Torre Florim & Roos Rebergen - De Speeldoos (2009)

Label: Excelsior

1. Iemand Dood (3:13)
  2. Mag Ik Jou Even Lenen (3:41)
  3. Stap voor Stap (3:17)
  4. Ik en Mijn Vriendin (2:53)
  5. Oudjaar (3:10)
  6. Jezus Is de Zoon van God (4:01)
avatar van midnight boom
het ptoject van torre florim (de staat) en roos rebergen (roosbeef)

je kan hem hier luisteren:http://www.despeeldoos.com

avatar van Bertus
Om iets uitgebreider te zijn over 'het project': de teksten voor deze EP zijn geschreven door verstandelijk gehandicapten, Florim en Rebergen hebben er de muziek bij gecomponeerd en zingen. Deze EP gaat trouwens (ook) gelimiteerd verschijnen als echt werkende speeldoos; ziet er schitterend uit!

avatar van TvO
TvO
Ik had van deze plaat gehoord maar nog niet geluisterd. Gisteren echter wel de live uitvoering mogen aanschouwen... Geweldig!
Erg leuk project ook.

avatar van Bertus
En zo maakt Roos Rebergen mij op de rand van het jaar weereens erg vrolijk, nu samen met Torre Florim van de Staat die ik minder goed kende. Zoals gezegd zijn de teksten voor dit EP'tje gebaseerd op gedichten geschreven door 'verstandelijk beperkte cliënten van zorgorganisatie Dichterbij'. Nu heb ik geen idee wat voor beperkingen die lui precies hebben, maar poëtische zielen hebben de schrijvers van deze gedichten zeker. Neem nu 'Mag ik jou even lenen', geschreven door Ayse Dogruyol:

Mag ik jou even lenen
Ik wil je iets vertellen
Ben best bereid om je terug te geven

Na deze drie zinnen ben ik vastgepakt en meer dan benieuwd wat ze me vertellen wil. Of luister naar Berry Dappers' ultrakorte 'Jezus is de zoon van God':

Jezus is de zoon van God
Maar ik ben de zoon van mamma

In de naam van de vader, de zoon en de heilige mamma

Geen flauw idee of het ook zo bedoeld is, maar gebracht met het lichte zuidelijke accent van Torre Florim en de wat lijzige stem van Roos Rebergen is het voor mij de perfecte parodie op de Brabantse katholieke moederverering.

Muzikaal gezien zit deze EP nog leuk in elkaar ook. De stemmen van Roos en Torre passen prima bij elkaar en van ieder nummer hebben ze iets anders gemaakt. Het geweldige 'Iemand dood' klinkt als een Waitsiaanse polka, 'Mag ik jou even lenen' doet me aan het meer doorstampende werk van Raymond van het Groenewoud denken terwijl 'Oudjaar' een prachtig fluisterliedje is. Dit is, kortom, een heel fijn EP'tje en absoluut veel meer dan een liefdadigheidsproject van twee jonge Nederlandse sterren.

Eric Corton vindt 't trouwens ook leuk: nrc.tv - rocks - Torre & Roos

avatar van TvO
TvO
De live uitvoering staat nu ook op 3voor12 tv!

avatar van Kos
Kos
Het is wel grappig dat de teksten van de verstandelijk beperkte kinderen ongeveer hetzelfde zijn als die van Roos zelf.

Kos schreef:

Ik vroeg me al af welke minkukel er mee zou komen. Hoe flauw.

tuktak
het feit dat het een makkelijke opmerking is betekent dat er toch wel een kern van waarheid in zit. het is ongetwijfeld ontzettend maatschappelijk verantwoord om hier een hoog cijfer op te geven, maar desondanks vind ik er geen bal aan.

avatar van Bertus
Ik vind het prima als je hier geen bal aan vindt en ik kan er mee leven als mensen niets zien in de teksten van Roos, maar de vergelijking van Kos vind ik te goedkoop voor woorden.

avatar van Kos
Kos
Tja, het was eigenlijk best serieus bedoeld.

Dat Roos & sommige (artistieke) gehandicapten dezelfde teksten schrijven komt omdat ze allebei heel oppervlakkig denken.

"Jezus is de zoon van God
"

D-ark
Geef mij roosbeef maar. Dit interesseert me ook niet bepaald

avatar van Chronos85
Elmilo schreef:

"Jezus is de zoon van God
"

Makkelijk, slechte grap is al eens gemaakt. Inhoudelijke opmerking graag...

avatar van Bardt1980
Ik vind het ook geen grap en kan me best vinden in de opmerking van Kos. Verstandelijk beperkten en kinderen kunnen zich nog ergens over verwonderen en benaderen dagelijkse problematiek vanuit een geheel andere invalshoek dan de reguliere tekstschrijvers dat doen.

Picasso zei ooit eens:

Every child is an artist.
The problem is how to remain an artist once he grows up.

Ik denk dat Roos dit heel goed begrepen heeft. De overeenkomst tussen haar teksten en die van kinderen en verstandelijk beperkten is dat het een soort van naïviteit met zich meedraagt.

Wat het album zelf betreft na een eerste luisterbeurt:
Ik vind het tekstueel allemaal heel erg puur en met vlagen zelfs ontroerend overkomen, de muziek sluit naadloos aan bij de teksten. Vooral 'Iemand Dood' en 'Oudjaar' vielen mij meteen op.

Los van het concept en de geweldige verpakking, vooralsnog 3,5 *

avatar van okaysjon
ik was al helemaal weg van Roosbeef.
Mede door die heerlijke "simpele" teksten die lekker alternatief uit Roos haar strotje komen.
Maar ook deze samenwerking tussen Roos en Torre en de geestelijk beperkte kids is heel fijn gelukt hoor.
Ik geef het album 4,5 ster omdat ik er van geniet, en niet omdat ik het maatschappelijk verantwoord vind dit project te steunen

al kan dat geen kwaad natuurlijk

GuitarMan
Deze initiatieven, ideeën en samenwerking moet je koesteren. Zoveel positiviteit en goede bedoelingen. Muziek leent zich hier juist heel goed voor. Hierover negatief kunnen zijn wijst op een verstandelijke beperking.

avatar van Doc
Doc
GuitarMan schreef:
Hierover negatief kunnen zijn wijst op een verstandelijke beperking.

Tjongejonge..... zelden zo'n misplaatste opmerking gelezen op mume.

Verder vind ik dit EPtje best aardig klinken, ondanks het feit dat ik allesbehalve een liefhebber van Roos(beef) ben. (in tegendeel)
Hier doet ze het niet slecht vind ik.

avatar van platedraaier
Erg leuk werkje dit. Ook het speeldoosje als verpakking vind ik leuk om te hebben. Het hadden van mij best meer nummers mogen zijn. De combinatie van deze twee werkt wat mij betreft prima. De muziek heeft wat "Tom Waits" trekjes, de teksten zijn poëtisch gevoelig en naief. Dat past zeker bij Roos. ik was in het begin niet overtuigd over Roos en haar prententies, maar inmiddels ben ik om.

avatar van stickyfish
In eerste instantie vooral gekocht om de verpakking. Die is echt erg mooi. Aangezien Roos en Torre tot mijn minst favoriete Excelsior artiesten behoren had ik niet zo'n hele hoge verwachtingen. De combinatie werkt echter best goed.

avatar van djarend
even een misverstand uit de weg ruimen, het gaat niet om verstandelijk beperkte kinderen maar mensen, het zijn dus niet persé kinderen die de teksten hebben geschreven, toch een essentieel verschil. en je vind het tof of niet, maar dat is met alle muziek, ik vind hem erg leuk maar denk niet dat iemand dit verder veel zal draaien, maar je kunt het, net als die vreselijk kerstcd van Dylan ook kopen voor het goede doel en dan zou ik die mooie speeldoos kiezen....

avatar van Bardt1980
djarend schreef:

Zijn verstandelijk beperkte kinderen geen mensen dan?
Snap het wel, je bedoelt natuurlijk volwassenen met een verstandelijke beperking.

Het kan me geen reet schelen dat dit een 'uniek muzikaal project is gebaseerd op gedichten van verstandelijk beperkte mensen' , het kan me geen reet schelen dat mijn partner Roosbeef niet kan aanhoren en vraagt of het alstublieft uit mag, het kan me geen reet schelen wie hier de grootste lolbroek is met inkoppertjes, het kan me geen reet schelen dat het voor een goed doel is en het kan me ook geen reet schelen wat anderen er van vinden

Ik snap juist bij dit soort muziek heel goed dat dit enorme tegenstanders vergaart, daarvoor is het ook gewoon te 'uitgesproken'.
Misschien daarom wel dat ik er blijkbaar nogal onbevangen tegenover kan staan (het is namelijk muziek die ook mij enorm zou kunnen tegenstaan vanwege het hoge zeikerigheidsgehalte). Het is opmerkelijk dat 'naïef meiske' Rebergen een soort kinderlijkheid bij mij naar boven weet te brengen, en ja daar heeft niet iedereen behoefte aan; geloof ik graag. Niet dat ik me er infantiel door ga gedragen maar het is zo heerlijk simpelweg genieten en echt, dat gebeurt op geheel andere wijze dan andere albums waar ik dol op ben.
Een glimlach is mijn deel, elke draaibeurt weer, en dat is mooi. Heel mooi, en fijn toch dat muziek zulke uiteenlopende reacties teweeg kan brengen: dan doet het tenminste iets.
platedraaier schreef:
De muziek heeft wat "Tom Waits" trekjes

Dacht ik ook al aan.

Dus nogmaals: het kan me geen reet schelen. Als ik het maar leuk vind

avatar van revadebe
Lekkere muziek met opmerkelijke teksten. Ik vind die teksten ook wel passen bij het karakter van de muziek.
Dat het geschreven is door verstandelijk gehandicapten vind dan ook nog eens een mooi initiatief.

avatar van DjFrankie
Gisteren gekregen tijdens de dag van de verpleging, ik werk bij organisatie Dichterbij. En net als de schilderkunst zijn de uitingen van onze mensen met mogelijkheden, vaak direct en uit het hart gegrepen zonder dat ze erover na hoeven denken.
Dat maakt deze mensen ook zo boeiend.
Cd op zich kan me niet zo pakken, maar het hele idee vind ik geweldig.

avatar van Slowgaze

kist begraven
zand opleggen
dat is alles

Niks aan de hand
Mijn opa is ook verbrand
Het hoort een beetje bij de familieband

Het is al vaker gebeurd
iemand dood
iemand dood"

avatar van Joren999
Jaa, erg goed nummer, erg strak!

avatar van Masimo
Geef je geld niet uit aan onweer
Maar geef het aan de armen
Geef het aan de armen

.. Of aan mij

De teksten vind ik allemaal erg leuk, en een aantal songs zijn ook wel echt leuk, maar ik kan toch niet heel goed tegen de stem(gebruik) van Roos Rebergen.. De liedjes met Torre Florim (als zang) zijn qua songs toch wel de leukere nummers, met 'Iemand dood' als uitschieter.