Finntroll - Nifelvind (2010)

Finland
Label: Century Media

1. Blodmarsch (Intro) (2:12)
  2. Solsagan (4:32)
  3. Den Frusna Munnen (4:05)
  4. Ett Norrskensdåd (3:35)
  5. I Trädens Sång (3:45)
  6. Tiden Utan Tid (4:58)
  7. Galgasång (3:45)
  8. Mot Skuggornas Värld (4:44)
  9. Under Bergets Rot (3:28)
  10. Fornfamnad (3:43)
  11. Dråp (7:01)
avatar van andnino
Een prima Finntroll, maar ik zie dit nog geen klassieker worden... Ik mis vooralsnog de échte knallers. Er wordt gelukkig wel een klein beetje meer variatie tegenaan gegooid dan op de platen voor Nattfödd/Ur Jordens Djup. Ik twijfel nog tussen een 3* en een 3,5*.

avatar van RuudC
Dit is het enige album van Finntroll waar ik, voorafgaande aan de marathon, geen noot van gehoord heb en voor Nifelvind was het geen overbodige luxe geweest als ik al een beetje wist wat ik kon verwachten. Dit album is zo experimenteel dat ik de bekende Finntroll-elementen nauwelijks hoor. Ik denk niet dat ik de band herkend had, als iemand dit willekeurig opgezet had.

Traditionele Finntrollstukken hoor je hier maar weinig. Vaker speelt de band hier pure black metal en leent het de orgels van Dimmu Borgir. De keyboards van Trollhorn zijn eveneens onherkenbaar en speelt de toetsenist een andere rol dan we gewend zijn. Ondanks de moeite om over te schakelen, hoor ik genoeg toffe dingen en kan ik wel degelijk van dit album genieten. Dit album zit helemaal volgepropt met vreemde geluiden, waardoor het erg lastig is om er meteen een oordeel aan te geven. Ik posteer Nifelvind voorlopig als hekkensluiter, maar het is waarschijnlijk dat de waardering (en dus ook de positionering) zal veranderen. Leuk, vreemd album dit!

Tussenstand:
1. Jaktens Tid
2. Ur Jordens Djup
3. Visor Om Slutet
4. Midnattens Widunder
5. Nattfödd
6. Nifelvind

avatar van lennert
Hehe, dit bevalt me eigenlijk ook prima. De folksfeer heeft wat ruimte gemaakt voor harde black metal, Dimmu Borgir-achtige orkestraties en bij vlagen aan Annihilator of Megadeth denkende gitaarriffs, maar het eclectische allegaartje zorgt er in ieder geval wel constant voor dat je aandacht bij de muziek blijft. Vergelijk Galgasång en I Trädens Sång maar eens met elkaar en hoor de wereld van verschil. Ik word er echter wel vrolijk van en bewonder de band wel dat ze ook weer eens wat anders proberen.

Voorlopige tussenstand:
1. Jaktens Tid