Robert Long - Dag Kleine Jongen (1983)

Label: EMI

1. Dag Kleine Jongen (2:57)
  2. De Lente, de Lente (3:11)
  3. Als Je Ooit Weggaat (2:58)
  4. Waarom Huil Je Nou (3:36)
  5. Het Heet Hier Holland (3:44)
  6. Jos (6:55)
  7. Moeders (4:58)
  8. Jij Wou Mij Totaal (2:43)
  9. Heeft een Kind een Toekomst (4:25)
  10. Zal Ik Ook… (2:26)
  11. Buurvrouw (4:29)
  12. Dooie Mus (4:00)
Marcel²
Prachtige ballads staan op dit album zoals, Dag Kleine Jongen, Als Je Ooit Weggaat, Waarom Huil Je Nou, Jos, Moeders, Heeft Een Kind Een Toekomst en Buurvrouw. De teksten zijn heel mooi. Kopen dus!

avatar van musicfriek
God, deze LP stond bij mijn ouders in de kast. Kan me er niks van herinneren. Zal de moeite ook niet nemen om dit te gaan luisteren, ben nu eenmaal totaal geen Robert Long liefhebber. Alleen het nummer Kalverliefde van zijn debuut vind ik een geweldige tekst hebben.

Marcel²
Toch persoonlijk vind ik dit een erg goed album. Weinig (gelukkig) hoempapa nummers, waar Robert Long nogal eens last van heeft. Prachtige ballads zoals het nummer Jos.

avatar van HiLL
Waarom huil je nou is nou precies weer zo'n liedje waarmee Long mij echt weet te raken. De piano die inzet en de tekst, waarmee je precies weet waar dit heengaat. Voorspelbaar? Ja misschien, maar dat geeft niets. Het gaat hierom het dood relativeren en dan in eens vanaf 1 minuut 52 de pijn. Heerlijk om af en toe eens sentimenteel te worden.

Maaaar naast al dat gejank is er bij Long ook zeker te lachen. Neem Jij Wou Mij Totaal. Uber vrolijk: Paapaapaaaaa. Veels te 'leuk'.

Waarom Huil Je Nou? kende ik eerder in de versie gezongen door Paul de Leeuw. Ook in die uitvoering vond ik het al een mooi liedje en dat is niet anders gezongen door Robert Long zelf.
Verder gaat voor dit album op wat ik ook met andere albums van deze zanger heb: het zit goed in elkaar, de teksten zijn geweldig, maar ik mis net altijd dat kleine extraatje (X Factor zouden ze nu zeggen) waardoor ik het een meesterwerk ga vinden. Het raakt me net niet voldoende. Ik vind het mooi en aangenaam, maar tot op het bot ontroeren doet ie me niet. Wel krijgt hij me regelmatig aan het lachen met zijn bijtende teksten en daar valt natuurlijk ook wel wat voor te zeggen. Misschien is het ook wel mijn probleem: ik hou nu eenmaal van trieste en melancholische muziek, en inderdaad horen we die kant van Robert op dit album verhoudingsgewijs wat meer.

avatar van musicboy
Heb hier echt wel kippevel en melancholische buien na het beluisteren van 'Als je ooit weggaat'.

avatar van dazzler
DAG KLEINE JONGEN
raakt me net iets meer dan andere Long albums.
Alleen tracks 10 en 12 vind ik wat overbodig.
De rest is gewoon schitterend.

Met De Lente de Lente schrijft Long ook bewust een hit.
Dat zal hij vanaf nu telkens opnieuw proberen.

Mijn favorieten: de kwetsende waarheid in Als Je Ooit Weggaat,
de geraffineerde tranentrekker Waarom Huil Je Nou
en het wat aan Koot & Bie verwante Het Heet Hier Holland.

Tja, toch maar een 5 gegeven omdat ik met Dag Kleine Jongen,
De Lente de Lente en Jos nog drie andere nummers kon nomineren.

bikkel
Deze ken ik tot mijn grote spijt niet van Long.
Ik weet wel dat Frits Spits toendertijd in zijn avondspits, Heeft een kind een toekomst,helemaal grijs draaide.
Sindsdien vind ik dat nog altijd 1 van de mooiste Nederlandstalige nummers ooit gemaakt.
Ik ga deze toch eens beluisteren.

avatar van Madjack71
Robert Long is voor mij de Jan, Jans en de Kinderen van de nederlandse muziek. Zijn onderwerpen zijn tijdsgebonden en tijdloos tegelijk en bij tijd en wijle met een flinke dosis herkenbare burgelijke humor. Daarnaast heeft een Robert Long voor mij ook raakvlakken met een Leonard Cohen. Zijn teksten trekken als vanzelf de aandacht en de muzikale ondersteuning lijkt in contradictie soms te zijn met het bezongen onderwerp.
Dit album vind ik net zo sterk als Vroeger of Later. Serieus, mineur en olijkheid wisselen hier elkaar af. Waardoor het niet een al te zware hap wordt.
Favorieten; het vrolijke De Lente, de Lente, Het cynische Het Heet Hier Holland, het intieme Jos, de introvertheid van een Heeft een Kind een Toekomst en de Dooie Mus als afsluiter.

avatar van B.Robertson
Dag kleine jongen behoort tot zijn beste platen. Er staan ook veel favorieten op.Het titelnr.,Als je weggaat, Het heet hier Holland en Zal ik ook...zijn de mooisten. Dag kleine jongen is gewoon uitgegroeid tot m'n lievelingsplaat van hem. De lente is de minste, maar toch een heel redelijke song. Dooie mus is weer erg cynisch. Moeders en Buurvrouw hebben zware teksten. Tekstueel gezien is Robert Long goed op dreef. Jij wou mij totaal breekt even lekker op. Jos is een ontroerend verhaal. Magistrale cd. Vijf sterren.

avatar van muziekobsessie
Ik snap niet dat iemand door die allesverziekende jaren 80 sound kan luisteren. De nummers zijn niet slecht totdat de Synthesijzers te voorschijn komen en mijn nekharen overeind gaan staan. Nee geef mij maar zijn eerste 2 uit de jaren '70.

avatar van B.Robertson
Onlangs is Hartstocht in huis gehaald en pas hier vind ik de sound soms minder door de synths. Dag kleine jongen nog eens gedraaid en ik blijf het een prachtig album vinden. Zijn derde album, Homo Sapiens is ook erg goed.

avatar van rock-rick
Mijn moeder liet mij ooit eens Jos horen, ik werd er toen helemaal stil van. Niet eens de muziek zelf, maar vooral de tekst is prachtig.

avatar van vigil
Heeft een Kind een Toekomst is tekstueel wel extreem dramatisch maar ook een erg mooi liedje

avatar van luigifort
Hopelijk een toekomst zonder een zekere psychiater
Tegen hem zou ik willen zeggen: Het heet hier Holland

avatar van vigil
Dag zesde metaal

avatar van luigifort
Jij wou mij totaal

Ik vind dit veruit het beste album van Robert. De combinatie tussen de prachtige gevoelige, haast breekbare nummers (Dag kleine jongen, Waarom huil je nou, Jos) staan in mooi contrast met de grappige, wellustige nummers (Jij wou mij totaal, Het heet hier Holland, Dooie mus). Ook het lied Moeders vind ik een ijzersterke tekst hebben, waar je toch over gaat nadenken. Zeker ook in deze tijd. Ook de overige nummers vind ik steeds weer opnieuw de moeite waard om te beluisteren. Dit is echt een album waar ik niet snel genoeg van kan krijgen.

avatar van Roxy6
Afgelopen weken , op Youtube en op de installatie weer veel werk gespeeld van Robert Long, en wat mij dan op valt het is volstrekt tijdloos.

Zijn teksten zijn werkelijk subliem! Of het nu om een venijnig lied gaat als 'moeders' of een prachtig nummer als 'Waarom huil je nou', of een hilarisch nummer als 'Dooie mus'. Het is allemaal RAAK.
En dat gaat echt op voor al zijn albums.

Nederland heeft veel geweldige tekstschrijvers in zijn gelederen zowel levend (Frank Boeijen, Boudewijn de Groot, Freek de Jonge) als degene die ons al zijn ontvallen (Ramses Shaffy, Lennaert Nijgh) e.a.
Maar wanneer het op totaliteit aankomt, dus teksten voor alle soorten van nummers, dan denk ik dat mijn grote prijs gaat naar Robert Long.

Wat een enorm indrukwekkend oeuvre heeft hij nagelaten. Voor mij behoort hij tot de allergrootste zangers en klein kunstenaars die ons land heeft voortgebracht.

avatar van henk01
En wakker dat ie was!

avatar van Roxy6
met de nadruk helaas op 'was' ja...