MusicMeter logo menu
MusicMeter logo
poster

Hef - Hefvermogen (2009)

mijn stem
3,35 (132)
132 stemmen

Nederland
Hip-Hop
Label: Streetknowledge

  1. Feunen (1:56)
  2. Eh Eh Eh (3:12)
  3. Vergeef Me (3:07)

    met Crooks

  4. Bundy (2:52)
  5. Op een Missie (4:31)

    met Badboy Taya en Feis

  6. Johnny (4:17)

    met Jayh

  7. Uulgh! (2:59)
  8. Overal (3:05)
  9. Uitpakken (2:16)

    met Ado'nis

  10. Gedroomd (3:39)

    met Big2 en Dio

  11. Get Money (2:29)
  12. Voor een Nigga (3:27)
  13. Vies (3:21)
  14. Gone *

    met Major

  15. Get It In *

    met Önder

  16. Hefvermogen *
toon 3 bonustracks
totale tijdsduur: 41:11
zoeken in:
avatar van Rhythm & Poetry
3,0
Ik heb dit nummer op 1 gezet, een tijdelijke actie. Dit gaat verder dan muziek. Elk nummer kent gewoon een heldenquote.

avatar van Stapler
3,0
thomzi50 schreef:
(Al weet ik niet of Hef de ironie zelf helemaal doorheeft.)

Lijkt mij boeiend om een antwoord op te krijgen. Vraag het anders als je ooit een interview met hem voor mekaar krijgt ?

avatar
boomkat
Harco schreef:
Plus hij pompt Sean P. P!

Sowieso, met een line als "ik parkeer hem dubbel of ik gooi hem op de stoep swa" ben je al een baas.

Welk nummer is dat? Die sp track.

avatar van Rhythm & Poetry
3,0
Eh Eh Eh

avatar van MurryMusic
4,0
Rhythm & Poetry schreef:
(quote)


Vanwaar die opHEFeigenlijk?


word

avatar
X-man
Omdat ik niet tegen meten met twee maten kan. Mensen die muziek van andere artiesten als zielig bestempelen, claimen dat deze muziek beter is, terwijl het gewoon precies hetzelfde is. Of je vind het allebei verHEFfend, of je vind het allebei niks.

Argumenten als "hij heeft een ander stemgeluid" zijn zo cliché als het maar kan en zeggen niks. Iedereen op deze aarde heeft een uniek stemgeluid, dan kan je nog wel vergelijken.

"Eentje houdt van mooiboys maar ze wou fucken met een vieze."

"Ben in de streets, hoor dat niggas m'n shit pompen."

"Helemaal naar boerenjongens voor die white jonko. High als een mothafucker. 5-0!"



Dit is maar een kleine greep uit de simplisitische rijmpot van Hef die totaal niet unieker is dan (nogmaals de vergelijkbare voorbeelden) Kempi en THC.

avatar van Rhythm & Poetry
3,0
Ik voel me eigenlijk niet zo aangesproken, heb Kempi's enige album op 2* staan, dat is dus niet veel lager.

Hef heeft het gewoon, hij heeft zeker veel slechte zinnen, maar ik lach me echt kapot om die foute lines van hem.

avatar
Harco
Ik ben het er wel mee eens dat Hef op momenten qua teksten niets beter is dan bv. Kempi, maar lines als die hier al eerder werden gedropt, hoor je niet uit de mond van iemand als Kempi. Bovendien heeft deze man gewoon swagger, en is Kempi een ontzettende dwaas.

avatar
X-man
Harco schreef:
Ik ben het er wel mee eens dat Hef op momenten qua teksten niets beter is dan bv. Kempi, maar lines als die hier al eerder werden gedropt, hoor je niet uit de mond van iemand als Kempi. Bovendien heeft deze man gewoon swagger, en is Kempi een ontzettende dwaas.


Wat is swagger? En wat is dwaas?

avatar
Harco
Jammer trouwens van die Big2 en Dio features: twee van de grootste dwazen uit de Nederlandse hiphopscène.

avatar
The Opinionated
Geen tracks van het niveau 'Sneeuw' of 'Luie Mannen' maar de meeste tracks zijn toch de moeite qua vermaak. Hefs luie flow en teksten met humoristische insteek (R&P gaf al een aantal voorbeelden) maken het top. Toch gaat hij naar mijn mening behoorlijk de mist in bij de tracks 'Johnny' (een poging tot storytelling, héél cliché allemaal) en 'Gedroomd' is eveneens een misser. Maar iemand als Hef vergeef je dat natuurlijk wel. Ik geef dit voorlopig 3 sterren.

Ik zie trouwens dat X-Man het wederom allemaal te serieus neemt.

avatar van Chuck Taylor
X-man schreef:
"Helemaal naar boerenjongens voor die white jonko. High als een mothafucker. 5-0!"[/i]

Als je gaat quoten, quote dan wel goed.. Het is white choco van de Boerejongens.

Daarnaast wordt er gezegd dat hij veel dope one-liners heeft. Niet dat AL zijn lines dope zijn, dus logisch dat je er een aantal standaard lines uit kan vissen..

avatar van Chuck Taylor
Harco schreef:
Jammer trouwens van die Big2 en Dio features: twee van de grootste dwazen uit de Nederlandse hiphopscène.


Ja, mooi gezegd.

avatar
X-man
Chuck Taylor schreef:
(quote)

Als je gaat quoten, quote dan wel goed.. Het is white choco van de Boerejongens.

Daarnaast wordt er gezegd dat hij veel dope one-liners heeft. Niet dat AL zijn lines dope zijn, dus logisch dat je er een aantal standaard lines uit kan vissen..


Ook goed, dat betekent dat het allemaal niet even goed verstaanbaar is. Kan nu wel een rapper opnoemen die in dit topic beschuldigd is van 'onverstaanbare' teksten, maar die moeite neem ik niet eens.

Ik ga er verder maar niet meer op in Ieder zijn eigen mening. Die van mij is dat meten met twee maten voor hypocrieten is.

En Oppinionated, ik neem niks serieus, ik vertel alleen wat ik lees en zie. Dat mensen zich aangesproken voelen, daar kan ik niks aan doen.

avatar
The Opinionated
Je maakt er weer een drama van. Wie het niet met jou eens is, is volgens jou hypocriet. Was jij niet diegene die mij ervan beschuldigde anderen geen eigen mening te gunnen?

Om even in te gaan op de inhoud: de consequentie waarmee jij albums beoordeeld, leidt nergens toe. Een K3-album ga je niet op dezelfde manier beoordelen als de muziek van Frank Sinatra, omdat de doelgroep en de intentie verschillend is. Net zoals je bij het bekijken van een komische film meer moet focussen op het beoordelen van de grappen en minder op het film-technische aspect.

Jij mist flexibiliteit, humor en het vermogen om te relativeren. Dat is geen verwijt, maar als je kritisch bent tegenover anderen, wees dan ook kritisch tegenover jezelf. Het heeft geen enkele zin om in discussie te gaan als je niet open staat om je eigen mening te herzien. Ik pas regelmatig mijn mening aan bij het lezen van sterke argumenten van anderen, dat is wat mij betreft ook het nut van deze site.

Tot zover mijn betoog, Edelachtbare

avatar van thomzi50
3,0
X-man schreef:
Ieder zijn eigen mening. Die van mij is dat meten met twee maten voor hypocrieten is.

Dit is toch geen mening, maar een feit?

avatar van Pooiertje
3,0
The Opinionated schreef:
Je maakt er weer een drama van. Wie het niet met jou eens is, is volgens jou hypocriet. Was jij niet diegene die mij ervan beschuldigde anderen geen eigen mening te gunnen?

Om even in te gaan op de inhoud: de consequentie waarmee jij albums beoordeeld, leidt nergens toe. Een K3-album ga je niet op dezelfde manier beoordelen als de muziek van Frank Sinatra, omdat de doelgroep en de intentie verschillend is. Net zoals je bij het bekijken van een komische film meer moet focussen op het beoordelen van de grappen en minder op het film-technische aspect.

Jij mist flexibiliteit, humor en het vermogen om te relativeren. Dat is geen verwijt, maar als je kritisch bent tegenover anderen, wees dan ook kritisch tegenover jezelf. Het heeft geen enkele zin om in discussie te gaan als je niet open staat om je eigen mening te herzien. Ik pas regelmatig mijn mening aan bij het lezen van sterke argumenten van anderen, dat is wat mij betreft ook het nut van deze site.

Tot zover mijn betoog, Edelachtbare



avatar van Gniuz
2,5
Ik vind het onzin dat X-Man zegt dat mensen met 2 maten meten als ze kempi een laag cijfer geven en hef een hoog cijfer. Waarom 2 maten? Ze zijn toch niet hetzelfde omdat ze over dezelfde onderwerpen rappen? Ze brengen allebei straatrap maar Hef doet dit met een humoristische insteek (best wat leuke wordplay ook) en een totaal andere flow die ik alleen maar kan waarderen. Zijn laid back stijl klinkt gewoon erg lekker en Hef rapt ook wel over straatshit maar veel minder met een geforceerd karakter zoals Kempi. Dit merk je ook aan bijvoorbeeld interviews, Hef doet veel minder z'n best om stoer gevonden te worden, hij brengt gewoon zijn eigen dingen en het zal hem geen fuck kunnen schelen verder. Om een voorbeeld te noemen: The Game en 50 cent rappen ook allebei over de straat, dealen en al die shit maar toch kan ik Game veel meer waarderen. Simpelweg omdat hij betere lines heeft, een beter stemgeluid en om het woord maar weer te gebruiken: niet geforceerd. Ik vind Hef ook een soort Nederlandse Prodigy, straatrap, lichtjes overdreven verhalen maar met genoeg scherpte en "swagger" om het heel vet te maken. Hef is gewoon een heel degelijke rapper, dit plaatje heeft zeker z'n sterke kanten (ook minder sterke kanten). Ik hoop dat het album toch een stuk beter wordt maar Kempi zit met z'n lil wayne kopiën ver van Hef's niveau. Smaken verschillen, dat is waar, maar ik vind niet dat je Hef en Kempi in 1 hokje kan plaatsen simpelweg omdat ze allebei over het straatleven rappen en dit enigszins aandikken (al doet kempi dat aandikken meer en ook heel erg overdreven).

avatar
Fidelodelientje
Ik zou niet weten wat je fout doet,
maar je mannen pompen mijn shit in jouw hood.

En daarom is Hef tien keer harder dan Kempi. Alleen een beetje jammer van gedroomd met Big2 en Dio

PS. Jonko en whisky of een happy-meal, kip-nuggets en een fristi?

avatar van Rhythm & Poetry
3,0
GET MONEY! Ik ga deze verhogen naar 3*.

Is er dan ook sprake van stemverheffing?

avatar
The Opinionated
Het verhogen van je stem zal wellicht heftige reacties losmaken.

In een interview zei Hef onlangs dat het de bedoeling is dat zijn volgende album 'Papierwerk' meer richting categorie TMF-muziek ging. Meer nummers als Gedroomd dus. Hij zou ook een feature doen op het album van Yes-R. Ik kan dan alleen een traantje wegpinken.

avatar van herman
Beetje slowchat weggehaald en wat berichten over het volgende album verplaatst naar Hef

avatar van Capo Regime
3,5
Ik snap in feite wel wat X-man zegt hoor. Alleen het is gewoon zo dat muziek en muzikant onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. De teksten op Hefvermogen zijn teksttechnisch rampzalig. En heeft kempi miss wel superieure teksten. Alleen toch weet Hef het toch op zo'n manier te zeggen dat mensen het anders horen. Dit laatste bedoel ik niet alleen letterlijk .

avatar van Chuck Taylor
Hef op Mijn Hossel: We zijn vermogen aan het bouwen maar die shit is gelekt.

Begrijp het nu pas.

avatar van Jurrien
3,0
Uitpakken heeft wel echt een naar refrein, damn.

avatar van thomzi50
3,0
Bron

Het is de laatste anderhalf jaar hard gegaan met de broers Ado’nis, Crooks en Hef. Stukje bij beetje breidt hun Streetknowledge-beweging zich verder uit, waardoor ongeveer een jaar na de groepsmixtape de tijd is aangebroken voor de volgende officiële stap: solo-avonturen. En natuurlijk is het de meest bekende en getalenteerde Hef die als eerst in het diepe wordt gegooid. Hefvermogen is de naam van de ‘pre-album EP’, die na een uitverkochte releaseparty afgelopen zondag nu via Patta en Woei te verkrijgen is.

Al bieden Hefs teksten goed vermaak met enkele leuke punchlines (“Ik zou niet weten wat je fout doet//Maar jouw mannen pompen mijn shit in jouw hood”) en heeft hij een bij vlagen aparte woordkeuze: de inhoud is op Hefvermogen niet hetgeen dat er echt toe doet. Want de man uit Hoogvliet onderscheidt zich van het gros der rappers door zijn unieke stijl. Op een lome manier rijgt hij zijn regels over weinig verrassende onderwerpen als geld, joints en vrouwen extreem soepel aan elkaar. Het is vooral de in elk woord doorklinkende controle die Hefs raps zo apart maakt: hij klinkt eigenlijk constant verveeld, maar het is een verveling waarin geen desinteresse maar juist een bepaalde controle doorklinkt. Vrijwel al Hefs regels klinken alsof hij zijn zaakjes allemaal op orde heeft, alsof hij precies weet waar hij mee bezig is. Die smakelijke combinatie van zelfvertrouwen en rust is wat Bundy een unieke verschijning maakt, en dat is de voornaamste reden om deze EP te checken.

Want bij vlagen is het wat betreft raps weer genieten geblazen. Vooral het begin en het eind van de cd zijn overtuigend: zo is opener Feunen een heerlijke start en toont het twee na laatste nummer, Get Money (geproduceerd door de pas 19-jarige Sound Seduction), een Hef in optima forma. Ook het welbekende Op een Missie is een track met een verrassend lange houdbaarheidsdatum, ondanks het nogal matige gastcouplet van THC Recordz’ kersverse Badboy Taya.

Gastrappers is sowieso een onderdeel waarbij het aanzienlijk beter had gekund op de EP: in geen enkel opzicht voegen ze iets toe, en bij tijd en wijle brengen ze het niveau ernstig omlaag. Het gevoelige duet met Jayh (Johnny) valt bijvoorbeeld compleet uit de toon, en ook de samenwerking met Dio en Big2 (Gedroomd) zou door zijn frivoliteit en opgewekte drumpatronen beter op zijn plek zijn op een mixtape van Dio zelf dan op Hefvermogen.

Verder blijft Hef gelukkig baas in eigen huis en domineert zijn karakteristieke eigen stijl. Jammer blijft alleen wel dat de heerlijke vibe net iets te vaak doorbroken wordt door misplaatste gastartiesten, en dat het geheel geen echte klassiekers bevat zoals Hef eerder wel heeft gemaakt. Dit komt ook omdat Hef de neiging heeft bepaalde begrippen als zijn slippers, het succes van Puur en natuurlijk het ‘feunen’ om de haverklap te herhalen, waardoor sommige lines wel erg repetitief aanvoelen. Maar over het algemeen doet Hef wat hij moet doen en ook wat betreft de beats, waarbij bassen hoogtij vieren, zit het wel snor. Er zijn rappers die na een paar jaar succes geoogst te hebben met zelfpocherij de overstap maken naar serieuze thematiek. Het is te hopen dat Hef dit niet zal doen, want Hefvermogen laat eens te meer zien dat het er niet zozeer om gaat wat je vertelt, maar hoe je het vertelt.

avatar
The Opinionated
thomzi50: ben het grotendeels eens met je recensie, alleen vind ik dat Feis toch wel een geslaagde verse neerzet. Verder dragen de gastbijdrages inderdaad weinig tot niets bij.

avatar
Harco
Ik vind Ado'nis wel vrij briljant op Uitpakken.

avatar
X-man
Goed stuk Thomas, alleen ben het niet eens met je conclusie

Voor mij is het altijd een pluspunt als het wél ergens over gaat. Maar dat is dan ook puur persoonlijk.

avatar van Rhythm & Poetry
3,0
Harco schreef:
Ik vind Ado'nis wel vrij briljant op Uitpakken.


Sowieso is die beat ook briljant, maar kan niet tippen aan Ado'nis. Is dat trouwens Kempi op het refrein?

avatar

Gast
geplaatst: vandaag om 06:27 uur

avatar

geplaatst: vandaag om 06:27 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.