Ane Brun - Live at Stockholm Concert Hall (2009)

Noorwegen
Folk
Label: Determine

1. The Puzzle (3:07)
  2. Humming One of Your Songs (5:08)
  3. To Let Myself Go (3:55)
  4. My Star (3:05)
  5. The Treehouse Song (3:17)
  6. Lullaby for Grown-Ups (3:41)
  7. Linger with Pleasure (2:46)
  8. Lift Me (4:35)
  9. Sleeping by the Fyris River (4:41)
  10. Balloon Ranger (5:47)
  11. Ten Seconds (3:43)
  12. The Fall (3:39)
  13. Big in Japan (3:10)
  14. My Lover Will Go (5:13)
  15. Song No. 6 (5:08)
  16. True Colors (2:57)
  17. My Baby’s Arms [Studio Version] (2:44)
avatar van Madjack71
Vandaag tegen gekomen. Denk dat deze op mijn sinterklaaslijstje komt te staan. Er is ook een versie met het concert op DVD.

avatar van Madjack71
Ane Brun is voor mij HET antwoord op een gezapige Tori Amos van de laatste pakweg 10 jaar. Introvert, symphatiek, zonder botox en nog relatief onbekend. En nog belangrijker, een vat vol talent.
Ik vroeg mij wel af, wat een 2de live album zo kort volgend op Live in Scandanavia uit 2007 moest toevoegen. Zou energie in een nieuw album niet vruchtbaarder zijn?
Antwoord is; Nope. Changing of the Seasons is toch een album geweest die Ane Brun een grotere naamsbekendheid gaf en overal naar toe bracht. Daarnaast zit Brun niet gekoppeld aan een grote platenlabel en heeft dus veel meer vrijheid over wat ze wil uitbrengen. Koppel daarbij nog dat bij dit album een pracht van een DVD zit met daarop een volledige concertregistratie met voltallige band & koor en voila daar is de legitimiteit van dit Live in Stockholm Concert Hall.

De CD heeft een grote selectie uit de concertregistratie, daar waar de DVD alles laat horen. E.e.a zal wel met de speelduur van de CD te maken hebben denk ik.
Genoeg moois om te ontdekken. Ane speelt om een geheel eigen wijze haar akoustische gitaar en m.i niet onverdienstelijk, dat mij doet denken aan een Joni Mitchell, die dat ook had. De band speelt in mooie samenhang en verzorgen de composities met een warm randje. Nina Kinert een goede vriendin van Ane, is tijdens dit concert haar 2de stem....by the way...op zich ook wel interessant om mevr. Kinert eens na te gaan!
Met een orgel/piano, viool, cello en een ondersteunend koor, naast de drum, gitaar en bas, is er voor Ane een unieke setting, om haar liedjes ten gehore te brengen.
Favorieten? Genoeg; Linger with Pleasure, dat gaat over een mooi rustiek plekje in Noorwegen, waar Ane graag uithangt om te chillen. Lullaby for Grown-ups, dat geinspireerd is op een kennis die kwam uithangen in de studio en daar een tukje deed.
Ook een paar intieme covers passeren de revue; Big in Japan en afsluiter True Colors.

Is er dan geen puntje van kritiek?
Wat ik mij kan indenken is dat door de sfeer van de nummers van Ane, het gevoelsmatig een lange zit kan zijn. Getuige ook de mimiek van bepaalde publiek shots, waar wat ogen wrijven, hand voor de mond en verzitten, blijk van zijn. Want vurig word het niet echt. Maar hartverwarmend is het wel.

avatar van Gladius
prachtig met die dvd erbij, wat 'n stem!
die akoestische versie van 'Lift Me' vind ik echt prachtig, kippenvel!
'sleeping by the Fyris River' is trouwens een nieuw pareltje dat ik ontdekte vandaag, zo mooi met die gitaarsolo erbij, je wordt er haast emotioneel van =')

avatar van Brunniepoo
Prachtige liveregistratie van mevrouw Brun. De dvd ademt een en al sfeer door de mix van een stijlvolle locatie, warme belichting en niet in het minst Ane Brun, die op mij een redelijk verpletterende indruk heeft gemaakt met haar warme stemgeluid.

Van de twee covers bevalt True Colors me prima, een enkel door piano begeleide versie waarmee Brun het concert uitluidt. In dit nummer blijft ze vrij dicht bij de oorspronkelijke melodielijn maar zet het nummer toch volledig naar haar hand. De andere cover, Alphaville's Big in Japan vind ik de enige miskleun op dit album. Hier weet ze het catchy origineel dusdanig a-melodieus neer te zetten dat er weinig van het nummer overblijft dan een wat geforceerd gezongen matige tekst. Een klein smetje op een verder uitstekend album.

Overigens, even voor de statistieken: spreekt Ane nou Noors of Zweeds tegen het publiek?

avatar van Broem
Jammer genoeg geen gelegenheid om het concert van Ane te bezoeken in de Lichtstad. Vandaar dit live album maar weer eens tevoorschijn getoverd. Genoten van de klasse en bijzondere stem van Ane. Wat een klasse. Prachtige opname die elk detail van het concert laat horen.