Jackson Browne - The Pretender (1976)

Label: Asylum

1. The Fuse (5:50)
  2. Your Bright Baby Blues (6:05)
  3. Linda Paloma (4:06)
  4. Here Come Those Tears Again (3:37)
  5. The Only Child (3:43)
  6. Daddy's Tune (3:35)
  7. Sleep's Dark and Silent Gate (2:37)
  8. The Pretender (5:53)
avatar van Stijn_Slayer
Toch wel een hele mooie plaat. Ik heb deze te laag ingeschat. Zoals te verwachten zit deze qua geluid redelijk tussen Late for the Sky en Running on Empty in. Wel is Jackson Browne minder optimistisch gestemd. De sfeer en teksten ademen neerslachtigheid. Jackson zingt over zijn zoontje, tegenslagen en gemiste kansen en lijkt zijn plaats in de wereld, als alleenstaande vader, even niet meer zo goed te kennen. Oprecht, dapper en persoonlijk document.

avatar van teus
Stijn_Slayer schreef:

Ook muzikanten zijn mensen met tegenslagen en neerslachtigheid
Maar het verschil is vaak , hun kunnen die ups and downs in hun muziek verwerken
en het gekke is ...het zijn meestal de meest gevoelige of hun mooiste werken en/of albums

avatar van Running On Empty
Stijn_Slayer schreef:

Zijn eerste vrouw Phyllis pleegde zelfmoord tijdens de opnames van deze plaat.

avatar van brandos
Father McKenzie trekt (en niet als enige) met:
En Linda Paloma blijft mijn absolute favoriet. Doet mij qua sound ook erg denken aan Carmelita, van...
de vergelijking met
die andere gigant, Warren Zevon
terwijl er best wel de nodige verschillen zijn. Overeenkomsten ook natuurlijk, beide representanten van de Westcoast-rock bij de Warner-gigant en ook nog grotendeels gebruik makend van dezelfde sessiemuzikanten. In retrospectief zie ik Zevon als (sterk) ondergewaardeerd en Browne als (lichtjes) overgewaardeerd. Ik heb toch een voorkeur voor de soms wat cynische Zevon boven de vaak licht zalvende Browne. Warren Zevons muziek heeft vaak meer pit, melodische variëteit en humor ook. Zevon doet ook nooit moeite om zich zo goed mogelijk voor te doen. Maar dit album van Browne onderstreept toch wel het cliché dat grote ellende tot grote kunst leidt. Ruim zijn beste inderdaad

avatar van LucM
Dit album staat in het teken van de zelfmoord van zijn vrouw Phyllis Major. Het blijkt vaak dat tegenslagen inspirerend zijn voor een prachtig album, nu ook hier. Met name de titelsong vind ik buitengewoon. De sfeer van dit album is somber en neerslachtig maar nooit overdreven zwaarmoedig, het klinkt oprecht en het is niettemin een vrij toegankelijk album geworden wat ook blijkt uit de behoorlijke verkoopcijfers.