Toro y Moi - Causers of This (2010)

Pop / Electronic

7. Freak Love (2:52)
  8. Talamak (2:27)
  9. You Hid (3:24)
  10. Low Shoulder (3:36)
  11. Causers of This (3:02)
Twee namen flitsten er door mijn hoofd bij het horen van de eerste tonen van Blessa: The Avalanches en Animal Collective.
Die tweede naam bleek zo vreemd niet want het schijnt een nogal standaard vergelijking te zijn als het om Toro Y Moi gaat.
Nu vind ik Animal Collective best aardig maar ik raak er niet door in jubelstemming zoals veel critici en luisteraars dat wel doen. Als ik dan The Avalanches er bij haal dan moet ik ook eerlijk zeggen dat ik het album Since I Left You aanvankelijk erg leuk vond maar dat de sjeuigheid er toch al snel weer van af ging.
Niet echt een uitgangspunt om al zo vroeg te gaan zitten voor deze release van Chaz Bundick die pas officieel eind februari uit komt.
Toch waren het kwalificaties die toegedicht werden aan deze man als zijnde R&B, Indie Rock, Electronic Dance en Psychedelica vermengd tot een geheel eigen creatie die het hem deden en er voor zorgden dat ik Causers of This ben gaan beluisteren.

De nummers klinken veelal lekker mellow en dat komt door de aangename fusie die gitaren, synths en de zweverige zang met elkaar zijn aangegaan. Er hangt regelmatig een funky vibe in de lucht maar dan wel eentje van het rustiger soort. Je kent dat wel: drankje in de hand en het voetje tapt rustig mee op de maat van de soms ietwat zweverige klanken. Heel soms heeft het wel iets weg van die foute jaren '70 softporno films, maar met zo'n vergelijking sla ik dan ook de plank wel weer mis want daarvoor zitten er veel te veel spannende wendingen in de nummers en klinkt dit heel wat speelser. Maar toch wil ik dat 'hokje' er even bijgehaald hebben want ik kan het maar niet uit mijn hoofd zetten.
Kom ik op een kritiekpunt die toch wel zwaar weegt in mijn beoordeling en dat is de zang. Ik vind die echt ondermaats en soms ronduit storend. Het is zo vreselijk kleurloos af en toe. Ik vrees ook dat dit typisch zo'n album gaat worden dat heel erg aanslaat bij een bepaalde groep muziekliefhebbers en dat het zo'n kleine hype kan gaan worden waar we dan vervolgens later niet veel meer van vernemen. Ja, toch wel het Avalanches-effect zeg maar.
Voor nu is het even best lekker allemaal maar ik vrees dat dit album het misschien niet gaat redden tot aan die officiële release eind februari en daarmee is mijn eerste beluistering van een 2010 release er nog niet eentje waar ik van in een hallelujah-stemming geraak.
Categorie: tijdelijk best aardig.

avatar van KampF
Chillwave it is

elrayo
Talamak doet me denken aan een mix van Phoenix en Neon Indian. Leuk, leuk!

avatar van sydbarrett
Ik kan de Chillwave hype best waarderen. Neon Indian, Washed Out, Toro Y Moi en nog een paar van die artiesten. Het is niet geweldig, maar ook zeker niet onaardig om naar te luisteren!

Toro Y Moi, het alter ego van de 23 jarige Chaz Bundick, is al een paar jaar 'ondergronds' actief, maar heeft nu zijn eerste album uitgebracht; Causers Of This. Bij het eerste nummer, Blessa, dacht ik direct aan Animal Collective. Het heeft hetzelfde psychedelische geluid, namelijk een stem die verdwijnt in de eletronische geluiden, waardoor er een droomachtige brij ontstaat. Heel begrijpelijk dat dit de eerste single wordt, want het is gewoon een prima nummer. Hierop volgt het eveneens ietwat psychedelische Minors.

Imprint After is een lekker loom nummer en net als Lissoms een puur 'ambachtelijk' nummer waar de analoge keyboard duidelijk te onderscheiden is. In Lissoms is er ook een beat over heen gegooid dat er wat tempo in brengt. Nummers als Fax Shadows, Thanks Vision en Freak Love zijn geïnspireerd op de hiphop van J Dilla en daarom niet echt nummers waar ik enthousiast van word.

Gelukkig volgt hierna Talamak dat iets weg heeft van Mylo, die, nu ik er aan denk, ook wel eens met een opvolger van zijn debuutalbum mag komen! You Hid gaat op dezelfde manier verder, maar vind ik te langdradig. Gelukkig brengen Low Shoulder en het titelnummer tot slot toch weer wat pit erin.

Toro Y Moi heeft met dit album de luisteraar prima laten horen wat zijn inspiratiebronnen zijn, maar hiervan iets nieuws maken en een eigen geluid creëren heeft hij met Causers Of This niet gedaan. Daar is in zijn geval helemaal niets mis mee, omdat hij dat ook nergens pretendeert en het verder gewoon een heel relaxt album is, dat prima zijn werk doet na een drukke dag.

For Music Only

LoveStoned
In wat van taal wordt 'Toro Y Moi' gebruikt, y moi is net Frans, maar toch...

avatar van McSavah
LoveStoned schreef:
In wat van taal wordt 'Toro Y Moi' gebruikt, y moi is net Frans, maar toch...

Stier en ik? Spaans en Frans denk ik dan.

avatar van Arrie
'Y' lijkt me gewoon het Spaanse woord voor 'en'.

avatar van barrett
ja tzal msh een baskisch dialect zijn... want ik of mezelf is mi in het spaans natuurlijk... ipv moi...

Waarschijnlijk wilde Chaz gewoon een interessant klinkende artiestennaam hebben en toen heeft hij voor het Spaans gekozen en het gebruik van 'moi' is nu eenmaal populair onder een groep mensen en het klinkt ook nog eens beter dan mi ofzo..

@barrett: hoe kan je baskisch een dialect noemen? Heb je het ooit gehoord of gelezen? Het is zo'n compleet andere taal dan het Spaans en Frans!

Hij had het over een Baskisch dialect, niet dat Baskisch een dialect is. Net zoals Twents een Nederlands dialect is... Maar goed, Toro Y Moi is gewoon Frans en Spaans, lijkt me.

Verder wel een leuk plaatje dat me erg aan Neon Indian doet denken. Ik vind het wel een interessante trend, die chillwave (zo heet het blijkbaar in hipsterland ).

De ene keer is het chillwave en dan weer glo-fi. De hipster-community heeft last van schizofrenie denk ik.

avatar van sydbarrett
hahah t kan allebei hipstertermen moeten dan ook hip zijn, maar ik vind chillwave wel passend haha

Een van de beste albums dit jaar. Verbluffend goede en verfrissende combinatie van genres. Beter als Neon Indian!

avatar van trebremmit
Een paar nummers is best aardig en de betere nummers zitten aan het begin van het album maar na een tijdje gaat het wel enorm vervelen.

Hmm, ik vind Kant B veel sterker eigenlijk.

boomkat
Kut hipsters.

avatar van KampF
Zinvolle reactie boomkat. Zit je iets dwars?

avatar van trebremmit
Halfje erbij, ik heb nog geregeld zin om dit te luisteren en dat is een goed teken, het verveeld niet snel.

avatar van De Daniël
Talamak vind ik geniaal. Wat een nummer zeg.

spherepeer
Deze steekt er na het overwaaien van de chillwave hype wat mij betreft nog bovenuit, wat een geweldig zomeralbum

avatar van De Daniël
Blijft heerlijk dit hoor