Can You Dig It? (2009)

Alternatieve titel: The Music and Politics of Black Action Films 1968-75

Funk / Soul
Label: Soul Jazz

1. Roy Ayers - Coffy Is the Color (3:00)
  2. Gene Page - Blacula (2:39)
  3. Johnny Pate - Shaft in Africa (3:04)
  4. Willie Hutch - Brother's Gonna Work It Out (4:46)
  5. Don Costa - Charley (Main Theme) (3:20)
  6. Marvin Gaye - "T" Plays It Cool (4:26)
  7. Bobby Womack - Across 110th Street (3:46)
  8. J.J. Johnson - Willie Chase (3:06)
  9. James Brown - Down and Out in New York City (4:41)
  10. Quincy Jones - They Call Me MISTER Tibbs (4:32)
  11. Martha Reeves en J.J. Johnson - Keep on Movin' On (3:37)
  12. Dennis Coffey - Theme from Black Belt Jones (2:38)
  13. Curtis Mayfield - Freddie's Dead (5:25)
  14. The Blackbyrds - Wilford's Gone (2:20)
  15. Willie Hutch - Theme of Foxy Brown (2:24)
  16. Isaac Hayes - Run Fay Run (2:48)
  17. Isaac Hayes - Shaft (4:36)
  18. Curtis Mayfield - Pusherman (5:02)
  19. Joe Simon - Theme from Cleopatra Jones (3:44)
  20. Johnny Pate - You Can't Even Walk in the Park (2:32)
  21. Brer Soul en Earth Wind & Fire - Sweetback's Theme (3:25)
  22. James Brown - Make It Good to Yourself (3:17)
  23. Isaac Hayes - Pursuit of the Pimpmobile (9:03)
  24. Grant Green - Travelling to Get to Doc (1:40)
  25. Booker T. & The M.G.'s - Time Is Tight (4:57)
  26. Roy Ayers - Aragon (2:52)
  27. Edwin Starr - Easin' In (2:59)
  28. Gordon Staples & The String Thing - Strung Out (4:50)
  29. Nat Dove & The Devils - Zombie March (3:19)
  30. The Impressions - Make a Resolution (3:08)
  31. Solomon Burke en Gene Page - The Bus (2:12)
  32. Jack Ashford - Las Vegas Strut (2:21)
  33. Don Julian - Lay It on Your Head (3:31)
  34. Galt MacDermot - Ed and Digger (2:11)
avatar van Marco dB
Werkelijk geweldig blaxploitation (black action) overzicht. Alle kneiters staan erop. Maakt alle vorige verzamelaars in een klap overbodig.

avatar van pompompom
Geweldige verzamelaar met nummers uit Blaxploitation films.

avatar van Kos
Kos
*op zoek gaat* .

boomkat
Geen The Boss trouwens

avatar van Venceremos
Uitputtend en definitief overzicht van de mannen van Souljazz. Er zit een schitterend boekwerkje bij met film-info en mooie plaatjes van filmsets. Heb gelijk Blacula en Shaft gekeken kort erna.

Al valt de 2de CD ietwat tegen in mijn optiek. Maar dat is zeer relatief. Nu maar op zoek naar werk van Willie Hutch en Roy Ayers.

Prijsnummer van James Brown vind ik overigens 'Down and out in NYC' en die staat er dan wél weer op.

avatar van psychonaatje
Persoonlijk vind ik Superbad een fijner overzicht. Daar staat The Boss wel op, plus nog een paar andere krakers (Are You Man Enough? van de Four Tops, Trouble Man van Marvin Gaye en Little Ghetto Boy van Donny Hathaway, om er maar een paar te noemen). Neemt niet weg dat deze ook erg oké is.

Soul Jazz Records is de laatste jaren met een paar prachtige verzamelaars gekomen, zoals New Orleans Funk 1 & 2 en dit Can You Dig It? 'A Comprehensive Guide To Black Action Films'. Net als bij de New Orleans albums zit er een fraai boekwerk bij, in dit geval van 100 (!) bladzijden. Vol met errug mooie foto's, mini posters en uitgebreide toelichting op 'Black Action Films' en de muziek die daarbij hoorde en die je dus terug vindt op de 2 cd's. Het komt allemaal uit de periode 1968-1975.

In het boekje wordt uitgelegd dat de filmmaatschappijen door de komst van de tv op zoek waren naar nieuwe doelgroepen. De zwarte gemeenschap leek en was een goudmijn. Door de (politieke) emancipatie daarvan was daar ook meer geld beschikbaar en was er zeker interesse in echte zwarte films, vooral black action films.
Dankzij de budgetten voor deze films konden ook de beste artiesten worden ingehuurd, die voortreffelijke muziek verzorgden. Aan middelen geen gebrek. Vandaar dat je vele grootheden terug vindt op deze dubbelaar: Roy Ayers, Marvin Gaye, Bobby Womack, James Brown, Curtis Mayfield, (ook acteur) Isaac Hayes en vele anderen.
Toch zijn het juist de nummers van de minder bekende artiesten wat de muziek van Can You Dig It? echt interessant maakt. Across 110th Street hebben we nu wel 110x gehoord, maar de vele 'gems' hierop zijn ook goed tot erg goed. Hoewel minder bekende nummers van grote artiesten ook weer leuk zijn. CD One vind ik wat beter dan CD Two. Ze staan vol met heerlijke funk en funky soul.

Boek en muziek zijn kortom zeer aan te bevelen.