Creedence Clearwater Revival - Creedence Gold (1972)

Label: Fantasy

1. Proud Mary (3:09)
  2. Down on the Corner (2:44)
  3. Bad Moon Rising (2:20)
  4. I Heard It Through the Grapevine (11:04)
  5. The Midnight Special (4:13)
  6. Have You Ever Seen the Rain? (2:39)
  7. Born on the Bayou (5:16)
  8. Suzie Q (8:35)
avatar van Ramon
Deze plaat heb ik vaak gedraaid toen ik een jaar of zestien was, en vind het nu nog steeds de beste creedence, ook al is het een verzamelaar. 8 klassiekers met die stem van John Fogerty - en voor een zacht prijsje overal te halen, denk ik.

Voor een CCR-verzamelaar staan er veel te weinig nummers op. Ze hebben veel meer moois gemaakt.

avatar van avdj
Inderdaad erg incompleet. Gelukkig zijn er nog veel meer (en betere) CCR verzamelaars. Chronicles 1 & 2 zijn aanraders.

avatar van Hans Brouwer
avdj schreef:

En Chooglin' niet te vergeten, met daarop o.a. "Keep on Chooglin" en "Pagan Baby" en het allerbeste Creedence nummer "Born on the Bayou"

Pieter Paal
Waarom staat hier niets van 'Mardi Gras' op?

avatar van LeRoi
Perfecte verzamelaar van deze SUPER BAND!

avatar van Stijn_Slayer
Heb deze voor slechts 1 euro op LP gekocht, LP tikt héél af en toe zachtjes maar er is goed met die LP omgegaan.

Wist eigenlijk alleen dat CCR op Woodstock had gestaan en dacht dat ik alleen Bad Moon Rising kende. Maar voor een euro wou ik de gok wel wagen, anders kon ik hem toch wel aan pa geven dacht ik.

Nou mooi niet dat pa deze krijg!. Gewoon een leuk plaatje, Proud Mary kende ik alleen van Tina Turner maar dat komt dus hier vandaan. Have You Ever Seen the Rain kwam me meteen bekend voor, kent natuurlijk iedereen. Suzie Q heb ik ooit een cover van gehoord. In ieder geval naast een zeer prettige luisterervaring ook nog eens weer wat bijgeleerd

Om het destijds op 1 elpee te houden zette de platenmaatschappij de (in hun ogen) beste CCR songs op dit album. Ik ben het hier wel mee eens, misschien had er Fortunate Son in plaats van Midnight Special kunnen staan. Ongelofelijk trouwens dat Green River op deze noch de andere Creedence Gold staat.

Pieter Paal
Ik heb die (begin jaren 80) heruitgave van Music for Pleasure van EMI (met foto op de voorzijde) in de kast staan. In de jaren 60 was het MFP-label ook al actief met o.a. vriendelijk geprijsde Cabaret-albums van Henk Elsink en Toon Hermans.
Deze LP's waren allemaal fl. 9,95 geprijsd en in sommige platenzaken fl. 8,90.
Zo kon je dus op een leuke manier (opnieuw) kennismaken met pop+rock-klassiekers en compilaties.
In de catalogus stonden ook titels zoals 'Mind games' en 'Rock 'n' Roll' van John Lennon en 'Relics' van Pink Floyd, maar ook een verzamelaar van Guys and Dolls . EMI had in de jaren 70 ook zo'n budget-label dat EMIdisc heette, Engeland had Starline.
Dit is een gave CCR-verzamelaar die redelijk samengesteld is, maar er ontbreekt natuurlijk nog veel en als je 'More Creedence Gold' erbij neemt, mis je toch nog een aantal pareltjes.
'Chronicle' uit 1976 doet een veel betere gooi want bijna alle klassiekers zijn daarop aanwezig. Toch heb je dan weer 'Chronicle vol. 2' nodig voor 'Born on the bayou', Part 2 van 'Susie Q'.

avatar van musician
Hele goede verzamelaar van CCR die zich tenminste laat afluisteren als een normaal studio-album.

Vanwege de sympatieke lengte, gangbaar voor een normale cd, en vanwege het niet inkorten van de nummers Suzie Q en I heard it through the grapevine.

Daarmee zijn andere (en CCR heeft er vele uitgebracht) compilaties misschien completer; geen één is er zo aardig om te draaien dan Creedence gold.

De harde, uit duizenden herkenbare, vocalen van Fogerty heb ik nooit echt aangenaam gevonden. De nummers, meestal toch aan de stevige kant, vergoeden veel. Met name Suzie Q. is onovertroffen.

avatar van wilbur
Een van mijn allereerste lp's ooit, waar is de tijd en mijn lp gebleven?