderen vergelijking absoluut niet opgaan. De teksten zijn soms expliciet, dan weer poetisch en met humor en cynisme doordrenkt.

Nieuwstad
Fairy Feller schreef:
Vind de kinder voor kinderen vergelijking absoluut niet opgaan.

Soms zet ze zo'n hoog kinderstemmetje op.. en bij het nummer "Bang Om Rijk Te Worden" krijg ik die Kinderen v Kinderen associatie echt niet meer uit mn hoofd, kan er ook niks aan doen.

Toch heb ik dit album best veel geluisterd de laatste paar dagen en ik moet zeggen het wordt er zeker niet slechter op. Kortom halfje erbij.

avatar van Hans Brouwer
Soms verschijnen er van die Nederlandstalige albums die mij aangenaam weten te verrassen. Zo kwam 10 jaar geleden Fay Lovsky met het album "Eigen Weg" op de proppen. En nu dan "Durf Jij?" van Ellen ten Damme. Leuke, humoristische maar ook serieuze liedjes. Geen semi-intellectuele teksten maar gewoon prettig om naar te luisteren. Als Ellen aan mij zou vragen: "Hans, durf je?". Dan zou ik wederom antwoorden: "Ja hoor Ellen, met jou durf ik het wel aan!" . 4****

avatar van Bartjeking
De teksten zijn inderdaad zo slecht nog niet van deze prachtige dame. Wel onderschrijf een lichte kinderen voor kinderen associatie wanneer ze in het Nederlands zingt, ze heeft nu eenmaal dat accent. Zal het album mede daarom niet vaak achter elkaar draaien, maar zo af en toe een nummertje in de shuffle is helemaal niet verkeerd. Mijn favoriet van deze plaat: Ik hoop dat het slecht met je gaat....geweldige vondst.

Zijn de meeste teksten niet geschreven door Ilja Leonard Pfeijffer?
Ik Moet Nog Zoveel Leren vind ik een prachtig lied.

TimZor
Ligt het aan mij of lijkt dit ook erg op het nederlandstalige repetoire van Claudia de Breij ?

en @ Pejo inderdaad is Wende geen vergelijk maar haar werk (zowel frans, als nederlands als engels) zet ik ook velen malen liever aan dan Ellen, maar dat is ook smaken verschil.

prachtige nederlandse cd. Soms kinderlijk..ja. Maar dan wel met een knipoog. Mooie muziek met mooie teksten.

Schattig album van een Lekker Wijf. Ik trek dit vele malen beter dan Wende Snijders. Ellen heeft tenminste iets minder pretenties.

avatar van bertus99
Heb Ellen's eerste nederlandstalige album een paar kansen gegeven, maar ik kan er niet echt warm voor lopen. Na de eerste twee goeie nummers komt er een mix van poppy en cabareteske liedjes waarin hier en daar geprobeerd wordt om muzikaal wat ingewikkelder songstructuren te bedenken. Helaas pakt dat vaak niet al te best uit en maakt het een gekunstelde indruk.
Ellen's zangstem is daarbij weinig gevarieerd, klinkt eigenlijk altijd hetzelfde. De teksten zijn vrij simpel en direct waar ik op zich geen bezwaar tegen heb. Maar ze worden af en toe ook wel te oppervlakkig (Bang Om Rijk Te Worden) maar ook wel grappig (Dief In De nacht).
Naast Durf Jij en Ik Hoop Dat Het Slecht vind ik 'Ik Moet Nog Zoveel Leren' een van de sterke songs waar er helaas wat te weinig van op dit album staan. Een Dag Van Niks is overigens ook wel aardig.

avatar van goedzaksmurf74
Dit album is qua tekst niet erg te vergelijken met Roosbeef of Eefje de Visser maar de manier hoe de nummers worden gebracht vind ik wat mij betreft al meer dan de moeite waard.