Talk Talk - Missing Pieces (2001)

Rock / Avant-Garde
Label: Blueprint

1. After the Flood [Outtake] (4:14)
  2. Myrrhman (5:36)
  3. New Grass (9:36)
  4. Stump (4:45)
  5. Ascension Day (6:04)
  6. 5:09 (5:14)
  7. Piano (14:39)
JonnieBrasco
Gek album, had er nog nooit van gehoord... Zo missing zijn alle pieces niet, de meeste nummers komen van het album Laughing Stock...

avatar van bonothecat
Kwam het album toevallig tegen bij een soulseek aktie Het album is bij amazon te koop, dus ik neem aan dat het regulier is. Maar ik heb inderdaad nog niet veel nieuws gehoord. Maar een Dodo op de voorkant van een album dat missing pieces heet, vind ik toch wel erg mooi!

avatar van EmDee
Zal ook wel niet hebben ontbroken in de collectie van Boudewijn Buch.

avatar van bonothecat
Zou Boudewijn zijn spoor ook richting Talk Talk hebben gezocht?

Het is amper te geloven (en als je het album kent zul je dat beamen) maar er zijn ooit singles getrokken van Laughing Stock! Alle tracks daarvan zijn hier verzameld. De nummers die ook op Laughing Stock staan zijn hier aanwezig in geëdite of alternatieve versies, hoewel mij het verschil soms niet erg opvalt (maar misschien ken ik daar Laughing Stock nog niet grondig genoeg voor). De B-kantjes zijn instrumentaal en gedeeltelijk opgebouwd uit samples van albumtracks.
De afsluitende track hoort er eigenlijk niet bij: een Eno/Satie-achtig pianostuk van Mark Hollis.
Prima muziek dus, maar voor iemand die niet echt een obsessieve Talk Talk-fan is voegt het weinig toe.

avatar van dvdschaaf
Toch is dit het enige album wat ik niet heb en nrs 4,6 en 7 zijn dus ook de enige TT nummers die ik nog nooit heb kunnen beluisteren (alhoewel kleine stukjes op allmusic)

avatar van Chameleon Day
Ik heb me altijd afgevraagd of die stukken echt als "nummers" geschreven zijn of dat ze de taperecorder hebben laten lopen en allerlei geluiden hebben opgenomen om daar later stukjes van te gebruiken voor het mixen/arrangeren van het album Laughing Stock. Waarna ze uiteindelijk als volwaardige "nummers" op b-kantjes gezet zijn in het kader van het grote "uitmelken" van het produkt Talk Talk. Of mss heeft iemand van het label verschillende geluidsfragmenten aan elkaar geplakt en gemixt.

avatar van Mjuman
Chameleon Day schreef:

Totaal geen idee of en in hoeverre de band ervan op de hoogte was. Dit frustreerde met name Mark Hollis enorm, de geringe artistieke controle over de eind-release en het gebruik van het materiaal, m.n. bij EMI.

avatar van reptile71
Lijkt me echt f*cking frustrating als artiest!

avatar van Chameleon Day
Hij had het dan ook helemaal gehad met EMI en de muziekbusiness in het algemeen. Toch een rechtszaak aangespannen vanwege al die "Best of"-releases?

avatar van reptile71
Volgens mij hadden ze remixen gemaakt zonder hun toestemming. Man man dat lijkt me zo erg als je dat overkomt als artiest. Ik denk dat dat de druppel was. Als je muziek zo verneukt wordt en onder jouw naam op de markt komt. Zou toch bijna reden zijn om de doodstraf opnieuw in te voeren.