Transatlantic - Bridge Across Forever (2001)

Verenigde Staten / Zweden / Verenigd Koninkrijk
Label: Inside Out

1. Duel with the Devil (26:43)
  2. Suite Charlotte Pike (14:30)
  3. Bridge Across Forever (5:33)
  4. Stranger in Your Soul (26:05)
  5. Shine on You Crazy Diamond * (15:05)
  6. Studio Chat * (4:51)
  7. And I Love Her * (7:56)
  8. Smoke on the Water * (4:24)
  9. Dance with the Devil * (9:07)
  10. Roines Demo Bits * (9:00)
totale tijdsduur: 1:12:51 (2:03:14)
avatar van Woody
Ooit nog eens dit viertal mogen zien in de 013 in Tilburg. (Waar ook de dvd van geschoten is) Daar werd mij eigenlijk ook wel duidelijk dat het niet echt een groep is. Waarin neil morse en Mike portnoy elkaar nog wel wisten te vinden. Ook vaak helaas met iets te veel, 'goh wat zijn wij grappig' grapjes. Roine stolt maakte vooral een slappe en ongeinteresseerde indruk en vergat hier en daar hele coupletten. Jammer want sindsdien is mijn waardering voor dit album ook wel terug gelopen. Desalniettemin is het een album met zeer mooie momenten en soms wat mij betreft iets te veel op deuntjes leunend. (vage uitleg misschien) Voor mij 3*

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Ongeïnspireerd, clichématig en volkomen over de top. De twee lange stukken hebben beide aardige stukken, maar weten als geheel absoluut niet te overtuigen. Suite Charlotte Pike en het titelnummer doen al helemaal niks. Een van de meest typerende supergroep-miskleunen.

Dan was het debuut toch een stuk genietbaarder.

avatar van Ronald5150
Technisch is "Bridge Across Forever" van hoogstaand niveau. Maar met techniek alleen kom je er niet. Dit grijpt me niet. De nummers zijn veel te lang. Composities van over de 25 minuten moeten wel van een zeer hoog niveau zijn om de aandachtsboog gespannen te houden. Ik mis de kop en de staart van de nummers. Het waaiert in te veel richtingen. Transatlantic is een band met uitsluitende muzikanten, maar ik twijfel of de som van het geheel de individuele talenten overstijgt. In dit geval zou ik willen: hou het kort en krachtig en vermijdt de overdaad.