BIAS - Time & Tide (2006)

Electronic / Hip-Hop

12. Cold Night
  13. Enough Time
avatar van YoG
YoG
Deze groet en groeit en groeit
Het heeft een beetje dat weeige downtempo sfeertje van Emancipator maar dan met een randje soul en hiphop..
liefhebbers van Nightmares On Wax zullen het ook kunnen waarderen!

Alles klopt aan dit album, vooral wanneer je het op een zaterdagmorgen luistert

P-DawG
Erg dope inderdaad.

YoG gaf dit als tip bij Emancipator wat ik al erg kon waarderen en het heeft me zeker niet teleurgesteld. In mijn ogen is dit eigenlijk wel iets totaal anders dan Emancipator, wat meer naar de ambient/electronic kant neigt. Dit is dan ook wat minder, hoe zal ik het zeggen, gladjes, de focus ligt, zoals YoG al zegt meer op soul samples maar ik vind ook dat de nadruk meer op de Hip-Hop dan op de Electronic kant ligt.

Het is eigenlijk vrij lastig om Bias ergens mee te vergelijken. Ik denk wel dat als je bijv. Blockhead en instrumentale albums van Pete Rock en soortgelijke artiesten diggt, dit je wel zal liggen. Voorlopig zet ik 'm op 4* maar dat kan nog zeker groeien.

P-DawG
Ben verslaafd aan dit album.

avatar van J.M.
Als dit wat weg heeft van Emancipator moet ik het maar even checken. Die man is geniaal namelijk!

avatar van FlyLo
Bedankt voor de tip YoG! Klinkt inderdaad een beetje zoals Emancipator (en DJ Shadow).
Het is in ieder geval een sterk, gevarieerd, onvoorspelbaar album. Als geheel klinkt het ook prima en de samples vind ik persoonlijk erg origineel.

avatar van Bedorvenkebab
Lekkere plaat inderdaad. BIAS doet bij vlagen aan Emancipator denken, hoewel BIAS meer vocalen gebruikt. Elke tracktitel wordt dan eigenlijk ook gemaakt uit een zangstukje, dat onder instrumentale opbouw telkens herhaald wordt. Ook is de stemming of sfeer toch anders dan Emancipator, afwisselender, zo is Sit Back, See The World toch heel wat vrolijker te noemen. Ook wisselt BIAS veel tussen up (Weekend Wizzard) & downtempo, en het geeft toch een relaxte sfeer als het ware.

Met de Hip-hop invloeden vind ik het wel meevallen, eerlijk gezegd. Je kan het op enkele tracks terughoren (Met Decieve als duidelijkste voorbeeld), maar het is toch vooral de combinatie van Soul, Trip-Hop en een klein scheutje Hip-Hop/Electronic erdoor.

Samengevat vind ik het een goed album, zonder ergens totaal in uit te blinken, en het slaat ook nergens de plank mis. Ik kon alleen It's A Must niet uitstaan, maar daar staan genoeg goede tracks tegenover. Als beoordeling kan ik het belonen met een 3.5*, ik twijfel of het nog kan groeien. Ik vind Decieve trouwens de enige "uitschieter".

rumiii
Hoor voor het eerst van BIAS
Geloof me, zeker niet de laatste keer, hij is goed in wat hij doet, kan hem niet vergelijken met anderen, maar dat maakt niet uit