Earthshaker - Live in Budokan (1986)

Japan
Label: King

1. More (7:29)
  2. Kioku No Naka (3:04)
  3. Zawameku Tokieto (5:49)
  4. Whiskey and Woman (3:51)
  5. Midnight Flight (3:46)
  6. Yume No Hate O (5:23)
  7. The Night We Had (5:17)
  8. Take My Heart (4:20)
  9. T-O-K-Y-O (4:26)
  10. Radio Magic (5:32)
  11. Come On (5:41)
avatar van Lonesome Crow
Na 4 studio albums een live album, keurig zoals het hoorde in de jaren 80.
Ietwat pretentieus begint het album met een klassiek intro (ook dat was niet ongewoon in die jaren) wat ze over de PA lieten draaien om vervolgens met het sterke nummer "More" te beginnen.
Het mindere "Kioku No Naka" volgt daarop maar wordt weer goedgemaakt met "Zawameku Tokieto" wat 1 van de klappers is van hun 3de album.

Nummer 4 en 5 zijn ook 2 van hun beste nummers, goede songkeus voor dit live album.
"Yume No Hate O" is het slotnummer van hun debuut, ietwat episch (op het eind) en wat ruiger het verschil is duidelijk te merken met het latere wat commercielere werk.

"The Night We Had" is ronduit zwak, komt maar niet op gang en klinkt ongeinspireerd.
Het hele commerciele "Take My Heart" vind je niet op een regulier studio album want het stond op een EP'tje die ze toen recent hadden uitgebracht.

Gelukkig worden dan 2 knallers gespeeld van het hele sterke "Midnight Flight" waaronder het mischien wel ultieme Earthshaker nummer "Radio Magic".
Men besluit met "Come On" waarin het publiek lekker meezingt, klinkt meer als een openingsnummer maar dat mag de pret niet drukken.

Het verschil met de studio uitvoeringen is niet echt groot maar daar leent de muziek van Earthshaker zich ook niet voor.
Gitarist Shinichiro "Shara" Ishihara klinkt af en toe wat ruiger in zijn spaarzame solos en de zanger Masafumi "Marcy" Nishida zingt net zo helder en zuiver als de studio versies.

Jammer dat er maar 1 song van hun debuut gespeeld wordt maar dat is samen met het spelen van het zwakke "The Night we Had" eigenlijk het enige punt van kritiek.
Gewoon een heel goed live album dus !

avatar van Leptop
Deze kan ik me van vroeger herinneren en dat was toen erg goed te pruimen. Publiek is er stevig ingemixed kan ik me herinneren. Vet geluid. Radio Magic,,,jaja

avatar van gigage
Het hele concert is destijds ook gefilmd en staat imiddels ook op YT. Daar valt wel op dat de zang misschien toch niet zo heel erg live is. Ach ja, wie maalt erom. Omdat de Japanse metalgolf Loudness als speerpunt had worden al die Aziatische bands al snel daarmee vergeleken. Niet helemaal terecht, meen ik. Deze band nam na hun debuut een veel minder speedy en veel melodieuzer karakter aan. Dat was aardig succesvol en dus mocht zelfs het legendarische Budokan afgehuurd worden, dat was een primeur voor een Japanse band in eigen land. En dus met synths ondersteund zet Earthshaker hier een set neer waarbij de zang niet het breekpunt kan zijn (wat bij Loudness nog wel eens voor kan komen). Alhoewel, de band zingt voornamelijk in hun moerstaal met her en der in het meezingbare refrein wat Engelstalige woordjes.
De setlist van de video bevat meer tracks waaronder Why red blood flowed! + Drum · Solo daarna zingt de bassist een deuntje (take my heart), vreselijk. Tokyo en Radio Magic zijn leuke meezingers maar daarna komt mijn favoriet Fugitive maar die is dus alleen op de video te bewonderen. Het ook nog eens ontbreken van Wall en I see all Sadness doet het live album definitief de das om. Hier had meer ingezeten. Het predikaat aardig blijft dan over.