Zo, Dit Is Kerstmis (1998)

Label: Excelsior

1. Daryll-Ann - Happy Xmas (War Is Over) (3:41)
  2. Skik - De Sneij (3:46)
  3. Bettie Serveert - River (4:24)
  4. Guus Meeuwis - De Ezel (3:35)
  5. Benjamin B. - Last Christmas (3:24)
  6. Wim de Bie - Klein Hoekje (2:14)
  7. Extince - Deze Kerstvakantie (3:40)
  8. Caesar - Hang Myself from the Tree (4:27)
  9. Robbie Muntz - Hij Was Maar een Neger (3:28)
  10. Solex - Santa Monica (Kissing a Man with a Beard) (2:42)
  11. Peter te Bos - Christmas Lullabye (4:52)
  12. Berend Dubbe Jr. - Sola Festa Nativitatis Christi (10:08)
  13. Bij het Haardvuur (9:31)
Dit is toch wel zo'n beetje de ultieme kerst CD. En toch maar drie-en-een-halve (kerst)ster? Tja... het blijft een kerst CD. Houd ook de kaarsen uit de buurt van oma!

avatar van EmDee
Sneij van SKIK heeft imho helemaal niets met kerst te maken.
En Ezel van Guus Meeuwis is dat dat nummer dat Harrie Jekkers heeft geschreven?

Uit de bio op skik.nl:
Op de VPRO-cd 'Zo dit is Kerstmis' verschijnt het speciaal voor deze compilatie geschreven kerstnummer 'De Sneij'.

Ze zullen het zelf wel het beste weten, denk ik.

avatar van EmDee
Mee eens Custardo.

Maar waar de andere nummers echt kerstnummers zijn, gaat het SKIK nummer alleen over het feit of het wel of niet sneeuwt aan t eind van t jaar.

avatar van Marty McFly
Mooie cd... ik grijp er ieder jaar zo halverwege december weer naar. Er staan wel een paar missers op (Solex... ) maar genoeg moois om mij in een ultieme eindejaarsstemming te brengen.

Oh en als "De Sneij" geen kerstnummer is, dan is het geweldige "Klein Hoekje" van Wim de Bie dat toch zeker niet?

avatar van levenvergeten
Wat vooral opvalt is dat zélfs Guus Meeuwis met een redelijk(zeker weten zijn beste) nummer komt, met vooral een grappige tekst.
Verder vind ik de nummers van Caesar en Wim de Bie écht fantastisch en ook Robbie Muntz levert een goed(sarcastisch) nummer af.

avatar van xangadix
Paul!

avatar van HiLL
Robbie Muntz - Hij Was Maar een Neger

avatar van gemaster
Leuk nummer is dat. Origineel is van de Zangeres Zonder Naam geloof ik.

avatar van uriah
beste kerstcd ooit. VPRO bedankt!

avatar van Onweerwolf
Prachtige verzamelaar dit.

avatar van levenvergeten
Ben de laatste tijd vaak naar die heerlijk speelse, rommelige versie van Last Christmas van Benjamin B. aan het luisteren, inmiddels toch wel uitgegroeid tot één van mijn favorieten.
Wat me ook opviel was een keiharde punchline van Extince;
"Waarom eet je uit de muur, thuis heb ik een grote pan soep op het vuur"

Volgens mij is dat dan toch de 'ware kerstgedachte'.

avatar van Oldfart
Zie ons lopen in de sneij
Dikke jassen, 2 paar sokken
In mien dreumen één groot kerstcliché
Dennengeur en maoneschien,
Sterrenklaor, 1000 keersen
If you want it zingen John & Yoko

Nou ik wul wel
Mar der is ien muuilijkheid
't Is zelden dat 't hier met Kerstmis sneijt
Zelden is't hier net zo wit as op zo'n kerstkaort
Mar waorum ok dat nog wensen
Want ik heb joe en jij hebben mij

...zat even wat Lohues dingen te lezen en zag die reactie van Emdee van jaren terug dat 'Sneij' geen kestnummer zou zijn, wellicht een cursus drenths?

avatar van Onweerwolf
Hij mag weer gedraaid worden!

avatar van Hendrix4live
Wat ben ik blij dat ik hem vandaag eindelijk na lange tijd weer heb gevonden! Thank god! Anders had ik weer moeten luisteren naar de vreselijke compilatie cd met Willeke Alberti , Bing Crosby , Andre Rieu . Het enige leuke nummer van dat plaatje is dan nog Slade - Merry Christmas Everybody

avatar van Oldfart
Deze maar eens opgezet, naar aanleiding van de vraag van de dag

avatar van Rhythm & Poetry
Echt een fijne cd, vooral deze tijd van het jaar.

avatar van EttaJamesBrown
Hij mag weer! Grotendeels prima liedjes met een originele invalshoek.