The New London Chorale - The Young Messiah (1979)

Label: RCA

1. Comfort Ye (2:49)
  2. Every Valley (3:25)
  3. Who Shall Abide (2:58)
  4. O Thou That Tellest (3:51)
  5. Unto Us a Child Is Born (3:17)
  6. He Shall Feed His Flock (3:00)
  7. He Was Despised (3:50)
  8. How Beautiful Are the Feet (2:36)
  9. Hallelujah (2:37)
  10. I Know That My Redeemer Liveth (2:53)
  11. Finale (Hallelujah) (1:22)
Gebaseerd op het werk van Handel (The Messiah). En dan moet je het niet willen vergelijken natuurlijk. Dit is gewoon een popversie van een klassiek meesterwerk. Maar ik betrap me er toch op dat je het al snel mee staat te zingen (terwijl ik met de teksten helemaal niks heb).

avatar van Saldek
Project van een zekere Tom Parker die met deze vaste groep vocalisten (met o.m. wijlen Vicky Brown) ook van grootheden als Mozart en Beethoven de muziek naar een gangbare popsound heeft gebracht. Ikzelf vind het best leuk klinken. Originelen vind ik daarentegen toch net even iets intenser. Deze projecten zijn overigens van grote invloed geweest voor albums van Vicky Brown solo. Veel nummers op dezen zijn ook van klassieke herkomst die ze op zeer subtiele manier heeft weten te bezingen. Spijtig dat ze er maar twee heeft kunnen maken. Eind '80/ begin '90 kwam ze te overlijden aan kanker. Maar als ik het goed heb is Tom en co. nog wel verder gegaan met dit soort projecten, maar daar heb ik me nog niet echt in verdiept. 3,5 *

avatar van Hans Brouwer
aERodynamIC schreef:
Terwijl ik met de teksten helemaal niks heb.
De teksten zeggen mij dus alles! Over de kwaliteit van "The Young Messiah (1979)" kan je van mening verschillen. Ik zelf ben in het gelukkige bezit van de cd "Messiah" uitgevoerd door The English Concert & Choir o.l.v. Trevor Pinnock. Die uitvoering van Händel's Messiah hoor ik dus 10 keer liever dan deze uitvoering door The New London Chorale.

Natuurlijk is de klassieke versie fenomenaal (ik heb hem vaak zelf uitgevoerd in een groots orkest en ook in deze popversie heb ik zelf meegespeeld), maar ik ben nu eenmaal niet religieus en dan druk ik me zacht uit.

avatar van matthew73
Het bewerken van klassieke muziek mag dan een soort misdaad zijn in de ogen van de liefhebbers van "echte klassieke muziek" maar Tom Parker heeft o.a. met zijn The Young Messiah meer bereikt dan heel wat stoffige types. Als ik naar mezelf kijk dan zie ik een heel verschil in mijn muziekkeuze t.a.v. een aantal jaar geleden. Ik zwierf toen ergens tussen allerlei soorten muziek. Door naar aanleiding van The Young-versie van The Messiah te zoeken en te luisteren naar de originele vorm, evenals de vele andere muziek die Tom Parker bewerkte, ben ik me gaan interesseren voor klassieke muziek. Met andere woorden zeg ik dat de projecten van Tom Parker de mensen dichter bij klassiek brengen, dat is geen misdaad.

Matthew

Echt de mooiste versie van de London Chorale !!!
met de helaas veel te vroeg overleden Vicky Brown...

Gehoord op school en mijn ouders hadden 'm ook, en tegenwoordig kom je de LP ik weet niet hoe vaak tegen op rommelmarkten. Kortom echt een plaat waar je niet omheen kunt. Uit nieuwsgierigheid heb ik 'm daarom maar zelf maar een keer gekocht op de rommelmarkt, om 'm eens goed te luisteren.

avatar van Simon Smith
Guilty pleasure . Was vaste prik met kerst, vroeger thuis.
Vicki Brown kon trouwens goed galmen zeg!
Favoriete track: Every valley