Fun Lovin' Criminals - Classic Fantastic (2010)

Label: Kilohertz

1. Mars (3:01)
  2. Classic Fantastic (4:31)
  3. The Originals (2:39)
  4. She Sings at the Sun (3:35)
  5. Keep on Yellin' (3:12)

met Roots Manuva

6. Jimi Choo (2:14)
  7. El Malo (4:10)
  8. Conversations with Our Attorney (1:25)

met Paul Kaye

9. We, the Three (2:57)
  10. How Low? (2:38)
  11. Mister Sun (4:03)
  12. Rewind (4:00)
  13. Get Your Coat (3:53)
avatar van lennon
Ben zeer benieuwd naar dit album.

Hoorde vanochtend de nieuwe single bij Giel, en die klinkt ouderwets lekker...

Ze schijnen in 'The Originals' het gitaar loopje van Prince zijn "Anotherloverholenyohead" te gebruiken... heb t nog niet gehoord, maar kan zeker interessant zijn...

Laat maar komen dit album, ben er klaar voor

beaster1256
vanavond in de laatste show !!!!!!!!!

lennon schreef:

Ik herkende wel wat bekends maar of het nu dat nummer was?????

Ik heb het met deze band bij de eerste twee albums gelaten; die vond ik toen geweldig en ik vond hun dampende optreden in Nighttown net na hun debuut dan ook erg goed.
Ik besloot om dit nieuwe album weer eens de kans te geven en kijken of ik misschien toch wat gemist zou hebben al die tijd of dat ik het voornamelijk bij dat lekkere debuut zou moeten laten met zo af en toe die tweede er achter aan.
Al snel werd me duidelijk dat dit album zeker geen 'classic' is en dat 'fantastic' me iets te ver gaat.
Het is best aardig allemaal, wat meer funky tracks misschien, dus wel degelijk iets anders dan wat ik van ze kende en daarnaast weer heel veel vertrouwde klanken. Maar het doet me gewoon niet zo veel meer als toen. Met Scooby Snacks kun je me nog steeds heel erg enthousiast maken maar daarmee is dat ook gelijk 'terug in de tijd', wat herinneringen oproept. Classic Fantastic zal die kans niet gaan krijgen: ik heb het gehoord, er krulde af en toe een kleine glimlach, het voetje wiebelde fijn mee en dat was het dan. Leuk om dit jaar af en toe nog eens voorbij te horen komen maar ik richt niet al mijn aandacht er meer op.
Leuk plaatje en verder niks.

avatar van lennon
Ben m nu aan t luisteren, en het 1e wat me opvalt is dat ze erg geinspireerd zijn door Hans Teeuwen in het 1e nummer...

Marrrrrrsss

Lekkere bas in dat nummer trouwens..

Kom terug met mijn bevindingen, maar de start valt zeker niet tegen!

aERodynamIC schreef:

Ik herkende wel wat bekends maar of het nu dat nummer was?????

Ik heb m nu ook gehoord, gitaarloopje vertoond wat overeenkomsten, maar of dat bewust van Prince zijn nummer is overgenomen betwijfel ik ook...

Na 1 luisterbeurt kan ik al dezelfde conclusie trekken als aERodynamIC: Het is allemaal wel leuk en aardig, maar we hebben dit ook allemaal al een paar keer gehoord op hun vorige albums... waarvan hun debuut, en Mimosa dan wel de leukste zijn, en die zet ik dan veel liever op!
Mars, classic fantastic, the originals en conversations zijn erg leuk, maar het album klinkt te.... gewoon... of misschien wel het grootste probleem... te Fun lovin' criminals... Jammer..

Ik ga dit album dus ook zeker niet origineel kopen, want zou dit echt niet vaak draaien.

Ik draag FLC een warm hart toe, maar ben bang dat dat meer gebasseerd is op het verleden...

Father McKenzie
Die gasten in De laatste Show beziggezien met het titelnummer dat echt swingde als de pest.
Als héél dit album van dit niveau is, ben ik verkocht!
Ik vond ook hun muziek in het verleden eigenlijk al een ideale soort cross-over tussen rap, funk, jazz en soul. De vibes maar ook de soul dus!

avatar van Florsi Florsa
Lekker titelnummer.

avatar van Dexter
De eerste luisterbeurten zijn mij erg goed bevallen. Sterke openers met een wat hoger rock gehalte, waarna over wordt gegaan op de hip-hop tour, en de sleazy rap is weer als vanouds. Net als lennon vind ik dit 'te' FLC, maar het kan mij niet te 'te' zijn.
Mister Sun is ook een heerlijk nummer, vooral het refreintje, bijna beter dan het origineel

Fijn album. Zet deze op en de lente komt alweer wat dichterbij

avatar van CD-Recensies
Fun Lovin’ Criminals zonder klassieker

De mannen rondom Hugh Morgan scoorden een grote hit in 1996 met Scooby Snacks. Veertien jaar later komt hun zoveelste album (Classic Fantastic) uit en eigenlijk is er niet veel veranderd aan de sound van de band. Maar die sound is okay, dus waarom zou je er iets aan veranderen.

Their songs often deal with life in a city, often explicitly New York City, but just as often urban life in general. They cover such issues as organized crime, recreational drug use, violence, poverty and politics. Their songs are often gritty or existentialist in nature but are just as often humorous or satirical. (bron: en.wikipedia.org)

Hoewel de bandleden nette ‘zaken’mensen zijn houden ze wel van verschillende snoepjes uit de apotheek en rookwaar uit de koffieshop en zingen ze in hun grootste hit over een bankoverval en jatte ze hiervoor enkele soundsnaps uit een film van Quentin Tarantino. De uit New York afkomstige FLC is vooral in de UK en West Europa succesvol met een zorgvuldig opgebouwd imago van zich zelf relativerende kwajongens.

De muziek is een mengsel van alternatieve rock met hiphop, blues en een vleugje jazz. Een combinatie waarin snel het specifieke geluid van de band is te herkennen. Ook op Classic Fantastic is dit recept weer verder uitgewerkt en dat levert vrolijke aanstekelijke nummers op. Een aantal achter elkaar geplaatste berichten op een antwoordapparaat op een bedje van een kinderliedje is misschien wat makkelijk scoren, maar toch ook lachwekkend. Kortom het album bevat geen hoogvliegers, laat staan een klassieker, maar een groot aantal nummers zijn het genieten waard.

Tekst overgenomen van cd-recensies.nieuwslog.nl

avatar van hiddeboi23
Mister Sun is echt een goed zomernummer! Conversations with out Attorney is ook erg grappig...

3,0 voor de plaat, omdat de rest lame is,,,

avatar van The Voice
Echt ouderwets lekkere plaat en stukken beter dan de vorige.

Een minpuntje. Een album wat slechts 42 minuten en een beetje duurt, dat kan echt niet meer. Maar goed het zijn wel 42 kwaliteitsminuten en misschien was het wel om het 'classic' verhaal een beetje meer te benadrukken.

avatar van Soulistic
"Get Your Coat" heerlijk nummer!

avatar van DMM
DMM
Voor een 1st hour FLC fan zoals ik zijn 'Classic Fantastic', 'Keep on Yellin'' en 'Get your coat' toch wel echte klassiekers.

Heerlijk album en live nóg beter van te genieten omdat deze heren van elk optreden een vet swingfeest weten te maken. Ook met (bijna) alle nummers van dit album.

Een vette 4,0 dus.

avatar van Ronald5150
Fun Lovin' Criminals staan bekend om hun mix tussen pop, rock en hip-hop. Vooral hun eerste twee albums wisten me te verrassen en te verbazen met de aanstekelijke combinatie van rap, gitaren, funky ritmes, attitude en humor. Na verloop van tijd ben ik mijn interesse een beetje verloren. De flair van de eerste twee platen miste ik op de vervolgalbums. Hetzelfde gevoel heb ik bij "Classic Fantastic". Het klinkt allemaal nog erg vertrouwd en typisch Fun Lovin' Criminals, maar de bravoure en de brutaliteit van "Come Find Yourself" en "100% Columbian" hoor ik er niet in terug.