Arctic Monkeys - Cornerstone (2009)

Label: Domino

1. Cornerstone (3:20)
  2. Catapult (3:28)
  3. Sketchead (2:02)
  4. Fright Lined Dining Room (3:26)
Fright Lined Dining Room is heel erg leuk, Catapult en Sketchhead zullen we het maar niet over hebben...

SSS
Cornerstone en Sketchead kende ik al, maar toch weer twee nieuwe nummers van AM op deze EP!

Waarom staat de EP van Crying Lightning er niet op met de Japanese bonustracks van Humbug?

avatar van Arrie
Omdat het een single is en er maar twee non-album tracks op staan. Moeten er minimaal drie zijn.

avatar van SOAD
herman schreef:

Catapult is de beste b-side tot dusver, had zo op het album gekunt.

SSS
Arrie schreef:

Ok, ik dacht omdat die twee andere al als bonustracks op Humbug (Japanese versie) stonden.

avatar van SoNick
Ik zie dit ook gewoon als een single. Die koop ik niet. Ik hoop dat de Monkeys net als de Killers (sawdust) met een B-sides en Rarities cd komen, dan vind ik het wel de moeite waard.

Ik vind Arctic Monkeys nou net wel een van de weinige bands waarbij die b-sides keer op keer de moeite waard blijken. Deze halen niet het gebruikelijke niveau helaas, al is Catapult wel aardig. Cornerstone is daarnaast natuurlijk gewoon een hele fijne single.

avatar van Leonard91
Sketchead is niet echt de moeite waard maar zeker geen verkeerde EP. De Monkeys hebben inderdaad veel leuke B-kantjes die zo op hun albums hadden gekund maar op deze manier worden de Ep's wel een stuk leuker.

avatar van Ward
obsessed schreef:

Helemaal mee eens. Hun B-kantjes (vooral van het vorige album!) zijn altijd zeer de moeite waard en vaak zelfs beter dan een aardig deel van de albumtracks. Dus met hoge verwachtingen heb ik deze op vinyl aangeschaft, maar helaas. Dit keer hebben we echt te maken met B-kantjes. Alleen het laatste nummer is wel de moeite waard.

Dit is wellicht de beste EP na FA of TP. Catapult en Fright Lined Dining Room zijn beiden uitmuntend.

avatar van Sandokan-veld
Ik ben het trouwens eens met Ward, vooral de b-kantjes van Favourite Worst Nightmare zijn uitmuntend. (What If You Were Right The First Time, The Bakery etc.)

avatar van Arrie
Inderdaad, What If You Were Right The First Time is nog altijd mijn favoriete Arctic Monkeys-nummer!

avatar van Sandokan-veld
Tsja, Arrie heeft smaak natuurlijk

Deze heb ik nog niet gehoord, wil de EP aanschaffen. Ben niet zo'n vinylprofeet, maar Arctic Monkeys op vinyl is echt heerlijk, zeker het werk van Humbug.

avatar van Motdattan
Leuke EP. Cornerstone kende ik al. Catapult klinkt erg leuk, zit vooral zo'n leuk zinnetje in:

And he could catapult you back to your daddy

Sketchhead vind ik dat weer niet zo. En Fright Lined Dining Room gaat wel.

Choo Choo
4 geweldige platen!

Cornerstone kennen we natuurlijk van Humbug en is een prachtige song met mooie teksten en een mooie melodielijn.

Catapult is ook een heerlijk nummer. Weer een geweldig hoog niveau van songwriting, zoals alleen Alex Turner dat kan.

Sketchead vond ik eerst niet veel aan, maar is eigenlijk ook gewoon super. Ik vergelijk het een beetje met The Bad Thing. Daar vond ik het gedeelte van "Dooooooooooo the bad thing" niet zo'n mooie manier om te beginnen, maar als je vaker luistert is het gewoon een supernummer die je van begin tot eind heerlijk mee kunt blèren! Datzelfde had ik met de wijze waarop hij "Sketchead..." zegt/zingt. Dat vond ik niet mooi, maar ook op dit nummer kun je helemaal los gaan als je wilt, dus gewoon weer een nummer van bijzonder hoog AM niveau!

Veruit beste is natuurlijk Fright Lined Dining Room!!
Een van mijn favoriete AM nummers!

Ik heb alle EP's en meer van the Arctic Monkeys tot 2009. Daarna zijn ze op vinyl uitgebracht en pas nu pik ik ze op. Pas nu dringt tot me door dat ze toen nog veel meer moois uitbrachten. Want Catapult loopt zo lekker en heeft geweldige gitaren. Het punky Sketchead vind ik nou wel leuk, sluit een beetje aan op de sound van hun debuut. Lekkere bas en drums ook. Fright Lined Dining Room bevestigt nog eens de hoge kwaliteit van de EP's van the Arctic Monkeys. Zo'n nummer doet echt niet onder voor de meeste albumnummers. Je mist echt wat als je de EP tracks niet luistert!